2013. november 14-17-én 60. alkalommal rendezik meg a legendás Makaói GP-t, amely a világ egyetlen olyan utcai versenye, ahol ugyanazon a hétvégén rendeznek futamokat autó- és motorversenyzőknek is. A motorosok számára ez lesz a 47. Makaói GP, és a magyar motorsportnak nagyon komoly elismerés, hogy Bitter Sándor is ott lesz a mezőnyben a világ legjobb 36 utcai motorosa között.
Bitter Sándor, az „utcai harcos” tehát visszatér Makaóba, és 2006 után újra rajthoz áll a Man TT után a világ második leghíresebb és legrangosabb utcai motorversenyének számító viadalon. A 42 éves magyar motoros a Brit Superbike-ban is szereplő Quattro Plant Kawasaki színeiben fog részt venni az idei GP-n, jó barátja, a korábbi kétszeres TT-győztes Gary Johnson csapattársaként.
Az esemény rangjáról mindent elmond, hogy minden évben csak a világ legjobb 36 utcai versenyzőjének a nevezését fogadják el rá a rendezők, akik viszont ennek a 36 versenyzőnek és csapataiknak az összes útiköltségét, teljes kint tartózkodását, étkezését, szállását, valamint a technikai felszerelések szállítását is teljes mértékben magukra vállalják. A verseny hangulata sem fogható semmi máshoz, hiszen az összes versenyző egy repülőjárattal utazik ki, a verseny ideje alatt egy utcában van elszállásolva a teljes mezőny, beleértve a WTCC-s, az F3-as csapatokat és a motorosokat is, és a meghívott versenyzők gyakorlatilag két héten át élvezhetik a GP rendezőinek teljes vendégszeretetét.
Ezt az élményt csak egyvalami tudja überelni: maga a verseny. Tudjuk, az autóversenyzők körében is az egyik leghírhedtebb versenyről beszélünk, nemcsak formulaautóval, de még túraautóval is hatalmas kihívást jelent hiba nélkül végigszáguldani a makaói utcai pályán, és még nagyobb megtiszteltetést nyerni. Egy honfitársunknak, Michelisz Norbertnek ez már sikerült egyszer 2010-ben, de ez lesz az első olyan alkalom, amikor az autó- és a motorversenyzők között is lesz egy-egy magyar induló a legendás versenyen.
Ami ekkora kihívást jelent négy keréken, zárt karosszériával körülvéve, az gondolhatjuk, milyen hajmeresztő mutatvány lehet két keréken! Sokszor 200 km/óra feletti sebességgel száguldani milliméterekre a falaktól, sőt, sokszor súrolva azokat – na ehhez kell csak igazán bátorság. A motoros körrekordot jelenleg Stuart Easton tartja 2:23.616-tal, míg a WTCC-s pályacsúcs 2:30.881, ezt Rob Huff tartja még 2011-ből. Ebből jól látszik, hogy a motorosok jó 6-7 másodperccel rövidebb idő alatt teljesítenek egy kört a több mint 6 kilométer hosszú alkalmi pályán, mint túraautós kollégáik. Na ez a nem semmi!
De ha ez nem lenne elég, akkor Bitter Sándor – egy súlyos motocross balesete folytán – törött lábbal fog rajthoz állni a viadalon. Járni valószínűleg még akkor is csak mankóval tud majd, de ez a váltásban és a motorozásban nem fogja gátolni, mint mondja. Különben is, nem kérdés, hogy ott a helye Makaóban, és amikor az embernek valóra válik az álma, akkor a mankót is képes eldobni, csak hogy ott lehessen!
Bitter Sándor: „Hihetetlenül örülök ennek a lehetőségnek, el sem tudom mondani, milyen boldoggá tesz az, hogy 2006 után újra elindulhatok a Makaói GP-n. Akkor harmadik legjobb újoncként zártam a versenyt, és nagyon örülök, hogy most nyolc év után visszatérhetek. Ez az a verseny, amire csak a világ legjobb 36 utcai versenyzője kap meghívást, úgyhogy hatalmas megtiszteltetés és elismerés a magyar motorsport számára és persze nekem is, hogy magyarként ismét ott lehetek majd ebben a mezőnyben. A Man TT után ez jön közvetlenül a sorban legrangosabb utcai versenyek között, mindenkinek egy álom, aki itt elindulhat, ide bekerülni is már tényleg nagyon nagy dolog. A 2006-os makaói bőrruhámat máig őrzöm, és jól láthatóak rajta a sárga festéknyomok, amik a pályát szegélyező falról származnak! Ez az, ami miatt semmi máshoz nem hasonlítható ez a verseny, hiszen 200 km/óra feletti sebességgel száguldunk a falak között, és ha a legjobb íveken akarunk menni, akkor bizony egy csomó helyen súrolja a vállunk, a könyökünk és a térdünk a falat! Hihetetlen adrenalinbomba ez a verseny, már alig várom, hogy ott legyek! Az is nagy-nagy öröm számomra, hogy nem egyedüli magyarként leszek kint, hiszen a szokásokhoz híven az autósoknak, köztük a WTCC-s fiúknak is ugyanazon a hétvégén rendezik a makaói versenyt, mint nekünk, motorosoknak. Ez már 47 éve így van, és nagyon jókat lehet ilyenkor bandázni, hiszen az összes versenyző egy repülőjárattal utazik ki, ami ilyenkor tele van csapatfőnökökkel, szerelőkkel és versenyzőkkel, illetve elszállásolva is egy utcában vagyunk. Nagyon-nagyon jó hangulat szokott lenni ezeken a versenyeken mindig, csupa jó cimborával lehetünk együtt, és biztos vagyok benne, hogy Michelisz Norbiékkal is sok közös élményben lehet majd részünk, természetesen szurkolni fogok neki is, hogy minél jobban sikerüljön a versenye. Nemrég sajnos elszenvedtem egy súlyos balesetet egy motocross edzésem során, és olyan szerencsétlenül estem, hogy eltört a lábam, amit meg is kellett műteni. A műtét jól sikerült, de jelenleg is lábadozom. Úgy gondolom, hogy az indulásom nincs veszélyben. Valószínűleg járni még akkor is csak mankóval tudok majd, de a váltással és a motorozással nem lehet baj, és az biztos, hogy sem én, sem a csapat nem fogunk visszalépni, tehát ott leszünk Makaóban! Ennél nagyobb motivációt keresve sem találhatnék a nagyon gyors felépülésre. Három hét múlva Silverstone-ban tesztelem majd csapatom, a Brit Superbike-ban szereplő Quattro Plant Kawasaki motorját, míg előtte néhány nappal szeretnék beiktatni egy pannóniaringi tesztet is, hogy kipróbáljam, mennyire bírja a lábam a terhelést. Nagyon nehéz napok várnak rám addig, az biztos, de ez az élmény mindenért kárpótolni fog, és ez minden áldozatot, illetve nehézséget megér. Köszönöm mindenkinek, aki mellettem áll; életem talán legnehezebb versenye vár rám. A csapatommal a jövő évre vonatkozóan is vannak közös terveink, hiszen mindketten szeretnénk, ha el tudnék indulni négy BSB Stock-futamon, továbbá a NorthWest200-on, a Man-szigeti TT-n, az Ulster GP-n és a Makaói GP-n is tervezzük a közös rajthoz állást jövőre. Ilyen szempontból is fontos lehet, hogy jól szerepeljek a silverstone-i teszten, illetve Makaóban, és teljesen felvillanyoz ez a kihívás. Az ilyen élmények miatt érdemes ezt az egészet csinálni; tűkön ülve várom, hogy ott legyek!”