Andy Warhol Kiss című filmjét és Klimt Der Kuss című festményét állítja szembe egymással az Oberes Belvedere legújabb kiállítása Bécsben. A maga korában mindkét alkotás provokációnak számított.
Az ötlet Mario Codognatotól, a Belvedere kortárs gyűjteményének igazgatójától származik, aki már régóta szerette volna a két legendás csókot együtt a nagyközönség elé tárni. Az alkalmat végül Andy Warhol „Kiss” című filmjének 50 éves jubileuma adta, amelyet 1964-ben mutattak be.
Az 54 perces fekete-fehér némafilm csókolózó – esetenként azonos nemű – párokat tár a néző szeme elé egy olyan korban, amikor külön kódex határozta meg, miként kell szexuális tartalmakat morálisan elfogadható módon bemutatni. Eszerint egy csókjelenet például maximum három másodpercig tarthat a filmvásznon. Warhol alkotása forradalmi állásfoglalást jelentett a társadalomban mélyen gyökerező reakciós gondolkodásmóddal szemben.
Szintén tágította a kora társadalompolitikai felfogását a szecesszió nagymesterének, Gustav Klimtnek a Der Kuss (A csók) című festménye. Ebben Klimt az egymáshoz közeledő férfi és nő erotikával átfűtött pillanatára koncentrál, amelyben a csók a vágy beteljesülésének jelképe.
A Klimt & Warhol – Kuss & Kiss című kiállítás 2014. július 6-ig látható az Oberes Belvedere Klimt-termében és az Oktogonban.