Következetesen folytatja átalakulását a Volkswagen Haszonjárművek (VWH) és középtávon újra jelentős növekedést tervez. A március 25-i éves sajtókonferencia alkalmával Carsten Intra vezérigazgató megerősítette a GRIP2025+ vállalati stratégiát, amelynek megvalósítása során fontos mérföldkövekhez érkezett el az elmúlt év folyamán a hannoveri székhelyű vállalat. Az új Caddy világpremierje és értékesítésének kezdete óta igen kedvező fogadtatásra talált a piacokon. A Forddal három járműprojektben folytatott együttműködés az ütemterv szerint zajlik, további lendületet adva a Volkswagen Haszonjárművek vállalkozói ügyféloffenzívájának. A családi és szabadidős modellek prémiumgyártói között a kempingautók nagysikerű szegmensét bővíti az új Caddy California. A California modellváltozataira 2020-ban beérkező megrendelések együttesen mintegy 60 százalékkal múlták felül az előző évi mennyiséget. A GRIP stratégia részeként Carsten Intra egy a Volkswagen Haszonjárművek égisze alatt működő, új részleget is bemutatott, amely a jövőbeni mobilitási szolgáltatásokhoz és az automatizált vezetés fejlesztéséhez kapcsolódó tevékenységeket fogja össze. A tervek szerint még az idén sor kerülhet önállóan közlekedő járművek tesztelésére.
A világméretű koronavírus-járvány jelentős hatást gyakorolt a Volkswagen Haszonjárművek üzletmenetére az elmúlt év során. Egyrészt meghatározó piacain lezárásokat, emellett beszállítói kihívásokat, az ügyfelek részéről pedig visszafogott vásárlási szándékot hozott, másfelől ugyanakkor – amint Carsten Intra is hangsúlyozta – éppen ezekben az időkben központi jelentőségűek a Volkswagen Haszonjárművek modelljei. „Autóink fontos árukat szállítanak, mozgó műhelyekként szolgálnak, egészségügyi szakembereket és rendőri erőket juttatnak el rendeltetési helyükre. Épp az elmúlt év mutatta meg, hogy autóinkkal és szolgáltatásainkkal rendszerszinten is meghatározóak vagyunk. Számomra ez azt jelenti, hogy ’hasznosak vagyunk’, vagyis az emberek és a társadalom javát szolgáljuk” – fejtette ki az igazgatótanács elnöke a digitális éves sajtótájékoztató alkalmával.
Új részleg fogja össze az automatizált vezetés és az új mobilitási szolgáltatások területeit
Az Argo AI vállalattal együttműködésben a Volkswagen Haszonjárművek veszi át az automatizált vezetés fejlesztésének vezető szerepét a Volkswagen Csoporton belül. „Járműveink logikusan szolgálnak az autonóm rendszerek első alkalmazási területeként. Szándékaink szerint a Volkswagen Haszonjárművek automatizált vezetési rendszerei már 2025-től megjelenhetnek kereskedelmi alkalmazásokban” – magyarázta Carsten Intra. Gőzerővel fejleszti a Volkswagen Haszonjárművek az új mobilitási szolgáltatásokat (Mobility as a Service; MaaS és Transport as a Service; TaaS). A MaaS kínálatának kiváló példája a Hamburgban és Hannoverben már elindított MOIA ride-pooling szolgáltató, míg a jövőbeni TaaS-ajánlatok példájaként a szolgáltatását 2021 nyarán beindító Cito startup-céget mutatta be Carsten Intra. A Cito tulajdonképpen futárszolgálatok digitális közvetítőplatformja, az induló tőke forrása pedig egyebek mellett az úgynevezett Innovációs Alap II, amelyet a vállalatcsoport üzemi tanácsa kezel. Carsten Intra szerint: „Vérbeli startup-vállalkozás – gyors, agilis és valódi vállalkozói szellem jellemzi.”
Tekintettel a mobilitási szolgáltatások nagy jelentőségére és az automatizált vezetésben rejlő lehetőségekre a Volkswagen Haszonjárművek egy az égisze alatt működő, új részlegbe gyűjtötte ezen tevékenységeket. Az MaaS/TaaS/AD tevékenységéhez jelenleg az MOIA és a Cito mellett mindenekelőtt az Argo AI beruházásai tartoznak, valamint az automatizált vezetés fejlesztésére irányuló minden tevékenység. A jövőben – akárcsak a korábbi Car Business esetében – saját pénzügyi mutatói alapján készülnek a jelentések az új részlegről. „Ez az új részleg, amely egyúttal stratégiánk harmadik pillére, középtávon már árbevételünk és eredményünk meghatározó részét adja majd” – tette hozzá Carsten Intra.
A vállalatvezetés most a hosszú távú fenntarthatósági célokat is egyértelműen rögzítette a stratégiában. A Volkswagen Haszonjárművek e tekintetben – például az új Multivan 2021-ben megjelenő, hálózatról tölthető hibridváltozata (Plug-in Hybrid) és jövőre a tisztán elektromos ID.BUZZ révén – egyfelől járműflottája hajtásrendszereinek elektromossá alakítására összpontosít, másfelől a termelés környezeti hatásainak mérséklésén is intenzíven dolgozik. Ennek része egyebek mellett a kisebb energia-, víz- és oldószer-felhasználás, valamint a hulladék- és szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. Utóbbit a Volkswagen Haszonjárművek 2025-re összesen 50 százalékkal kívánja mérsékelni a 2010-es szinthez képest, Hannoverben már eddig is 39 százalékos csökkenést sikerült elérni.
A 2020-as működési eredmény
A Volkswagen Haszonjárművek átalakulásához szükséges pénzügyi források már a 2020. évi fejlesztési költségekből és a mérlegberuházásokból is láthatók, amint Holger Kintscher, az igazgatótanács a pénzügy területéért felelős tagja kifejtette. A fejlesztési költségek – mindenekelőtt az ID. BUZZ és az automatizált vezetés területein – mintegy 100 millió euróval összesen nagyjából egymilliárd euróra növekedtek 2020 folyamán. A mérlegberuházások 31 százalékkal összesen 966 millió euróra emelkedtek ugyanezen időszak során. „E beruházások biztosítják a jövőnket, illetve 2022-től visszatérésünket növekedési pályánkra” – tette hozzá Holger Kintscher. A kiszállítások a koronavírus-járvány miatti, a megelőző évhez viszonyított 24,4 százalékos visszaesése következtében az árbevétel 18 százalékkal 9,4 milliárd euróra (a megelőző évben 11,5 milliárd euró) csökkent. Mivel a Volkswagen Haszonjárművek 2020-ban még nem tudta teljesíteni a szén-dioxid-kibocsátási célértékeket, első ízben 340 millió euró ösztönzőadó megfizetése vált esedékessé. Összességében e terhekkel -454 millió euró (a megelőző évben 510 millió euró) működési eredmény adódott.
Holger Kintscher külön kiemelte a GRIP Performance belső eredményjavító program sikerét, amely a magasfokú költségfegyelmet és az árbevétel-optimalizációt ötvözve szilárdan gyökerezik a vállalati stratégiában. Már a 2020-as év során is mintegy 600 millió euró eredményjavulást sikerült elérni, s a program következetesen folytatódik. A Volkswagen Haszonjárművek pénzügyi igazgatója szerint a program nagy előnye hosszú távon fenntartható jellege, a vállalat így a jövőben is profitálhat intézkedéseiből.
Megújuló és bővülő termékportfólió, biztosított kihasználtság
A Volkswagen Haszonjárművek teljes egészében új fejlesztésű Caddy sorozatot mutatott be 2020-ban, amely év végére érkezett a márkakereskedőkhöz. A vállalatcsoport MQB moduláris platformjának műszaki alapjain a Caddy immár piaci szegmensében egészen újszerűnek számító menetkényelmet, vezetői segédrendszereket és infotainment-berendezéseket kínálhat, Caddy California változatával pedig a Crafter-alapú Grand California és a népszerű T modell mellett tovább bővíti a kempingautók kínálatát. A Caddy műszaki alapjain a Ford számára is gyárt majd egy City Van modellt a Volkswagen Haszonjárművek, a termelés beindítását 2022-re tervezik a poznańi gyárban. Néhány hét múlva mutatja be a Volkswagen Haszonjárművek új Multivan sorozatát, amely már a kezdetektől hálózatról tölthető hibridváltozatot (Plug-in Hybrid) is tartalmaz, s az egyterűek piaci szegmensében bővíti a választékot, mivel robusztus haszonjárműként és összkerékhajtású modellként a jelenlegi T6.1 is a kínálatban marad. Amint Carsten Intra rámutatott: „Ez paradigmaváltás Bulli-világunkban. Korlátok nélkül fejlesztettük tovább népszerű alapkoncepciónkat: a személyautók kényelme és méretei az egyterűek térkínálatával és variálhatóságával.” Jövőre érkezik a tisztán elektromos hajtásrendszerű ID. BUZZ személy- (People Mover) és teherszállító (Cargo) változata – azaz a jövő Bulli-ikonja Hannoverből. Carsten Intra emellett e modell amerikai egyesült államokbeli piaci bevezetését is megerősítette.
A Forddal folytatott együttműködés keretében érkezik jövőre az új Amarok is, s a Volkswagen Haszonjárművek igazgatótanácsának elnöke egy új dizájnrajzzal hangsúlyozta a határozott szándékot: „Nem csupán nagyszerű pickup, hanem vérbeli Volkswagen is lesz – technikájában és a dizájnjában egyaránt egyértelmű márkagénekkel.”
A gyárak kihasználtságát egészen az évtized végéig biztosítottnak látja Carsten Intra, azon döntéssel pedig, amely szerint 2024-től a vállalatcsoport többi márkája számára is készülnek prémium elektromos modellek Hannoverben, a foglalkoztatásvédelmet is tartalmazó telephely-megállapodás is érvényes e helyszínre. „65 esztendeje gördültek le Stöckenben az első Bullik a szerelőszalagról, most pedig a vállalatcsoport egyik legkorszerűbb termelési helyszínévé bővítjük e gyárat. Az átalakuláshoz motivált munkatársakkal rendelkezünk, akik elkötelezetten alakítják ezt utat” – mondta az igazgatótanács elnöke.
Kitekintés
A folyó évre több mint 400 ezer jármű kiszállítását irányozta elő a Volkswagen Haszonjárművek igazgatótanácsa, jelentősen felülmúlva az előző évi volument. Az átalakulás, valamint az üzemek átépítésének és a tisztán elektromos modellek bevezetésének beruházásai következtében előreláthatólag 2021-ben is negatívra adódik a Car Business részleg működési eredménye. Carsten Intra azonban egyértelművé tette: „GRIP-stratégiánk egy növekedési terv, s középtávon a kiszállítások, az árbevétel és az eredmény egyaránt jelentős növelésével újra nyereségessé válunk. Ennek során két negatív eredményt hozó évvel számolunk Car Business üzletágunkban, s célunk, hogy a Volkswagen Haszonjárművek meghatározó módon járulhasson hozzá az elkövetkező évtizedek mobilitásához.”