Hans Werner Henze német zeneszerző Die Bassariden (Bacchánsnők) című darabja nyitja meg pénteken a Teatro Costanzi római operaház idényét Stefan Soltész neves magyar származású karmester vezénylésével.
“Döbbenetesen aktuálisnak” nevezte Hans Werner Henze (1926-2012) operájának választását Alessio Vlad, a római operaház művészeti igazgatója. Hozzátette: az éppen ötven évvel ezelőtt írt zenemű a mai világot uraló intoleranciát viszi színpadra. Mario Martone, a római bemutató rendezője bátornak tartotta a római operaházat, hogy a kortárs német zeneszerző darabjával nyitja meg idényét.
A Bacchánsnőket a görög tragédiaíró Euripidész ugyanilyen című darabja ihlette, és most először mutatják be Rómában.
A nemzetközi szereposztásban Dionüszosz isten szerepében a cseh tenor Ladislav Elgr énekel, Pentheusz király szerepében a német Russel Braun, Kadmosz szerepében az afro-amerikai Mark S. Doss.
Carlo Fuortes, a római operaházat 2013 óta vezető intendáns elmondta, a Teatro Costanzi ezzel az operával igyekszik elfelejtetni az 1953-ban történt botrányt, amikor Hans Werner Henze egy másik darabját, a Boulevard solitude-t a római operaközönség nemtetszése szakította meg. “Az akkori nézők nem értették meg Henze üzenetét” – mondta Fuortes.
Az 1880-ban megnyitott római operaházat tavaly szeptemberben még a bezárás fenyegette. A színházat több mint 30 millió euró (9 milliárd forint) adósság terhelte, az előadások megtartását a zenekar és a Teatro Costanzi többi dolgozójának állandó sztrájkja akadályozta. A tarthatatlan helyzet Riccardo Muti karmester, művészeti igazgató lemondásához vezetett.
A költségvetési és a szponzoroknak köszönhető anyagi támogatásokkal azóta a Teatro Costanzi talpra állt és a tavalyi évet már kasszahiány nélkül zárta. Sokat segített a római opera közönsége is, mivel tavaly hatvan százalékkal több bérletet és jegyet vásároltak mint egy évvel korábban. A 2014-2015-ös idényben a római operaháznak 235 ezer nézője volt, amit Carlo Fuortes történelmi eredménynek nevezett.
Forrás:MTI