Közösségi Agrármarketing Konferencia a Magyar Tudományos Akadémián

Az élelmiszerágazat és kormányzati szereplők segítségével tekintették át közösségi agrármarketing aktuális kérdéseit a Magyar Turizmus Zrt. által szervezett tegnapi Közösségi Agrármarketing Konferencián. A rendezvényen az Agrármarketing Vezérigazgatóság 2016-2018-as marketingtervének bemutatója mellett a fogyasztói szokások aktuális trendjeit és a szakmai kiállításokban rejlő lehetőségeket vitatták meg. Bemutatkoztak azok a szervezetek is, amelyek újonnan csatlakoztak a szeptemberi OMÉK-on aláírt Közösségi Agrármarketing Kódexhez. Az eseményen köszöntőt mondott Lepsényi István a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára , valamint Czerván György, a Földművelésügyi Minisztériumagrárgazdaságért felelős államtitkára.

Megismertetni, megszerettetni és eladni a magyar élelmiszeripari termékeket külföldön és itthon – ez a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóság és az agrárágazatot képviselő reprezentatív állami és szakmai szervezetek közös célja. A széles körű együttműködés első lépése a Közösségi Agrármarketing Kódex közös megalkotása és aláírása volt, amelyben az együttes célokat és érdekminimumot fogalmazták meg az aláírók. Az együtt gondolkodás következő lépéseként a március 31-i konferencián a szakma megismerhette az MT Zrt. Agrármarketing Vezérigazgatóságának következő három évre vonatkozó marketingtervét.

Kozossegi_Agrarmarketing_Konferencia_20160331

Czerván György, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára kifejtette: a magyar agrárium szereplői akkor a leghatékonyabbak a piacon, ha egységes arculattal jelennek meg, amellyel az itthoni termékek imázsát is tovább erősíthetik. – A magyar kis- és középvállalkozások nagy része már felismerte a közösségi marketing fontosságát. A kezdeményezéshez a tárca direkt támogatást nyújt: tavaly például 670 millió jutott a magyar sertéshús promótálására, a kampány pedig idén 200 millió forintos keretösszegből folytatódik. – Mintegy 420 millió forint forrás áll rendelkezésre a tej és tejtermékek reklámozására is, elsősorban az iskolások figyelmét szeretnénk ráirányítani a tejfogyasztás fontosságára– tette hozzá. – A konferenciáról szólva emlékeztetett arra: a közös üzenet meghatározásához tudni kell, hogy melyek a fogyasztói elvárások.

A Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért- és szabályozásért felelős államtitkára már arról beszélt, hogy a kormányzat számára stratégiai jelentőséggel bír az agrárszektor dinamikus fejlesztése. Lepsényi István azt is bejelentette, hogy néhány éven belül az ország jelenlegi 120 százalékos önellátási képességét 150 százalékra növelnék, amely logikusan maga után vonná a kivitel volumennövekedését is. – Ehhez elengedhetetlen a vidéki települések együttműködése, amelyhez a Közösségi Agrármarketing Kódex is hozzá tud tenni – mutatott rá.

A szervezők nevében a résztvevőket dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója köszöntötte: Nem túlzás azt állítani, hogy a turizmus az egyik kitörési pont a magyar agrárium számára, amely lehetővé teszi, hogy a kiváló minőségű magyar élelmiszerek és termékek újabb piacokra találjanak, és megismerjék őket határokon innen és túl is. A turizmusnak a magyar agrárium által létrehozott javak és specialitások pedig egy olyan stabil alapot jelentenek, amelyre hosszú távon lehet építeni, és ami semmi egyébbel nem pótolható, egyedi és különleges.

Lipcsey György Imre agrármarketingért felelős vezérigazgató-helyettes elmondta: idén több mint 700  millió forintot fordítanak majd kampányokra, mások mellett jut pénz az iskolagyümölcs-fogyasztás, a dísznövények, a bormarketing, vagy éppen a hungarikumok népszerűségének növelésére is. Arról is beszélt, hogy egy konzultációs folyamat eredményeként elkészült a Nemzeti Agrármarketing Program tervezete , amely a következő évek különböző termékpályáinak stratégiáit összegzi, és konkrét feladatokat is meghatároz a szakmai és szakmaközi szervezetek együttműködésére vonatkozóan. – A tervezetet az illetékes minisztériumok véleményezik majd, ez után fogadhatják majd el a koncepciót – közölte a vezérigazgató-helyettes.

A konferencia előadói egyebek mellett arra hívták fel a figyelmet, hogy a fogyasztói szokások megváltozására egységesen kialakított agrármarketinggel adható jó válasz. Az élelmiszer-gazdasági marketing kihívásait áttekintve a fogyasztói magatartásról, innovációról és védjegyekről tartott összefoglalót dr. Szakály Zoltán intézetvezető egyetemi tanár (Debreceni Egyetem). Szempont-e hogy hazai a termék? Szempont-e az élelmiszerbiztonság? – e két téma került előtérbe a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyfélkapcsolati igazgatója, Csillag-Vellai Rita és Dr. Kasza Gyula egyetemi docens, a NÉBIH tanácsadója előadásán. A záró szekcióban a kiállítás, mint üzletfejlesztési módszer került terítékre. A napjaink meghatározó élelmiszeripari nagykereskedő-logisztikai vállalkozásaként ismert Foltin-cégcsoport külkereskedelmi igazgatója, Gombosi Judit, valamint az agrár- és élelmiszeripari termékek exportjával és importjával foglalkozó Hunland Kft. termékmenedzsere, Sivák Zsolt a tekintette át a témát a kereskedelem szemszögéből.