Három hét telt el az aszfaltos Német Rali óta. A ralirajongók már nagyon várták a folytatást, amelyre a hétvégén az idei év utolsó tengerentúli futamán, a murvás Ausztrál Ralin kerül sor. Ezt a versenyt az elmúlt tizenegy évben kihagyásokkal rendezték meg, de 2013 után idén ismét bekerült a Rali Világbajnokság versenynaptárába, amelynek sokan örülnek, hiszen ezt a helyszínt mindenki kedveli és várja, bár nagyon messzire kell érte repülni. Tavalyhoz hasonlóan ismét nagy ünneplés helyszíne lehet Ausztrália. Sebastien Ogier és csapata, a Volkswagen harmadik világbajnoki címét gyűjtheti be a kenguruk földjén.
Az Ausztrál Rali a világbajnokság egyik leggyorsabb versenye, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy gyakori ezen a ralin az akár 107 km/órás átlagsebesség is. A versenyt először 1988-ban rendezték meg, s egy évvel később már világbajnoki rali futam lett. A verseny nagy ásza sokáig a legendás finn ralipilóta, Juha Kankkunen volt, aki zsinórban háromszor győzedelmeskedett. Ez a siker később két másik finn raliversenyzőnek, Marcus Grönholmnak és Mikko Hirvonennek is kijutott. Ebbe az illusztris sorba állhat be Sebastien Ogier vasárnap.
A ralicsapatok korán elutaztak Ausztráliába, vagy legalább a közelbe, hogy könnyebben átálljanak és részt vegyenek különböző sajtóeseményeken és fotózásokon. Azért egy kis lazításra is volt idő. Egyesek szörfleckéket vettek, mások rögbiztek vagy golfoztak. Jari-Matti Latvala ralizással hangolt a hétvégére Malajziában, mielőtt továbbutazott a verseny helyszínére.
Nem mindenkinek telt ilyen izgalmasan az elmúlt időszak. Robert Kubica például nem utazik el a hétvégi versenyre, ehelyett úgy döntött, hogy inkább a fennmaradó aszfaltos ralikra való tesztelésre koncentrál. A Német Rali katasztrofálisan sikerült a lengyel pilótának. Még el sem kezdődött a rali, máris öt perces büntetést kapott motorcsere miatt. Többször is letért az útról, s szombaton, egy látványos balesetet követően ki kellett állnia, mikor megsérült autójának bal első kereke (és betört autójának a szélvédője). Vasárnap a Rally2 szabályzás értelmében állt csak vissza és ért célba. Kubica arra panaszkodott, hogy nem tudott egy megbízható aszfaltos autóbeállítás találni, ezért azt tartja a legfontosabbnak, hogy erre megoldást találjon. Ennek érdekében az Ausztrál Ralit kihagyja.
Sebastien Ogier a hétvége fő favoritja, s azt gondolhatnánk, hogy a világbajnoki cím megnyerésének gondolatára nagy nyomás nehezedik a francia pilótára. Azért ez nem egészen így van. Ugyanis ha nem ő, hanem legnagyobb riválisa, saját csapattársa, Jari-Matti Latvala nyer, egy második helyezéssel és a Power Stage-ről pontokkal távozva is ő a világbajnok. „A fő cél az, hogy megvédjük a világbajnoki címeket. Van még egy meccslabdánk Ausztráliában.” – nyilatkozta Ogier, aki tudja, hogy ha zsinórban harmadszorra is a dobogó legfelső fokán áll majd Ausztráliában, bebiztosítja harmadik világbajnoki címét.
A rali
2012-ben nem rendezték meg az Ausztrál Ralit, s visszatérésekor 2013-ban mindjárt nagyot változtattak a szervezők. A főhadiszállás Sydney-től 500 km-re északra, Coffs Harbourba került, s idén is ott lesz berendezve. Pénteken és szombaton a Coffs Harbourtól délre fekvő Nambucca régióban versenyeznek a csapatok, miközben vasárnap északra tart a mezőny. Sok gyorsasági szakasz sűrű esőerdőn halad keresztül, ahol a reggel és este alacsony szögben besütő nap nehezíti a pilóták dolgát.
Az egyik újdonság az idei évben az, hogy a szombaton a 12. gyorsasági szakaszt (Valla II) esti fények között teljesíti a mezőny. Ez a korábbi városi szuperspeciális szakaszt váltja. A verseny utolsó szakasza, a Wedding Bells II (esküvői harangok), lesz majd a Power Stage, amelyen bónuszpontokért hajtanak a versenyzők. Ezen a ralin nem csak az utolsó szakaszt közvetíti a televízió, hanem a Valla I és a Wedding Bells I-et is.
A szervezők ezúttal is megtartották a kedvelt gyorsaságikat 2011-ből és olyan új szakaszokat tettek be, amelyek nem lesznek messzebb 35 km-nél Coffs Harbourtól. Így nagyon kompakt lett az útvonal. Szombaton a mezőny kétszer is végighajt az 50,8 km (!) hosszú Nambuccán, amely a szezon egyik leghosszabb gyorsasági szakasza.
A 2015-ös Ausztrál Rali három napon át tart, s a 17 gyorsasági szakasz 311,36 km-t tesz majd ki.
Az elmúlt évek Ausztrál Rali győztesei:
2014 S Ogier (VW)
2013 S Ogier (VW)
2011 M Hirvonen (Ford)
2009 M Hirvonen (Ford)
2006 M Hirvonen (Ford)
2005 F Duval (Citroën)
2004 S Loeb (Citroën)
2003 P Solberg (Subaru)
2002 M Grönholm (Peugeot)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 M Grönholm (Peugeot)
1999 R Burns (Subaru)
1998 T Mäkinen (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 T Mäkinen (Mitsubishi)
1995 K Eriksson (Mitsubishi)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Német Ralit követően:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 207 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 114 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport 98 pont
- Mads Östberg (NOR) Citroën WRT 90 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 80 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 61 pont
- Kris Meeke (GBR) Citroën WRT 56 pont
- Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 54 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 52 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport N 46 pont
Gyártók
- Volkswagen Motorsport 300 pont
- Hyundai WRT 161 pont
- Citroën WRT 148 pont
- M-Sport WRT 138 pont
- Volkswagen Motorsport II 64 pont
- Hyundai Motorsport N 45 pont
- Jipocar Czech National Team 43 pont
- FWRT SRL 9 pont
(Forrás: Amber PR)