Megbírságolta az MNB a Hungarikum biztosításközvetítő csoportot

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 21 millió forint felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft.-re, illetve az AGENTA-Consulting Kft.-re, egyebek mellett ügyfél-tájékoztatási, panaszkezelési, adatszolgáltatási, valamint az ügynökök regisztrációjára és nyilvántartására vonatkozó, rendszerszintű kockázatot nem jelentő szabálytalanságok miatt.

    A jegybank keddi tájékoztatása szerint célvizsgálatuk során megállapították, hogy a Hungarikum biztosítási alapú befektetési termékek értékesítésével összefüggő összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzata nem volt megfelelő, valamint, hogy a társaság nem végezte el az ösztönzők esetleges káros hatásaira vonatkozó, a jogszabály által előírt átfogó elemzést.
    A Hungarikum a biztosítási alkuszi tevékenysége során nem mindenkor teljesítette dokumentáltan és teljeskörűen a szerződéskötést megelőző ügyfél-tájékoztatási és ajánlatelemzési kötelezettségét, továbbá igényfelmérési kötelezettségének nem a vonatkozó jogszabályi előírásokban foglaltakkal összhangban tett eleget. A biztosítási ajánlatok elemzése több esetben nem azonosítható módon történt meg, így nem volt megállapítható, hogy az milyen adatok alapján, és tárgyszerűen történt-e meg. A Hungarikum panaszkezelési szabályzata is hiányos, néhol pontatlan volt.
    Az AGENTA-Consulting biztosítási és pénzpiaci többes ügynök esetében az MNB ugyancsak több hiányosságot talált az összeférhetetlenségi, illetve érdekkonfliktusok kezelésére vonatkozó belső szabályzatban. A társaság pontatlanul vezette szakmai képzési, továbbképzési nyilvántartását. Biztosítási ügynökei kapcsán egyes esetekben nem a törvényi határidőben jelentette be azok fennálló jogviszonyának kezdetét és végét. Előfordult, hogy más-más aláírási dátumot tartalmazott a biztosítási ajánlat, illetve az azokról vezetett nyilvántartás.
    Az eljárás során a jegybank további pontatlanságokat állapított meg az AGENTA-Consulting panaszkezelési szabályzatánál. Feltártak az ügyfél-tájékoztatással, igényfelméréssel és a versengő ajánlatok bemutatásával, elemzésével kapcsolatos hiányosságokat is.
    A feltárt jogsértések miatt az MNB a Hungarikum esetében 4,5 millió forint felügyeleti és 9 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot, míg az AGENTA-Consulting esetében 1,5 millió forint felügyeleti és 6 millió forint fogyasztóvédelmi büntetést szabott ki. Kötelezte emellett a társaságokat a feltárt hiányosságok pótlására és a jogszabályszerű működés helyreállítására.
    A jegybank a bírság összegének meghatározásakor a piaci pozícióik és méretük mellett figyelembe vette, hogy mindkét társaság együttműködő magatartást tanúsított, és már a felügyeleti vizsgálat során tájékoztatást nyújtottak a feltárt hiányosságok orvoslására tett intézkedéseikről – áll az MNB közleményében.

Forrás:MTI