Ez itt a kérdés
Egy újabb nagyon hosszú Forma-1-es szezon végéhez közeledünk. Régen indultak el a csapatok otthonról, a főhadiszállásról, hogy megvívják harcukat a 2024-es szezonban. Az idei meglepetés nem is annyira Max Verstappen negyedik egyéni világbajnoki címe volt, hanem inkább az, hogy idén hosszú évek óta először nem a Red Bull és nem is a Mercedes viszi haza a konstruktőri világbajnoki címet, hanem a McLaren vagy a Ferrari. Az, hogy melyikük, a hétvégén kiderül.
2009 emlékezetes év volt. Abban az évben a Brawn GP lett a világbajnok. 2010 óta azonban a Red Bull és a Mercedes volt az egyeduralkodó konstruktőr hosszú éveken át, egészen 2023-ig. A McLaren utoljára még a múlt században, 1998-ban, a Ferrari tíz évvel később 2008-ban nyerte meg a konstruktőri világbajnokságot, így mindkettőnek nagy fegyvertény és dicsőség lenne az idei korona.
A McLarennek jobbak az esélyei, jelenleg is a wokingi csapat vezeti a konstruktőri ponttáblát. A Ferrarinak kettős győzelmet kellene szereznie ahhoz, hogy megelőzze a McLarent. Charles Leclerc elmondta, a Ferrarinak tökéletes eredményre lenne szüksége a szezonzárón ahhoz, hogy elsőként zárja a 2024-es versenyszezont. Jelenleg 21 pontos a maranellóiak hátránya a papaja csapathoz képest.
A pirosaknak jó esélye van arra, hogy dobogóra állnak majd, kérdés, hogy a csúcsra járatják-e majd a teljesítményüket, hiszen arra lesz szükség a csapat első helyéért. Mióta ez a páros versenyez az olasz gárdánál, mindig dobogóra állt itt valamelyik pilótája. Kérdés, hogy a szezon végén megtáltosodott Max Verstappent megállíthatják-e abban, hogy a csúcson fejezze be ezt a szezont. Az elmúlt négy évben ugyanis ő kormányozta célba elsőként az autóját az Abu-dzabi finisbe.
Bombaként robbant a hír Katarban, hogy Esteban Ocon számára az volt az utolsó futam az Alpine-nal, hiszen a szezonzárón már nem ő ül be az autójába, hanem az a Jack Doohan, aki a helyére szerződött a 2025-ös szezontól kezdve. Ocon viszont engedélyt kapott így arra, hogy a futam után tesztelésen már beülhessen jövő évi autójába a Haasnál.
Egy sor nagydíj helyszín hosszabbított a Forma-1-gyel az elmúlt időszakban. Monaco és Monza hosszabbítása azért nem számít meglepetésnek, hiszen nagy múlttal rendelkező, tradicionális helyszínnek számítanak. Zandvoort nem régen tért vissza a versenynaptárba, s érdekes módon azt jelentették be, hogy bár egy évvel meghosszabbították a szerződést a szervezőkkel, az az év, vagyis 2026 lesz az utolsó, hogy részt kíván venni ez a helyszín a Forma-1-es versenynaptárban. Egyértelműen Max Verstappen Forma-1-es versenyzésének és persze hazai népszerűségének volt köszönhető Zandvoort visszatérte a Forma-be. Vajon ez a lépés valamiféle jelzés Max Verstappen jövőjével kapcsolatban?
A verseny és a pálya
A Yas Marina pálya már nem új a mezőny számára. Az aszfaltcsíkot finom homokréteg borítja, ami az abroncsok szemcsésedéséhez vezet, de ahogy közeledünk a verseny napjához, a beton egyre tisztább lesz. Elég nehéz a pálya, amelyet átépítettek 2021-re. 21 kanyar helyett már csak 16 található. A verseny nappali fénynél kezdődik és sötétben fejeződik be, s ez hatással van a beton hőmérsékletére, amely legalább 7-8 fokot eshet napnyugta után. Ezáltal a gumik viselkedése is megváltozik, így a lágy abroncsokon később, napnyugta után, hosszabb ideig lehet a pályán kint maradni, mint korábban, mikor még teljes erejével süt a nap.
A pálya különlegessége, hogy bárhol is ül a néző, nagyjából a pálya 30 %-át látja. A főlelátók mindegyike fedett. A mezőny számára érdekesség, hogy a bokszutca kijárata tulajdonképpen egy alagút.
Az 58-körös Abu-dzabi Nagydíj december 8.-án helyi idő szerint 17 órakor (nálunk 14 órakor) veszi kezdetét a Yas Marina pályán. A pálya hossza: 5,281 km, a teljes versenytáv 306,183 km. A pályarekordot még mindig Max Verstappen tartja 2021-ből. A holland pilóta ideje 1 perc 26.103 másodperc volt.
2023-ban Max Verstappen (Red Bull) állhatott a dobogó tetejére, ideje 1:27.02.624 volt. A második helyen Charles Leclerc (Ferrari) ért célba, míg bronzérmesként George Russellt (Mercedes) üdvözölhettük.
Forrás: facebook.com/amberprkft/