Második alkalommal került sor a Magyar Turizmus Zrt. keretében működő Kína – Közép- és Kelet-Európai Turisztikai Koordinációs Központ Kína Információs Napjára március 3-án. Az Utazás kiállítás nyitónapján a Hungexpo-n zajlott konferencián a kínai kiutazó turizmus tendenciáinak és követelményeinek összegzése mellett a COTRI Kína-Kutató Intézet térségre vonatkozó legfrissebb eredményeit ismertették, illetve számos, stratégiára vonatkozó javaslatot fogalmaztak meg. A Kína-KKE Turisztikai központ 2016-ban elsősorban az új, régiós turisztikai útvonalak fejlesztésére fókuszál. A régiónkba utazó kínaiak száma 2015 és 2020 között évente várhatóan 8,3%-kal fog növekedni, ennek köszönhetően Közép- és Kelet-Európa piaci részesedése a kínai beutazó forgalomból elérheti a 4,5%-ot.
Az MT Zrt. segítségével nemzetközi szintre emelt Utazás kiállítást hasznos találkozási ponttá kívánják tenni az ún. távoli piacokkal dolgozó szakemberek számára, az ezekről érkező szakmai látogatóknak pedig régiónk turisztikai kínálatát az eddiginél nagyobb mélységben kívánják bemutatni. A Magyar Turizmus Zrt. keretein belül működő Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ szervezésében mintegy 100 közép- és kelet-európai, valamint 30 (26) kínai utazásszervező vesz részt az Utazás kiállításon, s a Kínai Információs Nap mellett számos üzleti találkozóra is sor kerül. A kínai utazásszervezők számára kisrégiós tanulmányutak is indulnak Magyarország és egy-egy szomszédos ország turisztikai látványosságainak bemutatására három irányban (Szlovákia, Szlovénia és Horvátország felé). A Kínai Információs Nappal a kínai küldőpiaci információk fórumát kívánják létrehozni: a tervek szerint az Utazás kiállítással egy időben minden évben sor kerül az aktuális témák, trendek megvitatására.
– Kína súlya jelentősen növekszik a globális turisztikai piacon, ezért régiónk elemi érdeke, hogy ösztönözzük kapcsolataink fejlődését az ország szakembereivel. Nem a nyugati desztinációkkal való versengés lehet a helyes irány, sokkal inkább a közép- és kelet-európai régióra jellemző turisztikai termékekre kell összpontosítani, megtalálni azokat a termékeket, amelyek több országban jelen vannak. Ilyenek lehetnek a városnéző túrák, a gyógyturizmus , vagy a UNESCO világörökségi helyszínek meglátogatására felfűzött utak – hangsúlyozta dr. Faragó Péter, az MT Zrt. vezérigazgatója a Kína konferencián. – Fontos feladatunk továbbá, hogy megtaláljuk a kínai látogatók második hullámának, az új generációs utazóknak a megszólítási módját is, valamint még több közvetlen járatra volna szükség, amely nemcsak Pekinget, hanem Kína más nagyvárosait is összeköti a közép- és kelet-európai régióval – mondta el köszöntőjében Faragó Péter.
Eredményes a Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ eddigi másfél éve
A vezérigazgató összegzést adott a Magyar Turizmus Zrt. keretein belül működő Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ eddigi eredményeiről is. A 2014-ben létrehozott központ 16 európai ország és a Kínai Népköztársaság között segíti a szakmai információk áramlását. Célja, hogy Kína és a közép- és kelet-európai régió országai közt szorosabbra fűzze a turisztikai kapcsolatokat és fokozza mind a kiutazó, mind a beutazó forgalmat. Az államigazgatási és turisztikai szervezetek szintjén kezdte meg munkáját, 2015-ben pedig megvalósult a kínai utaztatásban érdekelt üzleti vállalkozók bevonása is. Két magas szintű találkozóra is sor került 2014-ben Budapesten és 2015-ben a szlovéniai Bledben. Az utóbbin, a II. Kína-KKE Csúcstalálkozón aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amellyel a Kína-KKE turisztikai együttműködés is csatlakozott az „Egy Övezet, Egy Út” külgazdasági stratégiához. Fontos további eredmény, hogy létrehozták a régió angol és kínai nyelven egyaránt elérhető, közös honlapját a www.ceec-china.travel címen. Ezeken kívül számos tanulmányutat szerveztek kínai utazási szakemberek és újságírók számára és közös kiállítási megjelenéseket is megvalósítottak a KKE országok. Több mint 300 nemzetközi szakmai partnert vonzott az első Kína Információs Nap konferencia, amelyre 2015-ben a „Kína – Közép-, és Kelet-európai Turisztikai Promóciós Év” programsorozat keretében került sor.
2016: Járatok, útvonalak, termékek
A Kína-KKE Turisztikai Központ 2016-os stratégiáját a „Flights, Routes, Products” szlogen fémjelzi, ami azt fejezi ki, hogy a központ az új légi járatok nyitására, a régiós turisztikai útvonalak és turisztikai termékek fejlesztésére fókuszálja tevékenységét. Az elsődleges cél olyan termékcsomagok fejlesztése, amelyek a kínai turisták igényeit és szükségleteit elégítik ki. 2016 januárjában turisztikai útvonal- és termékfejlesztő workshop-sorozatot indítottak a balkáni, a V4-es és a balti régióban. A China Outbound Tourism Research Institute (COTRI) Kína-kutató Intézet vezetésével és a 16 együttműködő ország szakmai képviselőinek bevonásával folytatott közös munka eredményét a kutatóintézet professzora, Dr. Wolfgang Arlt ismertette a résztvevőkkel a 2. Kína Információs Napon, az Utazás kiállításon.
A COTRI Kína-kutató Intézet összegzéséből Magyarország számára igen fontos megállapítás, hogy a kínai turisták számára Közép- és Kelet-Európa legismertebb régiója a Visegrádi Négyeké, amelyeket a „bohém, misztikus és burzsoá” hívószavakkal társítanak. A kisrégiók a kínai turisták fogadására nincsenek azonos mértékben felkészülve: feladatuk a jövőben az lesz, hogy az ehhez szükséges tudást tegyék elérhetővé a szolgáltatók számára. A kínai nyelvű idegenvezetők képzése mellett ennek fontos eleme pl. a kínai jelzések, feliratok alkalmazása, illetve a vendégfogadás általános gyakorlatára felkészítő képzés szervezése is. A kínai turisták jellemzően csomagtúrákon vesznek részt, azaz egy kiutazás alkalmával lehetőség szerint minél több helyre kívánnak eljutni. Ezt figyelembe véve a Baltikumban, a Visegrádi Négyek országaiban, illetve a Balkánon 3-4 új közép-kelet európai turisztikai útvonal és termékcsomag kidolgozását tűzték ki célul a Kína – Közép- és Kelet-Európai Turisztikai Koordinációs Központ. A nagyobb tapasztalattal, esetleg közvetlen légi járattal rendelkező, illetve nagyobb kínai vendégszámot magukénak tudó régiók esetében ezeket a szolgáltatókkal együtt, a már működő útvonalak ismeretében célszerű meghatározni.
A kínai küldőpiaccal épülő kapcsolat fontos mérföldköve, hogy a Kínai Turisztikai Hivatal (CNTA) március 4-én nyitja meg budapesti regionális irodáját, s a nyitóünnepség szintén az Utazás Kiállításhoz kapcsolódik.
A nemzetközi turizmusra világviszonylatban az egyik legtöbbet költő ország, Kína utazóinak száma továbbra is kivételes ütemben növekszik. 2004 óta a növekedés töretlen, mutatója évről évre két számjegyű. Az Európai Utazási Bizottság (ETC) adatai szerint az európai kontinensre utazók és vendégéjszakáik száma minden európai fogadóterületen két számjegyű növekedést mutat. A kínai utazók száma 2015-ben elérte a 85,7 milliót. Hosszabb utazásokra 40,2 millióan indultak közülük, azaz az utazók közel fele. 12,5 millió kínai turista látogatott Európába, ebből Közép- és Kelet-Európába 3,6 millióan jöttek el, ez az összes utazások 4,2, a kontinensre tett utazások 30%-át teszi ki. A becslések szerint a régiónkba utazók száma 2015 és 2020 között évente 8,3%-kal fog növekedni, ennek köszönhetően Közép- és Kelet-Európa piaci részesedése a kínai beutazó forgalomból elérheti a 4,5%-ot.
Jelenleg – a LOT légitársaság Varsó-Peking járatával együtt – három közvetlen légi vonal köti össze Kínát régiónkkal. Az Air China 2015-ben közvetlen légi járatot indított Peking és Budapest között, amely heti négy alkalommal szállítja a látogatókat a két országba. A Hainan Airlines szintén 2015-ben indította közvetlen Peking – Prága járatát. 2015-ben egyedül Magyarországon mintegy 40%-os emelkedés volt tapasztalható a kínai vendégéjszakák számában, decemberre ez a szám elérte a 223 029 éjszakát.