Az allergiások számára évről-évre kellemetlen időszak veszi kezdetét tavasszal, akik már áprilistól a megjelenő különböző pollenektől könnyeznek és tüsszögnek. Az allergia e tünetei a közlekedés biztonságára is komoly hatást fejthetnek ki, egy-egy volán mögötti tüsszentés ugyanis már 50 kilométer/órás tempónál is mintegy 30 méteres vakon vezetést jelent. Hatékony segítséget nyújthat azonban a számos ŠKODA-modellhez kínált Climatronic Air Care rendszer, amely különböző érzékelőivel többek között felügyeli az utastér légminőségét, érzékeli a megnövekedett pollen- és finompor-koncentrációt, majd automatikusan reagál. Ugyancsak fontos szerepet töltenek be a jelenlegi ŠKODA-modellek beltéri levegőjének tisztaságában az utastér-légszűrők, amelyek hármas feladatot látnak el: felfogják az apró részecskéket, antibakteriális hatást fejtenek ki, s akár a kellemetlen szagokat is elnyelhetik. Mindez azonban csakis akkor működhet optimálisan, ha rendszeresen cserélik az utastér-légszűrőket, ideális esetben tavasszal. Az utastér-légszűrők vírusokkal szemben nem védenek.
Az Európai Allergia és Klinikai Immunológiai Akadémia (European Academy of Allergy and Clinical Immunology; EAACI) felmérése szerint 2016-ban több mint 150 millió ember szenvedett az Európai Unióban allergiától. Hatékony utastér-légszűrőivel és olyan intelligens légkondicionáló berendezéseivel, mint például az Air Care rendszerrel kiegészített Climatronic, a ŠKODA a pollenek akár 99 százalékát és a finompor-szemcsék jelentős részét tarthatja távol számos jelenlegi modellje belterétől. A cseh márka ezzel komoly mértékben növeli az allergiások és a különböző krónikus légzésproblémákkal küzdők vezetési biztonságát, illetve minden utas, különösen az érzékenyek, valamint a gyerekek kényelmét – például a nagyvárosok finomporral különösen terhelt levegőjében, illetve más problémás légminőségű régiókban.
A légkondicionáló légminőség- és légnedvesség-érzékelőkkel
Az Air Care rendszerrel kiegészített Climatronic légkondicionáló berendezés, amely alap- vagy extrafelszerelésként az új ŠKODA OCTAVIA, valamint a KAROQ, KODIAQ és SUPERB sorozatokhoz egyaránt rendelkezésre áll, különböző érzékelőivel méri az utastér levegőjének minőségét és páratartalmát. Ha túlzott beltéri légszennyezettséget érzékel, automatikusan belső keringtetésre vált, így kívülről nem juthat további szennyezett levegő az autóba, az utastér levegője pedig a belső cirkulációban tisztulhat meg. E keringtetési folyamat során a rendszer minden alkalommal, újra és újra átvezeti a beltér levegőjét az Air Care technika rendkívül hatékony aktívszén-légszűrőjén, amely nem csupán az apró részecskéket szűri ki, hanem antibakteriális hatásával a különböző ilyen jellegű kórokozókat is távol tartja az utastértől. Mindemellett a kellemetlen szagok is elnyelődnek, mégpedig szükség szerint ez esetben is a belső keringtetési funkció támogatásával, például, amikor a szélvédőmosó folyadék szaga bejuthatna az autóba.
Háromféle utastér-légszűrő
A ŠKODA háromféle utastér-légszűrőt alkalmaz modelljeiben. A márka teljes modellpalettáján rendelkezésre álló Economy változat mellett, a gyártó aktívszén-pollenszűrőt és szagszűrőt is kínál, utóbbi a legnagyobb szűrőkapacitás mellett a baktériumokat és a kellemetlen szagokat is megköti.
„Meggyőződésem, hogy jelenleg a légminőség, a szűrőképesség és az ár tekintetében egyaránt a utastér-légszűrők legkedvezőbb csomagját kínáljuk ügyfeleinknek. A pollenek és a részecskék akár 99 százalékát is távol tarthatjuk az autó utasterétől, így járulva hozzá az utasok egészségéhez és kellemes közérzetéhez” – hangsúlyozta Jan Hrnčíř, a légkondicionáló berendezések fejlesztésének ŠKODA-koordinátora.
Rendszeres cseréjük növeli a szűrők a hatékonyságát
A magas szűrési hatékonyság érdekében az utastér-légszűrőt rendszeresen cserélni kell. A szűrőcsere ideális ideje a tavasz vagy a nyár eleje. Egyfelől a téli esős és havas útviszonyok közötti gyakori használatot követően penészgomba-fertőzés alakulhat ki a szűrőkben, másfelől a tavaszi új szűrővel a rendszer jól felkészíthető az első pollenek megjelenésére. A szűrő cseréjével párhuzamosan célszerű ellenőrizni a légkondicionáló berendezés működését, így készülve optimálisan a nyári melegekre.
Interjú – Jan Hrnčíř, a légkondicionáló berendezések fejlesztésének ŠKODA-koordinátora a korszerű utastér-légszűrők felépítéséről, működéséről és hatékonyságáról
Miért számítanak a légkondicionáló berendezések nemcsak az egyik legnépszerűbb, hanem az egyik legfontosabb felszerelésnek is autóinkban?
Jan Hrnčíř: A légkondicionáló berendezés korábban luxusnak számított, ma azonban már alapvető felszerelés. Nem csupán a kényelmet növelik, hanem jelentősen fokozzák a biztonságot is. Különösen érvényes ez az olyan rendszerekre, mint a Climatronic, amely egyaránt automatikusan szabályozza az optimális hőmérsékletet és levegőelosztást az autóban. A vezetőnek nem szükséges újra és újra beavatkoznia: miután beállította a kívánt hőmérsékletet, teljes mértékben a vezetésre összpontosíthat, a továbbiakat elvégzi a rendszer. A vezető fokozott figyelme mellett a Climatronic például az optimális látást is elősegíti, amint zord külső körülmények közepette önműködően gondoskodik az ablakok párátlanításáról, a sofőrnek így már nem kell manuálisan szabályoznia a levegőelosztást és a ventilátorfokozatot.
Az utastér-légszűrők ma már a légkondicionáló rendszerek fontos részét képezik. Mire szolgálnak?
Hrnčíř: „Messzemenőkig mentesítik az utasteret a finompor-részecskéktől és – ami az allergiások számára fontos – a pollenektől is. Ez nagyban mérsékli a vezető könnyezéséből és tüsszögéséből adódó veszélyeket, így növelve a biztonságot. Mindemellett olyan szűrők is szerepelnek a ŠKODA kínálatában, amelyek antibakteriális hatásúak vagy akár a szagokat is megköthetik.
Háromféle utastér-légszűrőt alkalmaznak a ŠKODA-modellekben. Miben térnek el ezek egymástól?
Hrnčíř: „Az alap utastér-légszűrő a részecskeszűrő, a következő szintet a külső kellemetlen szagokat elnyelő aktívszenes kivitel jelenti, míg a legszéleskörűbb szűrő-felszereltség az említett két változaton túl antibakteriális bevonatot is kínál.
Mennyire hatékonyak az egyes szűrők? Milyen részecskékméretig szűrnek?
Hrnčíř: A finompor-részecskék 2,5 mikrométeres méretéig mindhárom változat 99 százalékos hatékonyságú. A szűrők elsősorban a nagyvárosokban jellemző finompor-terhelés és légszennyezettség mellett a leghatékonyabbak.
Milyen időközönként kell a szűrőket cserélni? Ez függ a régiótól és környezettől is, ahol az autót leginkább használják?
Hrnčíř: „Kétféle környezetet különböztetünk meg. Az első csoportba a kis, míg a másodikba a nagy porterhelésű régiók országai tartoznak. Utóbbiakban komoly szerepet játszik a – levegőben az utak állapota és egyéb körülmények következtében jelenlévő – porrészecskék nagyobb aránya. Míg az első csoport esetében kétévi üzem vagy 60 ezer kilométer futásteljesítményt követően ajánljuk kicserélni a szűrőt, a második csoporthoz sűrűbb, egyéves vagy 30 ezer kilométeres csereintervallumot javasolunk.