Ahogy a közmondásból tudjuk, minden kiskakas úr a saját szemétdombján. Ez nagyjából működik is, amíg meg nem jelenik egy másik kiskakas, netán valamiféle komoly ragadozó. A Parkoló című film ez utóbbi történetet meséli el fővárosunk egyik VII. kerületi szegletében.
A Parkoló rendezője, Miklauzic Bence, aki mindjárt az első nagyjátékfilmjével, az Ébrenjárókkal, majd a másodikkal, A zöld sárkány gyermekeivel több díjat is nyert, most egy három évig csiszolt, Cannes-ban is figyelmet keltő forgatókönyvből dolgozott. A cselekmény bonyolításában a nemzetközi forgatókönyvíró teamen kívül Hegedűs Bálint, és a film egyik főszerepét játszó Lengyel Ferenc voltak a segítségére.
Az egyszerűnek látszó történet, amelynek kiinduló pontja egy oldtimer Ford Mustang elhelyezése egy lepusztult, foghíjtelken üzemelő parkolóban, egyre mélyebbre ás a parkoló tulajdonosa, Légiós (Lengyel Ferenc), és a különleges gépkocsiját az egyetlen fedett helyre beállítani kívánó befolyásos üzletember, Imre (Szervét Tibor) lelkébe. Kiderül, hogy a csodás jármű tulajdonosának csak ez a kocsi az öröme összecsúszott, súlyos betegséggel terhelt életében, s bizonyos mértékben érthető, hogy az elviselhetetlenségig irritálja egy szegény ördög nyugalma, boldogsága az irodájából jól látható parkolóban. Különösen, ha egy professzionális távcső, majd egy rejtett kamera szolgálatait igénybe véve megtudja Légiós legintimebb titkait is. Elhatározza, hogy Légiós akarata ellenére be fog állni az egyetlen fedett helyre, mert szerinte valaki le kell, hogy törje a szarvát ennek a magát hazug álomvilágban ringató alaknak. Ki másnak sikerülhetne ezt megtenni, mint neki? Pénzét, kapcsolatait kihasználva, igyekszik ellehetetleníteni Légiós munkáját, életét. Egy kis feljelentés, intim felvételek eljuttatása a megfelelő helyre, egyértelmű jelzés arról, hogy Légiós múltjáról minden részletet tud, lassan Légióst is meggyőzik, hogy már nem lehetséges tovább élnie ebben a maga számára sokáig elfogadhatónak tartott világban, nem sikerült kiküszöbölnie a külső hatásokat.
A történet végét természetesen nem illik elmondani, csak annyit jegyezhetünk meg a címben feltett kérdéssel kapcsolatban, hogy a díjat nyert forgatókönyv szerint a boldogság esélyét bárhol megkaphatja valaki, ha valamilyen úton-módon, akár kényszer hatására, képes döntést hozni az életét meghatározó dolgokról.
Lengyel és Szervét, valamint az 1968-as Ford Mustang telitalálat a három főszerepre. Ha itt-ott néha-néha egy mákszemnyi hollywoodi hatást érzékelünk, nem csodálkozhatunk! Lengyel Ferenc a mi Bruce Willisünk. A Parkolóban ugyan nem az egész Föld, csak a saját kis szemétdombunk védelmezéséről van szó, ám gyakran az is átlépi egy hétköznapi halandó teljesítőképessége határait.
A rendező, Miklauzic Bence igazán beleadott apait-anyait: a film operatőre Miklauzic Márton, Légiós biztonságra, szeretetre vágyó szerelmének (Pokorny Lia) kamaszodó fia pedig Miklauzic Simon. Bár nem a „Miklauzic klán” tagja, említést érdemel Somody Kálmán, aki emlékezetes alakítást nyújt a két élet-halál harcot vívó hős mellett egy furcsa kisember szerepében.
Horváth Gábor Miklós