Egy extrahosszú Forma-1-es szezon végéhez érkezünk el a hétvégén. A világbajnoki címek sorsa eldőlt, immár egy tét nélküli szezonzáró futam következik. Régen indultak el a csapatok otthonról, a főhadiszállásukról, hogy megvívják harcukat 2019-ben. Emiatt a hosszú szezont lezáró utolsó futamot mindig nagyon várják a csapatok, mivel ez azt jelenti, hogy mindjárt itt a téli szünet, az ünnepek és a jól megérdemelt pihenés ideje.
Lewis Hamilton hatszoros világbajnok lett az USA Nagydíjon. Tavaly ötödik vb címe megnyerését követően összeszedettebben viselkedett, mint idén. Bár most is úgy nyilatkozott, hogy nem dől hátra és rákoncentrál az utolsó két megmérettetésre, mégsem így alakult. Brazíliában ugyanis csak a hetedik helyezett lett, bár abba azért egy időbüntetés is belejátszott. 2014 óta Mercedes-pilóta állhatott fel Abu-Dzabiban a dobogó tetejére. Ha ezt a sorozatot folytatni szeretnék, akkor Hamiltonnak idén még egyszer utoljára össze kellene szednie magát, vagy pedig Bottasnak kellene megmutatnia, hogy nem csak vízhordásra képes.
Hamilton minden bizonnyal azon lesz, hogy hetedik győzelmét is begyűjtse Abu-Dzabiban a hétvégén, de mivel a vb cím már az övé, így ki-kitekinget már elfoglaltságokra is. Így nagyon várja már az a MotoGP tesztet, ami december 9.-én lesz a spanyolországi Valenciában. A brit pilóta energiaitalos szponzora rendezte eseményen Valentino Rossival cserél majd helyet. Míg Rossi már ülhetett Forma-1-es autóban (egy Ferrariban) korábban, addig Hamiltonnak ez lesz az első alkalma kipróbálni egy versenymotort versenypályán. Hamilton szeret motorozni és kiváló motorokat próbálhatott már ki, de egy versenymotor azért mégis más tapasztalat lesz.
2018-ban Abu-Dzabiban a Mercedes brit világbajnoka ért célba elsőként. A második helyezett, éppúgy, ahogy a világbajnokságban is, a Ferrarival versenyző Sebastian Vettel lett. Az Abu-Dzabi Nagydíjak eddigi 10 éves történetében egyszer sem állhatott ferraris pilóta az itteni dobogó tetején. A Ferrari hatalmas témaparkja pedig itt található a pálya közvetlen szomszédságában. Jó jönne már a maranellói istállónak, ha tudna egy helyi győzelemmel is büszkélkedni. 2018-ban a bronzérmes helyezés Max Verstappené lett, aki azután, hogy a verseny elején több helyet vesztve visszaesett a mezőnyben, egy sor klasszis előzéssel végül a dobogón kötött ki.
Az egyéni ponttábla első és második helyének sorsa eldőlt már, de a bronzérmes hely még kiadó. Ezért a helyért két pilóta, Max Verstappen és Charles Leclerc áll harcban. A Red Bull pilótájának van nagyobb esélye a harmadik helyre, de még a monacói is kimutathatja a foga fehérjét a Ferrari eddigi negatív helyi rekordja ellenére.
A Forma-1-es csapatok a verseny végével nem utaznak tovább, hanem másnap szezonvégi teszteléseket folytatnak az arab pályán. Egy ismeretlen ismerőssel is találkozhatunk ezen a teszten, hiszen Esteban Ocon – aki még augusztusban aláírta 2020-as szerződését – a Renault volánja mögött körözhet. A Mercedes úgy tűnik elengedte tesztpilótáját, ami azért érdekes, mivel tavaly Daniel Ricciardo nem vehetett részt ugyanezen tesztelésen mondván 2018-ig volt szerződése a Red Bullal.
Esteban Ocon az évet kispadon töltötte, mivel 2019-re elvesztette ülését a Racing Pointnál, amit Lance Stroll kapott meg. Ezt az évet a Mercedes teszt- és tartalékpilótájaként töltötte, s ezt cserélte fel a nyáron egy kétéves szerződéssel a Renault-nál.
A verseny és a pálya
A Yas Marina pálya már nem új a mezőny számára. A pályát az előző években finom homokréteg takarta, ami az abroncsok szemcsésedéséhez vezetett. Elég nehéz a pálya. 21 kanyar található rajta, amelyből különösen a hosszú egyenes és az utána következő nyolcas kanyar tűnik ki. A verseny nappali fénynél kezdődik és sötétben fejeződik be, s ez hatással van a beton hőmérsékletére, amely legalább 7-8 fokot eshet napnyugta után. Ezáltal a gumik viselkedése is megváltozik, így a lágy abroncsokon később, napnyugta után, hosszabb ideig lehet a pályán kint maradni, mint korábban, mikor még teljes erejével süt a nap.
A pálya különlegessége, hogy bárhol is ül a néző, nagyjából a pálya 30 %-át látja. A főlelátók mindegyike fedett. A mezőny számára érdekesség, hogy a bokszutca kijárata tulajdonképpen egy alagút.
Az 55-körös Abu-Dzabi Nagydíj december 1.-én helyi idő szerint 17.10-kor (nálunk 14.10-kor) veszi kezdetét a Yas Marina pályán. A pálya hossza: 5,554 km, a teljes versenytáv 305,355 km. A pályarekordot továbbra is Sebastian Vettel tartja 2009-ből, ideje 1 perc 40,279 másodperc.
2018-ban Lewis Hamilton (Mercedes) állhatott a dobogó tetejére, a brit pilóta ideje 1:39:40.382 volt. A második helyen Sebastian Vettel (Ferrari) ért célba, míg a bronzérmes helyezés a Red Bullal versenyző Max Verstappené lett.
Forrás: facebook.com/amberprkft/