Németh Balázs: „Én kedvelem Doningtont”

E hét végén Nagy-Britanniába látogat a Supersport világbajnokság mezőnye, ahol az idei bajnokság ötödik fordulóját rendezik. A H-Moto Teamet erősítő Németh Balázs sok versenyzőtársával ellentétben kifejezetten kedveli a doningtoni pályát.

A 25. életévét június 12-én betöltő magyar versenyző idén azzal a célkitűzéssel utazik egyik kedvenc versenyhelyszínére, hogy a vasárnapi futamot követően lehetőleg idei első világbajnoki pontjaival a tarsolyában térhessen onnan haza. Hogy csapatával, a cseh Complus SMS Racinggel, illetve a K-Tech futómű-gyártóval közösen mi mindent tesznek meg ennek a célnak az elérése érdekében, arról – több minden más mellett – magát a versenyzőt kérdeztük.

– Ezen a hétvégén az angliai Doningtonba látogattok, ahol a 2013-as Supersport világbajnokság ötödik fordulóját rendezik. Nem titok, hogy több versenyző is van – köztük két magyar kategóriatársad, Talmácsi Gábor és Tóth Imre –, akiknek nem tartozik a kedvencei közé a szigetországi pálya. Te hogy vagy ezzel?
Németh Balázs: – Én kedvelem Doningtont. Voltak ott jó eredményeim, és a pálya vonalvezetése is tetszik. Ehhez a helyszínhez kötődik 2007-es első vb szereplésem. Itt pillanthattam meg először testközelből a korábban csak képernyőről, magazinokból ismert példaképeimet. Felejthetetlen élmény volt. Remélem, hogy az első pár futam után, ami nem sikerült jól, most végre lesz egy olyan versenyünk, amin szerencsénk is lesz és gyorsak is leszünk. A célom egyértelműen az, hogy végre megszerezzem első idei pontjaimat a világbajnokságon, és úgy érzem, ha minden jól megy, erre lehet is esélyem az előttünk álló hétvégén.

– A motor beállításaival hogy álltok? Mennyit kell még rajta finomítani?
– A futómű beállítása kapcsán elkönyvelhetünk apró sikereket, de lassabban haladunk, mint ahogy szeretnénk. A K-Tech mérnökével szisztematikusan dolgozunk a futómű hangolásán, és Monzában már sikerült tennünk némi előrelépést. Itt nem a futómű, hanem a szerényebb motorteljesítmény okozott gondot. Donington a K-Tech hazai pályájának számít, az angol bajnokságnak köszönhetően gazdagabb a pályára vonatkozó adatbázisuk. Remélem, hogy ezt kihasználva sikerül valamit „varázsolni” a futóművön, és végre összeáll úgy a motor, hogy jól érezzem rajta magam, és gyorsan is tudjak menni vele.

– Ilyen szoros munkakapcsolatban vagytok a K-Tech mérnökeivel? Hogyan kell ezt az együttműködést elképzelnünk?
– Igen, elég szoros a munkakapcsolat. A csapat igénybe veszi a K-Tech asszisztencia szolgáltatását. Minden versenyen velünk van a cég egyik mérnöke, aki az egész hétvége során segíti a munkánkat. Értékelve a telemetriás adatokat, és meghallgatva az én észrevételeimet már az edzések során tud segíteni a futómű helyes beállításában.

– Mennyire változik egyik pályáról a másikra az a beállítás, amit használtok? Donington például egy merőben más vonalvezetésű pálya, mint a legutóbbi versenyeteknek otthont adó Monza. Ilyenkor teljesen átállítjátok a motort, vagy van egy alapbeállítás, és alapvetően mindig abból indultok ki, a pálya karakterisztikájától függetlenül?
– Alapjában véve, hogyha van egy jó bázis, akkor a különböző pályákra elégségesek apró változtatások. Mi még nem találtuk meg azt az igazán jó alapbeállítást, amit minden pályán használni tudnánk egy erős kiindulópontként, és amiről elindulva tudnánk pályáról pályára finomítani picit a beállításokon. Ezért eddig több paramétert kellett radikálisan megváltoztatnunk egyik futamról a másikra, mint ahogy azt ideális esetben tennénk. Doningtonban, figyelembe véve a pálya sajátságait és az időjárási körülményeket, a monzai bázisról indulunk. Egész hétvégére vizes napokat jelez a meteorológia. Ez szerencsésebb eset, mint az eddigi felemás körülmények voltak. Általában az esős pénteket napos szombat és vasárnap követte a korábbi versenyhelyszíneken, így esős setupjainkat kihajíthattuk, a szombati edzésnapon pedig időhiánnyal küszködtünk.

– Az első négy verseny tanulsága alapján hogy érzed, jól megértitek egymást cseh csapatoddal, a Complus SMS Racinggel és a mérnökökkel?
– Kezdünk egyre jobban összecsiszolódni. Persze mindig idő kell, hogy egy új csapatba érkezve tökéletes legyen az összhang a versenyző és a mérnökök között, de alapvetően nagyon jól kijövünk egymással, és úgy gondolom, hogy versenyről versenyre jobban és hatékonyabban tudunk együtt dolgozni. Aminek örülök, hogy látom rajtuk, hogy tényleg nekik is fontos, hogy minél előrébb végezzek. Mindig meghallgatják a véleményemet, és próbálják úgy alakítani a motort, hogy az az én stílusomnak és a kívánalmaimnak a leginkább megfeleljen. A versenyhétvégék során egyébként minden nap végén tartunk egy csapatmegbeszélést, amin átbeszéljük a beállításokat, az edzés- és versenytaktikákat, illetve azt is, hogy mit kellene adott esetben picit másképpen csinálni, hogy még jobbak és gyorsabbak legyünk. Szerintem haladunk lépésről lépésre, és biztos vagyok benne, hogy az eredmények is egyre jobbak lesznek a szezon vége felé haladva. Remélem, már most hétvégén, Doningtonban összejön a pontszerzés, mert egyértelműen ezzel a céllal utazunk oda.

Doningtonba a Superbike világbajnokság mezőnyét ezúttal csak a Supersport vb mezőnye kíséri el, ami egyben azt is jelenti, hogy a magyar H-Moto Teamet ezúttal Németh Balázs egyedül fogja képviselni, a Győrfi Alennel felálló FIM Superstock 1000 Kupa küzdelme ugyanis majd csak Portimaóban folytatódik, két héttel a doningtoni versenyt követően.

A Supersport vb hétvégi futamán a magyar szurkolók – a már megszokott módon – Németh Balázs mellett két további honfitársunkért szoríthatnak majd, a szintén idei első vb-pontjaira hajtó Talmácsi Gábor és Tóth Imre személyében. A H-Moto Team nekik is sok sikert kíván a hétvégére, szerencsére pont van három hely a dobogón, elfér rajta mindenki!    

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*