Az Audi TT RS1/4 Python sárga és az RS Q32/3 exkluzív Harmatezüst színárnyalata mellett a matt színek új palettáját a Daytona szürke és a Florett ezüst teszi teljessé. A csúcskategóriát képviselő sportautók mellett az Audi mostantól más modelljeinél is elérhetővé teszi ezt a palettát, az ügyfelek a TT és a Q3 sorozatok alapmodelljeinél is dönthetnek az új matt árnyalatok mellett.
A látványos színű fényezések iránti kereslet egyre nő: egyre hangsúlyosabb az egyéni megjelenésre, a sportosságra és az érték közvetítésére való törekvés. A matt bevonat kiemeli a jármű körvonalait, előtérbe helyezi lélegzetelállító formatervét és sportos eleganciáját, ugyanakkor egy igazán különleges jellegzetességgel ruházza fel azt. “Továbbra is a formaterv az elsőszámú érv egy Audi vásárlása mellett. És a jármű színe kiemelt fontosságú, hiszen az a vezető személysiégét fejezi ki.” – nyilatkozta Susan Nolte, az Audi extra felszereltségért felelős termékmarketing csapatának a külső színekért felelős tagja. Mielőtt azonban egy új külső fényezéssel rendelhetünk egy Audi modellt, számos különböző folyamatnak kell végbemennie.
Milyen módon dönt az Audi színekről és a fényezési változatokról?
Az új színjavaslatok megtétele egy új modell kapcsán az Audi Design színekkel és szegélyekkel foglalkozó Color & Trim csapatának illetve a termékmarketing részleg munkatársainak a feladata, ők szoros együttműködésben dolgoznak az ötleteken. Az első lépés az Audi Design kollégái számára, hogy az Ingolstadtban, Pekingben és Malibuban működő formatervezési stúdiók által követett és meghatározott trendeknek megfelelő új színeket dolgozzanak ki. A termékmarketing csapat ezután gondoskodik róla, hogy az Audi ügyfelei széles színpalettáról választhassanak. Végezetül pedig kiválasztanak egy megfelelő nevet az adott árnyalat számára.
Milyen szerepet játszanak a színek elnevezései?
Az Audi által kínált színek elfogadottságában fontos szerepet játszik az, hogy mit közvetítenek azok elnevezései. “Kiemelten fontos, hogy a színekhez rendelt név a lehető legpontosabban jellemezze az adott színt. A név első tagja egy kreatív elem, azonban muszáj, hogy az adott színnel kapcsolatos asszociációt közvetítsen.” – részletezi Nolte. Az Audi gyakran használ a földrajzból, a növény- és állatvilágból származó kifejezéseket. A sportos modellek esetén a versenypályák is fontos szerepet kapnak a névválasztásnál. Néhány szín a teljes modellkínálatnál szerepel, míg bizonyos árnyalatok csak meghatározott modelleknél érhetők el. Az Audi minden modellnél akár tucatnyi különböző színárnyalatot kínál az ügyfeleknek. Az RS modellek esetében pedig egyedi színek is választhatók.
A visszafogott színek dominanciája
Németországban négy újautó vásárló közül három jelenleg a fehér, fekete vagy a szürke/ezüst szín mellett teszi le a voksát. Az Audinál is ezek számítanak a legnépszerűbb árnyalatoknak, amelyeket a kék, mint legfontosabb színes árnyalat követ közel tíz százalékos aránnyal. A matt fényezést egyre nagyobb arányban keresik. “A matt kivitel különösen népszerű a sportos modellek esetében, az RS járműveket például gyakran rendelik feltűnő, drámai színekben.” – teszi hozzá Nolte. Léteznek kristályhatású színek is, mint például a Sebring fekete. Itt az üvegpehellyel kombinált metálfény biztosít még több csillogó pontot a festékben. A modern festékek csillogása a napsugárzástól függően változik, a színárnyalat pedig – többek között – a perspektíva és a napfény színétől függően változik.
Hogyan kapnak a járművek matt fényezést?
A modern festékek technikai szempontból igen összetettek. A foszfát rétegen kívül a fényezés öt vékony rétegből áll, amelyek vastagsága együtt sem éri el a milliméter egy tized részét. Ez nagyjából megfelel egy emberi hajszál vastagságának. Hogy hosszú távon is megfeleljenek a mindennapi használat során felmerülő minőségi követelményeknek, a színeket számos rövidebb és hosszabb időtartamú tesztelésnek vetik alá, mint amilyen a kőfelverődés vagy az időjárás vizsgálat. A jóváhagyási folyamat részeként az Audi olyan tulajdonságokat is ellenőriz, mint például a festék tapadását vagy a korrózióval szembeni ellenállását. A színek tervezésének, kiválasztásának, technikai megvalósításának teljes jóváhagyási folyamatára illetve a színek jóváhagyására három és öt év közötti időtartamra van szükség. “A tökéletes minőségnek idő kell, így lényegében azt mondhatjuk, hogy mi már tegnap a holnapon gondolkodunk.” – teszi hozzá Nolte. Most először a Győrben készülő Audi TT és Audi Q3 sorozatok esetében is választhatnak matt külső fényezést az ügyfelek. Az alapozást, a kitöltő anyag majd a színréteg felhordását követi a áttetsző matt bevonat, amely mattító anyagként szilikát szemcséket tartalmaz. Ezt közvetlenül az alapbevonatra viszik fel. A rétegek vastagsága 40 és 50 mikrométer (vagyis 40 és 50 ezredmilliméter) között van a hagyományos színtelen lakkréteghez hasonlóan. A mattító anyag adja a felület karakteres matt hatását. A felület struktúrája miatt a matt festék nem irányított, inkább diffúz módon veri vissza a fényt, így érve el a matt hatást. A karosszéria fényezését követően automatizált és kézi méréseket végeznek a szakemberek, amelyeket – többek között a fényalagútban végzett – minőségellenőrzés követ.
Ahol az autó és a szín találkozik: a lakkozó Győrben
A győri Audi gyár 43 000 négyzetméteres lakkozójában szigorú előkészületek előzték meg a matt lakkozás sorozatgyártásban való alkalmazását, egy teszt réteg után a laborvizsgálati szakasz következett, ahol tovább elemezték a lakkozott felületet. Az új technológia bevezetéséhez a részleg dolgozói előkészítették a gyártási infrastruktúrát, kialakítva a lakkellátó termek és a robottér közötti vezetékezést illetve megtörtént a robotok beállítása is. Az üzemben működő tíz lakkozórobotot a matt lakozási folyamat speciális igényeinek megfelelően programozták be illetve tesztelték.
Mostantól az Audi TT, TTS5/6, TT RS Coupé1 és Roadster4 Győrben készülő modelljeihez illetve az Audi Q3, az Audi RS Q32/3 és Sportback változataikhoz is elérhető a matt fényezés. A TT RS sorozatgyártása Daytona szürke, Florett ezüst és Python sárga matt fényezéssel indul, az Audi RS Q3 a Python sárga szín helyett Harmatezüst árnyalatban érkezik, amely színt kizárólag a Q3 kínálatában találnak meg az ügyfelek.
A fent említett modellek üzemanyag-fogyasztása
Az üzemanyag-fogyasztásra és a szén-dioxid kibocsátásra megadott tartományt a használt abroncsok és könnyűfém keréktárcsák, valamint a jármű felszereltsége és kiegészítői határozzák meg.
- Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI: üzemanyag-fogyasztás (vegyes) l/100 km: 8,5; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 194-193
- Audi RS Q3 2.5 TFSI quattro: üzemanyag-fogyasztás (vegyes) l/100 km: 9,0 – 8,8; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 205-201
- Audi RS Q3 Sportback 2.5 TFSI quattro: üzemanyag-fogyasztás (vegyes) l/100 km: 9,0-8,8; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 206-201
- Audi TT RS Roadster 2.5 TFSI: üzemanyag-fogyasztás (vegyes) l/100 km: 8,7; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 200-199
- Audi TTS Coupé TFSI: üzemanyag-fogyasztás (vegyes) l/100 km: 7,4 – 7,3; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 169-168
- Audi TTS Roadster TFSI: üzemanyag-fogyasztás (vegyes) l/100 km: 7,6; szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 174-173