A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) legfrissebb online felméréséből kiderül, hogyan viselkedik a magyar fogyasztó, ha lejárt élelmiszert talál a boltban. A végeredmény egyértelmű és meglepő!
A válaszadók több mint fele (55%) nem foglalkozik azzal, ha lejárt terméket emel le a polcról. Mivel úgy gondolják, hogy az árukészlet hamar cserélődik, szó nélkül visszateszik a többi közé. A vásárlók negyede (42%) ennél jóval tudatosabban cselekszik, és még a helyszínen szóvá teszi, jelzi észrevételeit. Telefonos bejelentésig, és ezzel hivatalos kivizsgálás kérvényezéséig pedig csak a válaszadók elenyésző hányada, alig 3%-a jut el. A vizsgálat nem tárta fel, hogy a vásárlók miért nem vállalják fel az üzletben a hiba jelzését, holott a probléma gyors és legegyszerűbb kezelésének ez lenne a módja.
„Az élelmiszerbiztonság mindenkit érint! Ha a vásárló visszarakja a lejárt terméket a polcra, mások ugyanúgy megvehetik azt, ezért az a legrosszabb, ha nem teszünk semmit! Érdemes tudni, hogy a NÉBIH ingyenesen hívható zöld számán bárki bejelentést tehet, ha gyanús élelmiszerrel találkozik. Különösen akkor fontos telefonon bejelenteni, ha a probléma jelzésével az üzletben nem járunk eredménnyel. A bejelentést követően a hivatal 48 órán belül kivizsgálja az ügyet, és a terméket minél előbb kivonja a forgalomból” – magyarázta hozzá Zoltai Anna, a NÉBIH Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság osztályvezetője.
Pokorny Liát, a NÉBIH nagykövetét letaglózta a felmérés eredménye. „Meglepett milyen kevesen veszik a fáradtságot, hogy jelezzék észrevételeiket. Pedig ez nem árulkodás, hanem tudatos vásárlás és egymás védelme. Én mindig ellenőrzöm a lejárati dátumot, ez az első lépés, ha vásárolok. Nem vagyok egy panaszkodós típus, de ha lejárt termékkel találkozom, szóvá teszem azt, mert a bolt érdeke is, hogy értesüljön a vevői panaszokról” – mondta a színésznő.
A NÉBIH Zöld számán (06 80 263 244) bárki bejelentheti, ha élelmiszerbiztonsági szempontból kifogásolható termékkel találkozik.