Lukács Péter: A Salaknak különleges szerepe van az autóversenyek között!

Interjú Lukács Péter (Luxi) autóversenyzővel, a Március 15.-i Debreceni Salakpályás körverseny előtt. A versenyt a Gázvezeték úti Salakarénában tartják meg.

Interjú Lukács Péter (Luxi) autóversenyzővel, a Március 15.-i Debreceni Salakpályás körverseny előtt. A versenyt a Gázvezeték úti Salakarénában tartják meg.

Március 15.-én a Honda CRX versenyautóddal rajthoz állsz az Autós Salakshow-n. Mielőtt erről kérdeznélek, mesélnél az autóversenyzői pályafutásodról? – Köszönöm kérdésed. Versenyezni még valamikor 2000-ben kezdtem, minden előzmény nélkül. Volt egy utcai Opel Mantám, és egyszer csak Béci barátom poénból mutatott egy hirdetést a Képes Autóban, egy rallycross Opel Mantát. Én meg, máig sem tudom milyen indíttatásból, elmentem Pestre és megvettem. Nem tudtam, hogy hol fogok vele indulni, hol fogom tartani, ki fogja szervizelni. Mindenesetre így alakult, hogy a harmadik autóversenyen ahova életemben elmentem, már rajthoz is álltam, ez egy rallycross verseny volt Máriapócson.

Eleinte rallycrossban versenyeztem a szép emlékű Simararingen, majd éveken keresztül leginkább szlalomokon és Kunmadarason mentem. 2013-ban belekóstoltam a rallysprintekbe és a pályázásba, de jelenleg igazából a rallycross felé húz a szívem.

Mit lehet tudni a Honda CRX versenyautódról? – A Manta után hamar BMW-re váltottam, de ez a CRX mindig is a szívem csücske volt, és valóban, amikor 2012-ben hirtelen felindulásból megvettem ezt, mint utcai autót, beleülve azt éreztem: hazaértem!

A 80-as évek, amikor ezek az autók készültek, lassan már azt autógyártás legfrissebb hőskoráknak számítanak. Ekkor születtek ezek az autók, amelyek már modern, ma is értelmezhető és élvezhető technikával rendelkeztek (fék, futómű, motor), de még igazi mechanikus szerkezetek voltak. A pilóta és a vas közötti kapcsolatot nem tompították mindenféle elektronikák és műanyagok. Az autóbuzéria sok klasszikusa származik ebből a korból, az E30, a 190-es Merci, az AE86, és még sok más mellett a Civic és a CRX.

Nekem meg, amilyen lökött vagyok, mindig olyan kell, ami lehetőleg nem áll hegyekben. Így lett az első autóm E30 helyett Manta, és így lett most a Civic helyett CRX.

Luxi2

Az autót két éve RTE-re kezdtük építeni, kapott egy jó csövet, homológ üléseket, öveket, illetve egy D2 rally futóművet, minden más maradt széria. Tavaly belekerült egy teljesen széria VTI motor, amely 1600 köbcentis és 160 lóerős. Sajnos ez az átalakítás még nincs befejezve, mivel tavaly nagyon sok probléma volt a szervízeléssel, de idén már végre egy hozzáértő csapat, az M-Service műhely vette kézbe az autó építését, így remélhetőleg végre tényleg a versenyzésre tudok koncentrálni.

A Salak mindenesetre izgi lesz, mivel előtte nap fűzzük össze a váltóját, nagyon drukkolok, hogy semmi ne üssön ki balul, és tudjak vasárnap egy jót versenyezni.

Az autó egyébként rallyra épült, de 5 verseny után éreztem, hogy engem leginkább a rallycross vonz. Számomra a test-test elleni küzdelem az igazi autóverseny, így aztán idén a három RabócsiRing futam a fő prioritás.

Köztudott, hogy óriási nevezői létszám szokott lenni a debreceni Gázvezeték úti Salakarénában ilyenkor. Mégis kiknek tudod ajánlani ezt a körversenyt? – A Salaknak különleges szerepe van az autóversenyek között, szinte ez az egyetlen verseny, amelynek sikerült megőrizni az autósport hagyományos show jellegét.

Az értem ezalatt, hogy ez az a verseny, ahova nem csak a fanatikus rajongók járnak, ide ki lehet hozni családot, barátokat, munkatársakat, szponzorokat, le lehet ültetni őket a pálya szélére, és nem fognak unatkozni, mert folyamatosan történik előttük valami.

Itt még lehet látványos autózással is jó eredményt elérni, és ez egyre inkább becsülendő dolog, mert ez szinte már kihalt az autósportból. Ráadásul itt lehetőség van megautóztatni a barátokat, szponzorokat, ez is olyan dolog, ami nem nagyon adatik meg máshol, és egy életre szóló élményt jelent az utasoknak.

Luxi3

Téged nemcsak versenyzőként ismernek az emberek, hanem sikeres honlapokat is üzemeltetsz. Mesélnél erről a témáról? – Számomra az autóversenyzés hobbi és kellemes időtöltés, de a számítógép és programozás az, amihez igazából értek. Mások az autóikat bütykölik éjszakánként és hétvégenként, nekem a számítógépen volt mindig valami ötletem, amin dolgoztam eleinte az iskola, majd később a munkahely mellett. Ahogy berobbant a web, weboldalakat kezdtem fejleszteni, és ezek közül volt, egy-kettő amely egyszer csak elkezdett bevételt termelni, később meg már annyit, hogy piacvezetővé vált, és ott tudtam hagyni a munkahelyemet, hogy csak ezekkel foglalkozzak… Hatalmas élmény, hogy abból élek, amit nagyon szeretek csinálni!

2015-ös terveid a magyar autósportban? – Rallycross. Kipróbáltam sok mindent, de visszajutottam a kályhához: az én szerelmem a rallycross. Idén a három Máriapócsi futamra koncentrálok, de nagyon játszok a gondolattal, hogy jövőre a Rallycross OB-n vegyek részt. Annyi választ el ettől, hogy ehhez építeni kell egy versenymotort a CRX-be. Sajna a Magyar Kupában változó szelepvezérlésű motorral rendelkező autó, mint amilyen most az enyém is, nem vehet részt, de érzem azt a bizsergést, ami úgysem hagy nyugton, amíg valóra nem válik. Ha nem jövőre akkor azután, de azt gondolom, hogy előbb-utóbb mindenképpen rajthoz fogok állni a CRX-el a Rallycross OB-n.

Szurkoljunk közösen Luxinak a március 15.-i Debreceni Salakshow előtt!

Támogatók: racingbazar.hu, M-Service (mservice.hu), crx.racing.hu

– Hajósi Miklós – www.hajoka.hu