Figuralitás – tradíció és megújulás tematikával tartják meg a II. Zsolnay Nemzetközi Kerámia Szimpóziumot a Zsolnay Kulturális Negyedben augusztus 3. és 17. között. A Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. szervezésében, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. és Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar együttműködésével 10 művész kap lehetőséget arra, hogy a szimpózium ideje alatt új és reprodukálható műtárgyakat alkosson.
Az elmúlt évben egy új szakmai műhely született Pécsett. Tavaly 8 művész fejtette ki szakmai gondolatait tárgyakban, tervekben az „Iszlám tradíciók-európai dekorativitás” címmel jelzett tematikában. A szakmai két hét nagyon komoly eredményeket hozott, melyek megnyilvánultak egyrészt tárgyakban és tervekben, másrészt megerősödtek a három szervezet hatékony együttműködésének keretei.
A tavalyi találkozóhoz hasonlóan idén is fontos alapvetés volt, hogy az egyes szimpóziumok szakmai céljai, tematikája lehetőség szerint kapcsolódjanak a Zsolnay márkához, a jeles Zsolnay tradícióhoz. A Zsolnay Porcelánmanufaktúra immáron 160 éves történetét áttekintve, a Gyárra oly jellemző különböző korstílusokhoz és áramlatokhoz kötődő tárgyak között szemezgetve (amelyre a Zsolnay Kulturális Negyed a „A Zsolnay Aranykora – Gyugyi László Gyűjteménye” kiállítás révén kivételes terepet biztosít) érezhető, hogy valami a formailag és stílusukban igen szerteágazó tárgyakat összefogja, hogy ez a sokszínűség egyazon gondolat körül, meghatározott esztétikai értékek mentén mozog. Egy olyan összkép jön létre, amely minden mással összetéveszthetetlenné teszi a Zsolnay tárgyakat, létrehozva egyfajta esszenciális „zsolnayságot”, amely ott van minden tárgyban, színben, formában, és ami több szempontból is egyedülállóvá teszi a Gyár termékeit, történetét, és a nemzeti és egyetemes iparművészeti kultúrában elfoglalt helyét.
Az ajánlott szakmai mozgástér a lehető legszélesebb, a finom felületképzési eljárásoktól egészen a nagyméretű szobrászi igénnyel létrehozott figurákig terjeszkedik. A program során lehetőség lesz a Gyár meglévő formaparkjának feldolgozására, az adott formák átalakítására, de teljesen új formák létrehozására, továbbá különböző új, vagy már meglévő edényformák (vázák, kaspók, tálak stb.) plasztikus növényi, állati, emberi figurális díszítésére.
A résztvevőktől a szervezők olyan új műtárgyak létrehozását várják, melyek a jövőben a Zsolnay Porcelánmanufaktúrában reprodukálhatóak és gyárthatóak. Ehhez, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra teljes technológiai arzenáljának hozzáférhetővé tételével, a megfelelő felszereltségű műhelyek rendelkezésre bocsátásával, asszisztensi közreműködéssel, minden technikai-technológiai feltételt biztosítanak.
A szervezők kifejezett célja a szimpóziumon készült tervek prototípus szintű megvalósítása, és a programot követően a kész művek kiállításon történő bemutatása, a lehetséges vásárlói reakciók figyelembevételével, külön szerződésben rögzített körülményekkel, akár gyártása is.
Résztvevő művészek
- Erdei Viktor keramikusművész
A Zsolnay Porcelánmanufaktúra egyetlen munkaviszonyban lévő tervezőművésze. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen szerzett diplomát, de a szakmát már gyermekkora óta műveli. A Zsolnay technológiák avatott ismerője.
- Fusz György keramikusművész
A hazai kerámia szakma egyik vezető művésze. Jelenleg a pécsi Művészeti Kar Vizuális Művészeti Intézetének vezetője, egyetemi tanár. A kerámia szakma gyakorlatilag minden létező területén nagy gyakorlattal rendelkezik.
- Gaál Tamás szobrászművész
A PTE Művészeti Kar egyetemi docense. Elsősorban rendkívül részletérzékeny geometrikus munkáiról ismert, ugyanakkor egyáltalán nem idegen tőle az agyag, amit a Siklósi Kerámia Alkotóházban készített számos kerámia szobor bizonyít.
- Julia Kunin keramikusművész
New Yorkban élő keramikus, ösztöndíjasként viszonylag hosszú időt töltött Magyarországon, és megismerte a Zsolnay gyárat, a fontosabb technológiákat.
- Kotormán Norbert szobrászművész
Univerzális szobrász, minden anyaggal, így az agyaggal is bravúrosan bánik. A figurativitás fontos helyet foglal el munkásságában, művészi fantáziája remélhetőleg a szimpózium során is sok ötlet forrása lesz.
- Lipovics János szobrász-iparművész
„A szűkebben vett szakterületemen (keramikus-formatervező) a nagyközönség számára nem praktizálok. Egyedi, kisszériás, kézműves kerámia tárgyaimat “edényszobor” címmel illetem. Az égetésük, a máztechnika is egyedi (az ősi Japánból származó “raku”).”
- Márkus Péter szobrászművész
Ugyan jelenlegi munkái teljesen más irányba mutatnak, de a klasszikus stúdiumok és a széles szobrászi horizont igazán a témához illeszkedő különleges gondolatok megszületését teszik valószínűvé.
- Schrammel Imre
A szakma élő klasszikusa, a Mester, aki mindent tud, amit tudni lehet a porcelán és kerámia figurákról. Szeretnénk, ha a szimpózium során egyfajta szakmai „spiritusz rektor” feladatot is vállalna.
- Stössel Nánda szobrászművész
Bravúros modellőr, számára a legfontosabb matéria az agyag. Munkásságának meghatározó részét a samottból formált, sajátos, időnként bizarr figurák jelentik.
- Szántó Tamás keramikusművész
Elkötelezett az agyag iránt. Kitűnően ismeri a Zsolnay Gyár lehetőségeit. A pirogránit gyáregység állandó külsőseként olyan projektekben bizonyította mintázókészségét, mint a Zsolnay Mauzóleum rekonstrukciója.