A szezon vége felé ismét felpörög a Forma-1-es világbajnokság. Oroszország után azonnal Japán felé kellett vennie a csapatoknak az irányt, hiszen a hétvégén már Szuzukában van jelenésük. Ez egy nagyon kedvelt, tradicionális helyszín, a pilóták szeretnek itt versenyezni. A japán sportismerő és szerető nemzet, s a fanatikus rajongók nagy lelkesedéssel fogadják a mezőnyt. A Forma-1-es résztvevők örömét az időjáráson kívül csak Jules Bianchi tragikus balesetének szomorú évfordulója ronthatja el.
Az Európán kívüli futamok során nem nagyon van lehetősége a csapatoknak jelenetős változtatásokat végrehajtani autóikon. A távolság és a versenyek közötti szűk időkeret nem ad lehetőséget nagyobb bakik orvoslására.
Mi történt Japánban 2017-ben? Lewis Hamilton nyerte meg a Japán Nagydíjat azután, hogy Sebastian Vettel egy technikai hiba miatt feladni kényszerült a versenyt. A Red Bull elkapta a fonalat, a pilótái pedig oktatták a mezőnyt. Max Verstappen és Daniel Ricciardo szerezte meg a második és harmadik helyet a felkelő nap országában. Akkor is Mercedes-Ferrari küzdelem volt várható, de elmaradt. Lewis Hamilton csalódottságának is adott hangot, amiért nem tudott egy jót harcolni Sebastian Vettellel. A Mercedes brit pilótája simán nyerte a japán futamot, s ekkor már 59 pontosra nőtt az előnye az egyéni ponttáblán úgy, hogy még négy verseny volt hátra a világbajnokságból.
Nagy a hasonlóság a tavalyi és idei év között, már ami a Mercedes-Ferrari csatározást és a nagy Hamilton-előnyt illeti. Míg azonban tavaly baj volt a Ferrari motorokkal addig idén ez nem mondható el. Egyszerűen Lewis Hamiltonnak ismét bejött az idei év, s bár elég sokkal vezet az egyéni ponttáblán Sebastian Vettel előtt, Szocsiban azért megkapta Valtteri Bottastól, csapattársától, az első helyet és onnan is maximális pontszámmal távozott. Sebastian Vettel túl sok vezetői hibát vétett az idei évben, s sajnos ha volt is agresszívabb megmozdulása, az sem igazán jött be.
Ennek ellenére Sebastian Vettel meglepő módon, még hisz abban, hogy fair módon elnyerheti a világbajnoki címet, amely számára éppúgy az ötödik lenne, mint Lewis Hamilton számára. A német pilóta hite meglepő, hiszen Hamiltonnak tetemes, 50 pontos, előnye van vele szemben a Japán Nagydíj előtt. „Hiszek az esélyeinkben, igen, az nyilván nem lehet már nagyobb, ahogy mondtam, de ha hátrébb végez, vagy ki tudja, nem ér célba egyszer -ideálisan kétszer! –egyszer csak mindent teljesen más fényben látunk. Persze nem kívánok egy kiesést sem Lewisnak, de ki tudja, így rajta kell lennünk a nyerésen, ami nem igazán jött össze a múlt hétvégén. Most már arra kell koncentrálnunk, hogy az utolsó versenyeken elsőként érjünk a célba.” – szögezte le bizakodva.
Míg az elmúlt években verőfényes napsütés jegyében telt a japán hétvége, most ismét várhatók esőzések. Jelenleg egész hétvégére jósolnak esőzéseket, de meleg, nyári idő várható. A 2014-es egy emlékezetes év volt, hiszen Jules Bianchi borzalmas balesetet szenvedett a nagydíjon. A futamot piros zászlóval intették le a francia pilóta balesete miatt. Adrian Sutillal kezdődött az incidens, aki a rázendítő esőzés miatt a hetedik kanyarban kicsúszott a pályáról és belecsapódott a gumifalba. A német pilótának nem lett komolyabb baja és a pályamunkások elkezdték a Sauber elvontatását. A Marussia francia pilótája azonban ugyanabban a kanyarban csúszott ki a pályáról és belecsapódott a pályamunkások darujába. Kezdett komolyan besötétedni is a pályán, így a versenyt hamarabb lefújták és az akkori eredményt hirdették ki. Jules Bianchit később eszméletlen állapotban szállították el a pályáról kórházba, s súlyos koponyasérülését meg is operálták. A francia pilóta soha nem épült fel, 2015. július 17.-én csatlakozott az égi versenypályákon köröző pilótákhoz.
A verseny és a pálya
A sokak szerint a belga Spa-Francorchamps-i vagy éppen a monzai pályára hasonlító szuzukai aszfaltcsík gyors és egyúttal kanyargós pálya. Szuzukában nagy aerodinamikai leszorítóerőt és stabil felfüggesztést biztosító beállítás szükséges, hogy a legnagyobb sebesség mellett is a lehető legstabilabbak maradhassanak a versenyautók. A pályán minden megvan egy jó versenyhez: gyors kanyarok, sikán és hajtűkanyar. Emellett kiváló előzési lehetőségeket rejt ez az egyedülálló nyolcast leíró pálya, amelynek a felülete – egy korábbi újraaszfaltozás ellenére – elég durva.
Az olyan gyors kanyarok, mint a 130R vagy éppen a Spoon nagyon igénybe veszik a gumikat. A Pirelli idén is a közepes, a lágy és a szuperlágy összetételű abroncsait viszi el Japánba. Ezek egyébként ugyanazok, mint amiket Belgiumba is vitt.
A Japán Nagydíj október 7.-én, helyi idő szerint 14.10-kor veszi kezdetét (Európában reggel 7.10-kor). A szokatlan vonalvezetésű, 5,807 km hosszú szuzukai aszfaltcsíkon a pilóták egy 53 körös versenyen mérik össze tudásukat. Kiemelt jelentőségű a jó szereplés az időmérő edzésen, mivel nehéz a pályán az előzés. A pályarekordot 2005-ből Kimi Raikkönen tartja, ideje 1 perc 31.540 másodperc. A teljes versenytáv 307.471 km.
2017-ben Lewis Hamilton (Mercedes) nyerte meg a futamot. A brit pilóta ideje 1:27:31.194 volt. A második és harmadik helyen Max Verstappen és Daniel Ricciardo (Red Bull) ért célba.
Forrás: facebook.com/amberprkft/