Korzika visszatért!

A Korzika Rali hat év szünet után idén visszakerült jól megérdemelt helyére a Rali Világbajnokság naptárába. Utoljára 2008-ban rendezték meg ezt a versenyt, majd felcserélte a Francia Rali. Sebastien Loeb hazai ralija volt ez a futam, de mára már nem tudták finanszírozni. Ebben közrejátszhatott az is, hogy a sztárpilóta a Túraautó Világbajnokságra váltott. Így idén a rali visszatért a kontinensről a Szépség Szigetére.

 Amber-Korzika_Rali-Latvala

A Korzika Rali története a régmúltra tekint vissza. A versenyt először 1956-ban rendezték meg és a Rali Világbajnokság szerves része volt 1973-2008 között. 2009 egy furcsa év volt a Rali Világbajnokság történetében. Abban az évben ugyanis elmaradt a legendás Monte-Carlo Rali, de a Korzika Rali is, s helyette ebben az évben még nem rendezték meg a Francia Ralit. 2008-ig Sebastien Loeb volt a király a Tour de Corse-on. Egymás után négyszer vihette innen haza a győztes trófeát a Citroen pilótája.

A három héttel ezelőtti Ausztrál Ralin minden eldőlt. Az egyéni és a konstruktőri világbajnoki cím is a Volkswagenhez került, így a szezon utolsó három ralija már csak könnyed levezetése lesz a szezonnak. A mostanában nagy imázs esést produkáló német gyártónak biztosan jót tesz ez a siker, kérdés, hogy mennyire tudnak a csapatnál a versenyzésre koncentrálni. Jari-Matti Latvala mindenesetre azon lesz, hogy megnyerje az utolsó három futamot. A finn pilótának nem sikerült a világbajnoki cím megszerzése, az ismét francia csapattársához került. Az utolsó Korzika Ralin, 2008-ban, negyedik lett Latvala egy Ford volánja mögött. Akkor lehetett volna dobogós is, de csapata Mikko Hirvonen érdekében trükközött, így Latvala lecsúszott a dobogóról.

A Volkswagen szeptember végén tesztelt a Korzika Ralira, de Jari-Matti Latvala úgy összetörte az autót a gyakorlás során, hogy a német csapat lefújta a tesztet. Ez nem jött jól sem Sebastien Ogier-nek, sem pedig Andreas Mikkelsennek. Előbbi egyedül 2008-ban állt itt rajthoz a Junior WRC kategóriában, utóbbi pedig a 2012-es IRC futamra látogatott Korzikára és lett ötödik egy Skodával. Mindkettejükre ráfért volna a tesztelés egy versenyképes autóval.

„A konstruktőri világbajnoki cím korai megszerzése pompás dolog. Ez az egész csapat számára visszaigazolás. Ennek ellenére el kell, hogy mondjam, hogy nagyon szerettem volna idén megszerezni az egyéni világbajnoki címet. Ez volt a célom, s elbuktam.” – nyilatkozta Latvala. „A szezonnak azonban még nincs vége és én meg akarom nyerni a maradék három ralit. Ezzel lefektethetjük a következő szezon sikerességének alapjait. Kiegyensúlyozottság és tempó, ez a két kulcsfontosságú tényező.” – tette hozzá az egyéni ponttábla második helyén álló VW-s pilóta.

Bár a bajnoki cím sorsa eldőlt a konstruktőrök között, a második hely sorsa még nyitott. Jelenleg a Hyundai áll az ezüstérmes helyen 177 ponttal, de szorosan követi a koreai csapatot a Citroen (164 pont) és az M-Sport (148 pont) is. Ha meg tudja őrizni ezt a helyét, a Hyundai számára ez lenne pályafutása legjobb rali világbajnoki helyezése. A Hyundai nagy segítségére lehet a hétvégén pilótája, Dani Sordo, aki a Korzika Rali legtapasztaltabb pilótája. A spanyol autóversenyzőnek ez lesz a hetedik ralija a Tour de Corse-on. Ez úgy lehetséges, hogy 2012-ben is elindult ezen a ralin, mikor az az Intercontinental Rally Challenge (IRC) része volt. Ráadásul 2006-ban és 2007-ben bronzérmes helyen ért célba a Rali Világbajnokság részeként rendezett ralin.

A rali

A 2015-ös Korzika rali három napon át tart, s a 9 (!) gyorsasági szakasz 332.73 km-t tesz majd ki. Ez azt jelenti, hogy nagyon hosszú gyorsasági szakaszok elé néz a mezőny.

A Korzika Rali központja ezúttal is Ajaccióban lesz. Az egyetlen szervizparkot a sziget közepén Cortéban rendezik be.

A hétvégi rali jellemzően kanyargós, s a nagyon durva, koptató, szűk hegyi utak különösen igénybe veszik az abroncsokat, amelyek így döntő tényezők lehetnek a verseny kimenetelében, még akkor is, ha esetleg esőben nem is a limiten mennek velük. Az időjárás a hétvégén fontos szereppel bír majd, hiszen Korzika egy sziget a tenger közepén és az időjárás ősszel éppúgy, mint tavasszal, nagyon változékony.

Az elmúlt évek Korzika Rali győztesei:

2008                S Loeb (Citroën)

2007                S Loeb (Citroën)

2006                S Loeb (Citroën)

2005                S Loeb (Citroën)

2004                M Märtin (Ford)

2003                P Solberg (Subaru)

2002                G Panizzi (Peugeot)

2001                J Puras (Citroën)

2000                G Panizzi (Peugeot)

1999                P Bugalski (Citroën)

1998                C McRae (Subaru)

1997                C McRae (Subaru)

1996                P Bugalski (Citroën)

1995                D Auriol (Toyota)

1994                D Auriol (Toyota)

1993                F Delecour (Ford)

1992                D Auriol (Lancia)

1991                C Sainz (Toyota)

A világbajnokság állása az Ausztrál Rali után:

Egyéni

  1. Sebastien Ogier (FRA)                   Volkswagen Motorsport                     235 pont
  2. Jari-Matti Latvala (FIN)                 Volkswagen Motorsport                     134 pont
  3. Andreas Mikkelsen (NOR)             Volkswagen Motorsport II                            111 pont
  4. Mads Östberg (NOR)                     Citroën WRT                              90 pont
  5. Thierry Neuville (BEL)                   Hyundai Motorsport                       86 pont
  6. Kris Meeke (GBR)                          Citroën WRT                              71 pont
  7. Elfyn Evans (GBR)                          M-Sport WRT                              63 pont
  8. Ott Tanak (EST)                          M-Sport WRT                              62 pont
  9. Hayden Paddon (NZL)                   Hyundai Motorsport                       56 pont
  10. Dani Sordo (ESP)                         Hyundai Motorsport N                                56 pont

 

Gyártók

  1. Volkswagen Motorsport               343 pont
  2. Hyundai Motorsport                     177 pont
  3. Citroën WRT                            164 pont
  4. M-Sport WRT                            148 pont
  5. Volkswagen Motorsport II              76 pont
  6. Hyundai Motorsport N                   49 pont
  7. Jipocar Czech National Team         43 pont
  8. FWRT SRL                                9 pont

 

(Forrás: Amber PR)