A női autóversenyző mindig különleges. Sokan azt gondolják, a gyengébbik nem nem olyan jó vezető vagy éppen fizikailag kevésbé bírja a terhelést, mint a férfiak. Nos, erre rácáfolt már és rácáfol nem egy sportoló nő. Magyarországra látogatott a Kamion Eb egyik női versenyzője is, aki ebben az évben ünnepli 30. évfordulóját autóversenyzői karrierjének. Ellen Lohr neve többek között a Német Túraautó Bajnokságból ismert, de számos más szakágban és versenyen képviseltette magát.
Sződy Szabolcs: „Herzlich Willcommen im Ungarn” –, kezdte a beszélgetést a riporter, Ellen meglepődve örült. „Sajnos nem beszélek németül, egy kicsit értek, így az interjú további részét angolul folytatnám…”
Mi volt az első lépés, amellyel az autóversenyzést elkezdte?
Ellen Lohr: „Történetesen az idei év az évfordulókról szól. Magyarországon 30 éve van verseny és én is történetesen 30 éve kezdtem el versenyezni. Szóval ez az én évfordulóm is, 30 év. Gokarttal kezdtem, ez nem tartozik bele a 30 évbe, a 30 év az autóversenyzésre vonatkozik. Szóval gokarttal kezdem, aztán Formula bajnoksággal, Formula 3-as bajnoksággal, aztán jött a DTM, a Német túraautó Bajnokság. Németországban eléggé ismert vagyok a DTM-es időkből. A DTM nagyon népszerű volt abban az időben, nagyon különleges voltam én női versenyzőként a bajnokságban. Azok nagyon klassz idők voltak. Aztán kamion versenyző voltam 2 évig a Mercedes-Benz csapatnál, gyári pilótaként. Utána egyéb, más dolgokat is csináltam, aztán 2004-ben úgy döntöttem, hogy nem megyek többet pályaversenyen. Teljesen másra váltottam, 10 évig rallyztam. Rally bajnokságban indultam, a Dakar Rally-n, tereprallyn, meg ilyesmiken. Aztán kaptam egy felkérést, hogy ismét kamionversenyezzek. És itt vagyok, visszatértem a kamionokhoz, és úgy gondolom, hogy itt is fejezem majd be a pályafutásomat, kamionversenyzőként. Ez lesz az utolsó állomása a karrieremnek.”
Jelenleg most a Mercedes-Benz hivatalos versenyzője, úgy mint a DTM-es időkben?
Ellen Lohr: „Történetesen már nem a Mercedes-Benznél. Ez egy nehéz helyzet, de már a MAN-nek vagyok versenyzője. De egy magán Mercedes csapatnál versenyeztem 2 évig. Azonban ebben az időszakban nem volt érdemleges eredményünk, mert a Mercedes nem támogatta a csapatot. Azt mondtam a Mercedes-nek, hogy mivel hivatalosan nem támogat egyetlen pilótát sem, engedélyezze számomra a váltást. És elfogadták. Vagyis ezért van az, hogy Mercedes-pilóta vagyok, de MAN kamionnal versenyezhetek. Igen, a DTM-es időkből ez az erős kapcsolatom a Mercedes csapattal megmaradt. Nagyon sok mindent csináltunk együtt, sok mindenen mentünk keresztül. De nagyon szeretem a MAN járművet, ez a leggyorsabb kamion a pályán. Nem az enyém, de ez a márka a legjobb a pályán.”
Mi a legfőbb különbség a DTM-es autó vezetése és a kamionvezetés között? A járművön kívül a vezetési stílus, vezethetőség például?
Ellen Lohr: „Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy tavaly a jelenlegi DTM autót vezethettem pár kör erejéig, és nagyon nagy benyomást tett rám, mert nagyon sokat változott azóta, mióta DTM-es versenyző voltam. Nem csak azt mondanám, hogy jobb lett, mert most túl nagy a hangsúly a technikán, kicsit olyan, mint a mostani generációs Playstation. Az autó nagyon sok mindent megold magának, vagyis már nem kell annyi mindent a vezetőnek megoldania. Viszont nehéz a kanyarokban vezetni, mert nagyon erős a leszorító erő, illetve az aerodinamika. Személy szerint a kamionversenyt jobban kedvelem mint néző, mert szerintem sokkal több az akció benne. Ez a legfőbb különbség a DTM-mel összehasonlítva, mert a kamionversenyzésnél a technika szerepe sokkal kisebb. Úgy értem, ez nagyobb szakértelmet kíván, illetve nagyon profi csapatra van szükség a sikerhez. De összehasonlítva ez egy jóval alacsonyabb szintű technika, mint a DTM. Viszont sokkal nagyobb élvezetet nyújt a nézők számára. Mert ez csupa akció. Igazi akció. Ütközések, adok-kapok, összeérnek a gépek és ezek azok az akciók, amit a közönség annyira szeret.”
A súlyt tekintve a DTM 1 tonnája összehasonítva a kamionok 5,5 tonnájával…?
Ellen Lohr: „Nem tudom pontosan, de mintha a DTM autó1,1 tonna lenne, de lehet hogy csak 1 tonna, igen…, a kamion viszont 5,3 tonna.
Persze, természetesen a kamionok ereje kétségtelen, de ez az erő a DTM autókban is megvan. Mindkettő jó erős. Viszont a kamionnál a végsebesség limitje 160 km/h. Vagyis ezzel az előnyt csak a kanyaroknál tudod kihasználni. Máshogy kell gondolkozni a kamionban. A fékút más, jóval korábban kell fékezni, vagyis sokkal több esemény van a szurkolók számára, mint pl. összehasonlítva a Forma 1-gyel, ahol mindenki ugyan úgy megy, így nehéz az előzés. Itt nincsenek ezek a díszítő elemek vagy aerodinamikai eszközök, hátsó szárny és ilyesmik. A kamionokon nincs szükség ilyenekre, ez a verseny egy másik műfaja, ami a különböző stílusú vezetéseket eredményezi. Mert ez, hú, ezt nagyon nehéz elmagyarázni… egy kamiont hagyni kell menni, tartani kell a sebességét, nagyon különlegesen kell átvinni a kanyarokban, mert sokat lehet veszíteni, ha a járművet hagyjuk meglódulni. Ebben tér el, ebben más. Kevesebb a tapadás, mert ezek nem slick gumik. Verseny gumi, de nem slick, bár jó a tapadása ennek is. De sokkal többet kell küzdeni vele, mint a DTM autókkal. De a DTM autókhoz sokkal jobb kondícióra van szükség, mert a beható erők, a nehézségi erők nagyobbak. Vagyis sokkal fittebbnek kell lenni. Azonban ha elvéted a féktávot a kamionnal, akkor érzed az 5 tonnát.”
Örül-e annak, hogy egyre több női pilóta van a versenyeken?
Ellen Lohr: „Persze, ez nagyon fontos. Amikor látod a nézőket, akkor a magyar lelátókon a nézők 99%-a Norbinak szurkol, illetve a nézők fele nő. Így a maradék 1 % biztos, hogy a két nőnek szurkol. Bár a középmezőnyben vannak, de ez is elég, hogy nagy benyomást tegyenek. Steffi {Stephanie Halm} tegnap nyert egy futamot és a másik kettőnél 5. helyen végezett. Ez nagyon jó a számunkra, hogy nincs különbség közöttünk. Ez nagyon jót tesz a motorsportnak. Egyre fiatalabb korban kezdik. A Forma 1-ben nemcsak egyetlen, hanem pár női versenyzőre szükség lenne. Ez az én véleményem. De tegyük hozzá, hogy vannak olyan versenyzők, akik nem voltak annyira kiemelkedő pilóták, és váratlanul tesztpilóták lesznek a Lotus csapatnál. Ez azonban nagyon nem tesz jót azon női pilótáknak, akik igen tehetségesek. Ha egy nőt PR és marketing céllal alkalmaznak, az nagyon nem jó. Másrészről viszont valaminek történnie kellett. Itt van például Susie Wolff, aki kiváló pilóta és versenyeznie kéne. Biztos vagyok benne, hogy jó eredményeket tudna elérni. Nincs emiatt kétségem. Jó köridőket megy, mindig jól teljesít a teszten. Persze talán versenyt nem tudna nyerni, de jól menne a középmezőnyben. Ami azért elég jó lenne és óriási benyomást tenne az emberekre. Ha szponzor lennék, egyből lépnék. Nem értem, miért nem így történik a választás, őket miért nem választják? Ez szerintem rossz. Szerintem még várni kell, hogy női Forma 1-es pilóta is legyen. Vagy kettő-három női pilóta.”
Mi a véleménye a magyar versenyről, a magyar Kamion EB hétvégéjéről?
Ellen Lohr: „Amikor először mentem a pályán, akkor néztem nagyot, hogy micsoda egy Micky-mouse pálya ez, milyen pici a hatalmas kamionoknak, de nagyon élveztem. Szerintem a nézők nagyon jó versenyt láthattak, és nagy élményben volt részük. Ez pedig a legfontosabb.
El kell ismerjem és gratulálnom kell a szervezőknek, mert nagyon nagy erőfeszítést tettek abba az irányba, hogy már első alkalommal is sikeres versenyt tartsanak. Ugyanis a kamionverseny egy nagyon különleges, speciális területe az autósportnak. Az embereknek amikor először látják, hozzá kell szokniuk, azonban Magyarország, a magyar bajnokukkal, aki vezeti a bajnokságot. Kiss Norbi uralja a kamion világot, így persze könnyű nézőket idevonzani. De remek munkát végeztek, hogy ekkora közönséget értek el már a legelső alkalommal, vagyis szerintem ez nagy siker volt és gratulálok a magyar szervezőknek !„
Köszönöm az interjút!
Interjú: Sződy Szabolcs
Fotók: Sződy Zsolt