Az 1999-es első partnerség után a MINI és Paul Smith bejelentette második együttműködését is. A két márka nem csupán brit gyökereiben és erős hagyományaiban osztozik, de a folyamatos megújulásra való törekvés is alapelveik egyike, miközben termékeik időről időre jobbá teszik a világot. A MINI és Paul Smith mindig is elkötelezett volt az elérhető erőforrások felelős, maximális hatékonyságú felhasználása mellett. Sikeres partnerségük eme új szakaszában a két márka kreatív párbeszédbe elegyedik és közösen munkálkodik olyan dizájnmegoldások kifejlesztésén, amelyek a fenntarthatóságot minden korábbinál erőteljesebben helyezik a középpontba.
A fenntarthatóság, mint alapelv
Már az első Mini alapötlete mögött fenntarthatósági szempontok húzódtak. Az olajválság idején megfogant gondolat egy olyan kisautó koncepcióját vetítette előre, amely maximális utasteret és abszolút vezetési élményt kínál, minimálisra csökkentett alapanyag- és erőforrás-felhasználás mellett. A klasszikus Mini „a kevesebb néha több” alapelv ékes példájaként érkezett meg az utakra – jóval azelőtt, hogy bárki is a fenntarthatóságról kezdett volna beszélni. A minimalista gondolkodás akkoriban kulcsfontosságú, és mint ilyen, szerves része volt a MINI kezdeti arculatának.
„Az első Mini fenntarthatóságra összpontosító koncepcióját a MINI Vision Urbanaut modell képében gondoltuk tovább – egy tágas, multifunkciós MINI víziójaként” – mondta Oliver Heilmer, a MINI vezető formatervezője. „Ez éppúgy maximális utasteret kínál, minimális alapterületen. És változatosabb, mint valaha. Az utastér ráadásul teljes egészében újrahasznosított anyagokból építkezik, kerülve a bőr és a króm használatát” – tette hozzá.
„A legikonikusabb formatervezési örökzöldek többségének nagyszerűsége az egyszerűségben rejlik” – vette át a szót Paul Smith. „Más szóval, az a fontos, hogy mit hagysz el, nem pedig az, hogy mit adsz hozzá. A divat gondolkodása is nagyon hasonló. A Paul Smith számára – éppúgy, ahogy a MINI számára is – a fenntarthatóság mindig is termékei természetes összetevője volt, már jóval azelőtt, hogy ez a szó slágerré vált. Legyen szó akár az alapanyagok kiválasztásáról vagy a gyártási folyamatok kialakításáról, a felelős megoldásokat keressük. Az újrahasznosított csomagolások alkalmazása, a szövethulladékok minimalizálása és a kereskedéseink megújuló erőforrással történő üzemeltetése csak néhány a számtalan meghozott intézkedés közül, és minduntalan keressük a még inkább fenntartható megoldásokat” – tette hozzá.
Oliver Heilmer számára ez az együttműködés jelenti a következő logikus lépést. „Hasonlóságunk okán természetes, hogy azonos irányba gondolkodunk, a divatvilág és az autóipar közötti különbségekből adódóan pedig folyamatosan inspiráljuk és fejlesztjük egymást. Hiszen fenntarthatóság nélkül nincs jövő” – nyilatkozta a MINI vezető formatervezője.
A MINI és Paul Smith
Paul Smith Nagy-Britannia egyik legkiemelkedőbb tervezője, aki a hagyományt és a modernizációt ötvöző, kreatív megoldásairól híres. Az 1990-es évek végén Paul és a Mini a klasszikus Mini egy limitált szériában kínált különkiadásával rukkolt elő: az autó Paul Smith egyedi kék karosszériafényezési árnyalatát viselte, a kerékjárati ívekben pedig antracit színű könnyűfém keréktárcsák gurultak. Hasonló – ha nem nagyobb – népszerűségnek örvendett a klasszikus Mini negyvenedik születésnapjára készített egyedi autó is, amelyet Smith jellegzetes, több árnyalatú színcsíkjai díszítettek.
Paul Smith és a MINI hamarosan újabb információkat jelent be a tervezett együttműködésről.