Újabb ifjúsági előadással bővült a Pesti Magyar Színház repertoárja, december 21-én mutatták be Tasnádi István Közellenség című drámáját Vidovszky György rendezésében. Az előadást középiskolai csoportok is végigkövették a KiBelátó Program keretein belül.
Tasnádi István, a kortárs magyar színház egyik legismertebb és legkeresettebb szerzője Kleist Kohlhaas Mihály című darabját a két áldozati állat nézőpontjából dolgozta át a 90-es évek végén. A darab ősbemutatóját a Katona József Színházban tartották 1999-ben, Schilling Árpád rendezésében. 14 év után a budapesti közönség a Magyar Színház műsorán láthatja újra a lócsiszár történetét.
Tasnádi István és Vidovszky György együttműködéséből számos jelentős és sikeres ifjúsági előadás született az elmúlt években, ilyen például az East Balkán, a Delete és A harmadik hullám. Vidovszky György drámapedagógus, rendező előadásaival rendszeresen jelen van a legrangosabb fesztiválokon, rendezéseit minden évben a legfontosabb bemutatók közé sorolják.
Igazság, küzdelem, jogok, erő, nevetés, sírás, mi és ti – ezek hívják életre a Vidovszky-féle „zenés uszítást”, a legújabb Kohlhaas-történetet, immáron a Pesti Magyar Színház színpadán. Rendkívül intenzív és kellőképpen provokatív, reakcióra késztet. Egy sintértelepen ülünk, ahol két alak fogad minket, egy férfi és egy nő – ők Kohlhaas lovai. „Mi csak tévedésből vagyunk itt… átmenetileg… ez egy átmeneti helyzet… félreértés, ami tisztázódni fog…” – kezdi az örök reménykedő Csődör (Pavletits Béla) az előadást, és hát így cseppenünk mi is oda, ahol már sok jót nem remélhet az ember fia/lova. Erős felütés, az első pillanatban bevon és állapotba helyez. Mi lennénk a lovak? Vagy mi lennénk a hóhérok? Bármelyik is legyen, nyomasztó és kényelmetlen, mert mit tettem én ezért, miért is vagyok én itt? A kérdésre kérdés a válasz: „Hát így kerültünk Kohlhaasenbrückből a tronkenburgi vár és a wilsdurfi csontbánya érintésével a drezdai sintértelepre. És ti?” De ne szaladjunk ennyire előre… a lovak szmokingot meg estélyit húznak, mi visszavedlünk nézővé és kezdődik a sztori, csapjunk a lovak közé!
Az előadás nagyon precízen vezet végig a történeten, nagyon pontos reakciókat váltva ki egyenként mindenkiből. De kétarcú minden helyzet, van a felszín, ahol jókat röhögök, meg szomorkodom is kissé, és van a Másik, ahol azon döbbenek meg leginkább, hogy miért kacagok olyan jót a Vencel- Günther- Siegfried (Horváth Illés- Gémes Antos- Szatmári Attila) trión, amikor valójában gusztustalan mind a három karakter. Majd a következő pillanatban az előadás talán legerősebb jelenete, a lóverseny, ahol a kötéllel kifeszített Kanca (Losonczi Kata) és Csődör minden izmát megfeszítve próbálja eléri a másikat, holtverseny és a holtak versenye ez. Hátborzongató látvány és élmény Gyevi-Bíró Eszter rendkívül izgalmas koreográfiájával és Monori András zenéjével. A katartikus pillanatok sorait Kohlhaas Mihály (Horváth Lajos Ottó) személye foglalja egységgé, aki mindent feltesz és mindent feláldoz az igazság és jogérvényesítés érdekében, kérdés, hogy megérte-e… Az előadás nem dönt helyettünk, van hát miről beszélni a Közellenség kapcsán.
A színház színházpedagógusai – Kámán Orsolya és Márton Gábor Csaba – egy újszerű programot csatoltak az előadáshoz. A Sokszemközt Programban két középiskola (Patrona Hungariae Katolikus Iskolaközpont, Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium) diákjai vehettek részt, akik betekintést nyertek a színház kulisszái mögé, megismerhették, hogyan lesz az írott szövegből előadás, és végigkísérhették a Közellenség próbafolyamatát. Hol az iskolában, hol a színházban vettek részt a foglalkozásokon, ahol lehettek egy kicsit rendezők, dramaturgok, színészek, valamint beszélgethettek a rendezővel és néhány színésszel is az alakuló előadás és a szakma kapcsán. Fontos szegmense a programnak, hogy semmi sem előre eldöntött, mindent a fiatalok alakítanak, az ő érdeklődésük szerint haladnak foglalkozásról foglalkozásra. Így a két iskola merőben más kérdéseket tett fel, más irányokat és más közeget teremtve meg a feldolgozásra. Egyben azonban egyetértettek: Mi közünk nekünk ehhez a témához? Kardinális kérdés ez egy ifjúsági előadás, főkét a Közellenség kapcsán – lássuk be, témáját tekintve nem ez lenne az első Vidovszky-darab a sorban, amire elvinnénk egy tinédzsert… A választ nem kell kierőszakolnunk az előadásból, első pillantásra is látszik, ám az sokkal fontosabb, hogy a résztvevő diákok miről beszélnének szívesen, őket milyen témák ragadták meg. Álljon itt egy lista azokkal a kérdésekkel, amiket ők fogalmaztak meg:
– Miért irányítja Kohlhaas Mihályt az állam? Érdemes volt-e eddig elmenni? Volt-e értelme? Miért nem törtek ki a lovak ebből a helyzetből? Kinek köszönhető Kohlhaas vesztesége? Kire dühös Kohlhaas tulajdonképpen? Miért nem rúgták homlokon a várnagyot? Egyet tudok-e érteni a társam gondolataival/érzelmeivel? Mi az igazság és ki képviseli azt?
Ezek tükrében ajánl a színház a Közellenséghez feldolgozó színházpedagógiai foglalkozást, melyre középiskolai csoportok jelentkezését várják. A Sokszemközt program a közeljövőben indul újra, a Nagy Péter által rendezett Rómeó és Júliával. A programról és a jelentkezés feltételeiről bővebb információ a http://www.magyarszinhaz.hu/, illetve a http://kibelato.blogspot.hu/ oldalakon.
Tasnádi István: KÖZELLENSÉG
zenés uszítás Heinrich von Kleist elbeszélése nyomán
Magyar Színház, Nagyszínpad
Rendező: VIDOVSZKY GYÖRGY
Zene: MONORI ANDRÁS
Az előadás 14 éves kortól ajánlott.
Kohlhaas Mihály HORVÁTH LAJOS OTTÓ m. v.
Kanca LOSONCZI KATA
Csődör PAVLETITS BÉLA
Lisbeth HOLECSKÓ ORSOLYA
Herse, Sintér SZŰCS SÁNDOR
Szomszéd, Luther Márton BEDE-FAZEKAS SZABOLCS
János Frigyes fejedelem, Várnagy FILLÁR ISTVÁN
Vencel, Nagelschmidt HORVÁTH ILLÉS
Siegfried, Kunz, Lovász I. SZATMÁRI ATTILA
Günther, Hinz, Lovász II. GÉMES ANTOS
Kallheim kancellár, Ügyvéd ŐZE ÁRON
Díszlet: PINTÉR RÉKA
Jelmez: CSELÉNYI NÓRA
Mozgás: GYEVI-BÍRÓ ESZTER
Dramaturg: PERCZEL ENIKŐ
Korrepetitor: MAGONY ENIKŐ