Műfajok és stílusok sokszínűsége a BMC-ben

A 2013-as Budapesti Tavaszi Fesztiválon megnyílt koncerthelyszín, a Budapest Music Center idén már 15 eseménnyel várja a közönséget. A programok a zene korlátok és határok nélküliségét hangsúlyozzák – véli a ház vezetője és tulajdonosa, Gőz László.

„Tavaly március 23-án – a BTF nyitányaként – kezdte meg működését a Budapest Music Center – idézi fel Gőz László. – Éreztük, bizalmat kaptunk a szervezőktől, mert mindjárt négy programot hoztak ide. Az eltelt egy évben megtanultuk ezt a házat reggel kinyitni és éjjel becsukni úgy, hogy közben semmi baj se történjen. Elkezdtük azt a brandet építeni, amit jó néhány évvel ezelőtt ide álmodtunk, és ami akkoriban még merő irracionalitásnak tetszett, ma valóság. A 2013 októberében létrejött Fesztivál Tanácstól lehetőséget kaptunk, hogy az elképzelésünket továbbépítsük és annak megfelelő programokat hozhassunk ide – ennél többet egy intézmény igazgatója nem kívánhat. Koncepciózusan megszerkesztett programtervvel állhattunk elő.  Egy-két teljesen jogos kifogástól eltekintve – hiszen mi a tervezésnél nem láttuk az egész fesztivált, csak a saját házunkat – 99 százalékban elfogadták a javaslatainkat. És nemcsak elfogadták, kaptunk hozzá költségvetést, amit ki is töltöttünk tizenöt, különböző zenei stílust, kort, műfajt reprezentáló eseménnyel.  Szerintem példátlan, hogy egy majd’ három és fél évtizede alapított fesztivál szervezésébe ilyen mélyen integrálódjon egy fiatal, épp csak egyesztendős szervezet.”

A ház többarcúságát a Budapesti Tavaszi Fesztivál BMC-s programjai is jól mutatják. Nagy várakozás előzi meg a világhírű kontratenor, Andreas Scholl április 5-i dalestjét. „Nem azt a standard barokk műsorát választottuk, amit két-három ezer fős nagy termekben szokott előadni, hanem olyan összeállítást kértünk a repertoárjáról, ami számára is inkább kaland: 14-15. századi angolszász reneszánsz kori népdalokat énekel. Az őt kísérő lantos is híresség, a bosnyák Edin Karamazov Stinggel készítette a Dowland műveket tartalmazó Songs from the Labyrinth című felvételét. A BMC-beli műsor a 2001-ben megjelent Wayfaring Stranger című albumon alapul, amely akkor nagy üzleti siker volt, de a zenei szakma csak most kezdi újra felfedezni. A BMC ars poétikájában az európai kortárs zene bemutatását vállalta minden műfajban, a pop zenét kivéve. És azt, hogy a magyar és nemzetközi kapcsolatok ne csak papíron létezzenek, hanem a pódiumon valósággá váljanak. Így lesz az Új Magyar Zeneegyesület (UMZE) március 23-i koncertjén, amelyen a fiatal magyar alkotó, Horváth Balázs darabja mellett a brit kortárs zene két jeles komponistája, George Benjamin és Sir Maxwell Davies egy-egy műve szólal meg Vajda Gergely vezényletével.” – emelte ki Gőz László.

A kortárs zenei élet egyik varázslatos egyénisége az amerikai hegedűművésznő, Leila Josefowicz. 17 évesen debütált a New York-i Carnegie Hallban, Sir Neville Marriner vezénylete mellett Csajkovszkij Hegedűversenyét játszotta. A népszerű klasszikus repertoár mellett élénken érdeklődik a jazz és a szabad improvizáció iránt. Március 28-án többek között Kurtág György és Stravinsky művekkel lép színpadra. Egy nappal később Alex Ljubimov és a Keller Kvartett Bécs ihletettségű estjén Alban Berg az operairodalom mérföldkövének tekintett műve, a Wozzeck részletei is felcsendülnek, Alekszej Grotz zongorára, vonósnégyesre és bőgőre készült átiratában. Április elsején az európai zenei élet egyik legkeresettebb együttese, az ARD Nemzetközi Zenei verseny első díját és számos különdíját 2008-ban megnyerő Apollon Musagète Quartet a fiatal lengyel zongoristageneráció legdinamikusabb személyiségével, Piotr Sałajczykkel közösen lép fel. Nádor György és Kurtág György egykori tanítványa, Krausz Adrienn április 2-i zongorakoncertjét az örökkévalóság szonátáinak szenteli. Míg április 6-án, a fesztivál zárónapján Rimszkij-Korszakov születésének 170. évfordulója tiszteletére rendezett ária- és dalestet hallgathatnak meg az érdeklődők.  

Természetesen a dzsessz rajongóinak is fontos bázishelye lehet a Budapesti Tavaszi Fesztivál alatt a BMC. Őket az Erik Truffaz Quartet és Harcsa Veronika közös koncertje, valamint az Opus Jazz Club improvizációs estjei várják.

UMZE Kamaraegyüttes
Budapest Music Center Koncertterem, 2014. március 23. 19:30
http://www.btf.hu/btf2014/index.php?cat=1&page=1&p_id=59269&l=hu

Alekszej Ljubimov és a Keller Kvartett
Budapest Music Center Koncertterem, 2014. március 29. 19:30
http://www.btf.hu/btf2014/index.php?cat=1&page=1&p_id=59472&l=hu

Leila Josefowicz hegedűkoncertje
Budapest Music Center Koncertterem, 2014. március 28. 19:30
http://www.btf.hu/btf2014/index.php?cat=1&page=1&p_id=59471&l=hu

Piotr Sałajczyk és az Apollon Musagete Quartet
Budapest Music Center Koncertterem, 2014. április 01. 19:30
http://www.btf.hu/btf2014/index.php?cat=1&page=1&p_id=59354&l=hu

Krausz Adrienne zongorakoncertje
Budapest Music Center Koncertterem, 2014. április 02. 19:30
http://www.btf.hu/btf2014/index.php?cat=1&page=1&p_id=59356&l=hu

Andreas Scholl és Edin Karamazov koncertje
Budapest Music Center Koncertterem, 2014. április 05. 19:30
http://www.btf.hu/btf2014/index.php?cat=1&page=1&p_id=59360&l=hu

Rimszkij-Korszakov ária- és dalest
Budapest Music Center Koncertterem, 2014. április 06. 19:30
http://www.btf.hu/btf2014/index.php?cat=1&page=1&p_id=57870&l=hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*