Négy gyári csapat főszereplésével

…elkezdődik a Rali Világbajnokság

2018-ban ismét a már megszokott szezonnyitó helyszínen, Monte-Carlóban veszi kezdetét a Rali Világbajnokság. Ez egy nagyon különleges versenyhelyszín, amelyet minden pilóta kedvel. Az ünnepeknek és a teszteléseknek vége, a csapatok tűkön ülnek, jó lesz ismét lendületbe jönni. Még csak januárt írunk, de sok versenysorozattal ellentétben itt beindult az élet. A csapatok decemberben és januárban is teszteléseket folytattak az új autókkal. A mediterrán éghajlatú Monaco és a télies dél-franciaországi terep remek helyszín az év eleji bemelegítéshez.

 Amber-Monte_Rali_2017-Latvala

A Rali Világbajnokság a február 11.-ei Autosport International kiállításon Birminghamben vette kezdetét, amikor is bemutatták az új gyári WRC-ket: a 2018-as Hyundait, Toyotát, Citroent és az M-Sport Fordját. Itt a pilóták a fotósok kereszttüzében állva megmutatták magukat és versenyautójukat, majd kutató szemeikkel meg-megnézegették egymás autóit, kívülről is kivehető változásokat keresve azokon.

Nem bíztak semmit a véletlenre a gyári csapatok, tavaly decemberben, és idén januárban is próbára tették autóikat Dél-Franciaországban. A decemberi és január eleji tesztelések főként száraz aszfalton történtek, hiszen abban az időszakban semmi hó nem hullott. A Citroen, a Toyota és a Hyundai is így tesztelt. A Ford kicsit később utazott el Franciaországba, s a brit csapat már havas-jeges körülmények között is tesztelhette autóját, neki már jutott bőven a hóból.

 Amber-Monte_Rali_2017-Ogier

Bár négy gyári csapatról beszélünk, de Malcolm Wilson csapatára ez az elnevezés azért nem teljesen igaz. A Ford 2012 végén kiszállt a Rali Világbajnokságból, s azóta az M-Sporton keresztül képviseltette magát az élvonalbeli ralicsapatok között. Nem is rosszul, hiszen a 2017-re leszerződtetett Sebastien Ogier és az M-Sport tavaly megnyerte az egyéni és gyártói világbajnokságot.

Tavaly év végén még kérdéses volt, hogy a francia sztárpilóta marad-e a félgyári csapatnál, de végül egy sajtótájékoztató keretében kurtán-furcsán aláírta a szerződéshosszabbítását. Ogier leszögezte, hogy a csapatnak nagyobb elköteleződésre van szüksége a Fordtól, ha versenyképes akar maradni a gyári csapatok között. Karácsony előtt valamivel a Ford be is jelentette, hogy nagyobb szerepet szeretne vállalni 2018-ban a Rali Világbajnokságban. Birminghamben pedig kiderült, hogy a motorfejlesztésben, az aerodinamikai és karosszéria munkákban is hatalmas segítséget nyújt majd a gyártó az M-Sport csapatnak. Igen izgalmas szezonnak ígérkezik így az idei is.

 Amber-Monte_Rali_2017-Ogier2

Nem lesz könnyű dolga a Monte-Carlo Ralin induló csapatoknak, ahol a Francia Alpokban megjósolhatatlan időjárás nagy fejfájást okozhat. Bár a gyorsasági szakaszok nagy részét aszfalton teszi meg a mezőny, az útviszonyok egyik percről a másikra megváltozhatnak akár a gyorsasági szakaszokon belül is. Ez az abroncsválasztást is megnehezíti, helyezésekről dönthet egy-egy jól megválasztott gumi. A csapatok így folyton az időjárás jelentéseket lesik majd és próbálják azokat kiegészíteni az órákkal hamarabb előre küldött csapataik információival.

Az elmúlt négy évben Sebastien Ogier nyerte meg ezt a nagy presztízsű ralit. Ez azért nagy eredmény, mivel bár három győzelmet a világverő, azóta már a Rali Világbajnokságból kivonult Volkswagennel szerzett meg, de a negyediket tavaly a félgyári Forddal. Ezek után sokan arra tennék voksukat, hogy Ogier győzelmi sorozata a Montén nem szakad meg, s egy nagyobb fordos segítséggel még inkább esélyes lesz ötödik győzelme megszerzésére. Ogier csapattársa idén Elfyn Evans és Bryan Bouffier lesz. Tavalyi csapattársa, Ott Tanak 2017 végén elszerződött a Toyotához Latvala és Lappi csapattársának.

Tanak nagyon optimistán nyilatkozott az idei évi esélyekről. Elmondása szerint a Yaris WRC elég erős lesz ahhoz, hogy megnyerje a 2018-as Rali Világbajnokságot. Az észt pilóta – aki két versenyt tudott nyerni 2017-ben – úgy látja, hogy csapatváltása lehetővé teszi számára, hogy állandó dobogós résztvevő legyen az idei szezonban. Ami pedig a hétvégi ralit illeti: „Izgatott vagyok első toyotás versenyem előtt. Épp csak hozzászoktam a csapathoz, de máris úgy érzem, hogy befogadtak és az előkészületek a legjobb úton haladnak. A csapat tavaly nagyon szép munkát végzett, s annak ellenére, hogy az volt az első szezonuk, máris nagyon versenyképes teljesítményt tettek le az asztalra.” – szögezte le magabiztosan.

S mi történt tavaly a Montén? Sebastien Ogier 2017-es csapat- és autóváltása nem hozott változást, hiszen a Forddal is nyerni tudott Monacóban. Ez volt a francia zsinórban negyedik győzelme a hercegségben. A Toyota is szépen mutatkozott be a nagyközönség előtt. Tapasztalt pilótája, Jari-Matti Latvala ért célba ugyanis a második helyen a Yaris volánja mögött. Ogier csapattársa, Ott Tanak bosszankodhatott. Autója motormeghibásodása miatt az ezüst helyett a bronzérmes helyre tudta célba kormányozni autóját.

 

Sebastien Loeb rajongói örülhetnek, hiszen a kilencszeres ralivilágbajnok a Dakar Rali teljesítését követően visszatér nagy ralis sikerei színterére. Három világbajnoki raliversenyen – Mexikó, Korzika és Spanyolország – áll majd rajthoz a Citroen színeiben. Nem volt túl sikeres a Dakaron a Peugeot-val versenyző pilóta. Az ötödik nap kiesett, ami különösen fájó lehet annak tényében, hogy csapattársa, az 55 éves Carlos Sainz nyerte meg végül a 2018-as Dakar Ralit.

A rali

A Monte-Carlo Rali a világ leghíresebb és egyben legnehezebb utcai versenye. Érdekes kettőség jellemzi a versenyt. Az enyhe éghajlatú monacói aszfaltot elhagyva a pilótákat Dél-Franciaország télies és nehezen megjósolható vegyes útviszonyai fogadják. Hó, jég, eső és száraz aszfalt, mind-mind jellemzőek erre a versenyre, így különösen nagy presztízzsel bír a monte-carlói trófea megszerzése. A monte-carlói győztesnek sokoldalú pilótának kell lennie, aki jól ismeri az útviszonyokat és nagyszerűen tud választani abroncsot az ilyen gyorsan változó útviszonyokhoz.

 

Az idei útvonal több, mint fele új lesz a 2017-eshez viszonyítva. A monacói Kaszinó téri megnyitó után két nehéz szakasszal kell a mezőnynek megbirkóznia az Alpok sötétjének leple alatt. Pénteken három gyorsaságit teljesítenek kétszer a csapatok, s összességében 145 km-nyi fárasztó teszten nyitják a ralit. A szombati nap sem lesz egy sétakocsikázás. Ekkor öt gyorsasági teljesítése a cél, Gapben lesz egy utolsó szervizpont a mezőnynek mielőtt visszaindulnának az autók Monacóba. Vasárnap már a hercegség feletti hegyekben folyik a verseny, két menettel a kihagyhatatlan, legendás Col de Turinin át.

 

A 2018-as Monte-Carlo Rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 388,59 km-t tesz ki. A rali teljes távja: 1642,40 km.

 

FIA RALI VILÁGBAJNOKSÁG 2018-AS VERSENYNAPTÁRA

 

  1. január 25-28.                         Monte-Carlo Rali

február 15-18.                                          Svéd Rali

március 8-11.                             Mexikó Rali

április 5-8.                                   Korzika Rali

április 26-29.                               Argentin Rali

május 17-20.                               Portugál Rali

június 7-10.                                 Olasz/Szardínia Rali

július 26-29.                                Finn Rali

augusztus 16-19.                       Német Rali

szeptember 13-16.                    Török Rali

október 4-7.                                Wales Rali

október 25-28.                           Spanyol Rali

november 15-18.                       Ausztrál Rali

 

(Forrás: Amber PR)