Egy hosszabb szünetet követően október végén ismét rajthoz áll a világbajnoki ralimezőny, ezúttal Walesben. Sokáig ezzel a versennyel zárult a világbajnokság, de ez már másként van. A csapatok ugyanis a brit ralit követően elutaznak majd a távoli Ausztráliába, hogy az európainál kedvezőbb időjárási körülmények között zárják a 2017-es versenyszezont. A világbajnoki címek sorsa még nem dőlt el, de Sebastien Ogier és az M-Sport közel áll a vb címhez. A francia pilóta tavaly ilyenkor már négyszeres világbajnok volt, s most zsinórban ötödik egyéni címe kapujában toporog.
Spanyolországban a szezonban egyedülálló módon vegyes útfelszínen ment a csatározás, s az nagy kihívás elé állította a csapatokat. Walesben viszont visszatér a jól megszokott murvás pálya. Nem különösebben technikás ez a verseny, de esőben, saras körülmények között rendkívül nehézzé válik. A kiszámíthatatlan időjárás pedig esőt, jeget és ködöt hozhat. A megfelelő abroncsválasztás létfontosságú szerepet játszik majd a sikerben. A verseny nagyon nehéz, s hóban, jégben még csúszósabbá válhatnak az amúgy is síkos utak.
Nagyobb meglepetés a hétvégén sem várható. Bár az M-Sport francia pilótája idén csak kétszer állhatott fel a dobogó legfelső fokára, mégis az egyéni ponttábla élén áll, hiszen három ralitól eltekintve mindig dobogós helyen ért célba a félgyári Forddal. A Wales Ralin az elmúlt négy évben nem tudta senki letaszítani a trónról a 33 éves pilótát, s ez nagy erőt adhat neki arra, hogy a ködös Albionban begyűjtse ötödik vb címét.
Ebben persze segítette legnagyobb riválisa, Thierry Neuville, kiesése is Spanyolországban. A belga az egyéni ponttábla harmadik helyére csúszott vissza, s elesett a világbajnoki címnyerés esélyétől. Pedig nagyon jól indult az év számára. Hat dobogós helyezést ért el, amiből három győzelem volt. Ez elég volt ahhoz, az egyéni ponttábla élére kerüljön. Finnországban azonban pálfordulás állt be – hatodik lett – s azután kétszer is fel kellett adnia a ralit felfüggesztés probléma miatt Németországban és Spanyolországban. Nagyon nagy árat fizetett ezért, s ezt már nem fogja tudni visszafordítani.
Ogier mindenesetre szeretné a dolgot rövidre zárni, s Walesben ünnepelni újabb sikerét, s ötödik világbajnoki címét, mivel Ausztráliában súlyos hátrányt jelent elsőként rajtolni a rali első napján, s az nagyon megnehezítené a dolgát.
A csapatok sem bíztak semmit a véletlenre a hétvégével kapcsolatban. A Hyundai, az M-Sport és a Toyota walesi erdőkben tesztelt a ralit megelőzően, miközben a Citroen Franciaországban készült a megmérettetésre. „Spanyolország után fontos visszarázódnunk a kis tapadású, saras utakra. A teszt jól sikerült.” – fogta rövidre Sebastien Ogier. A Hyundai is tesztelt, s most végre Andreas Mikkelsennek is lehetősége volt egy igazán jelentős murvás tesztelésre az október végi rali előtt.
A Wales Ralit – korábban Brit Ralit – néhány különleges év kivételével 1959 óta a világbajnokság utolsó versenyeként jegyezték. Az 1932-es év óta RAC Raliként, majd pár éve Wales Raliként emlegetett versenyt idén a szokásosnál korábbi időpontban, egy kicsit enyhébb időjárási körülmények között tartják. Ez a szezon egyik leghíresebb ralija, többek között azért, mert korábban sokszor itt dőlt el a világbajnoki címek sorsa. S ez idén sincs másként.
Tanak a Toyotánál folytatja
Ott Tanak jövőre gyári színekben versenyez, ugyanis aláírt a Toyota Gazoo Racinggel a jövő szezonra. Az észt pilóta Jari-Matti Latvala és Esapekka Lappi csapattársául szegődik a 2018-as szezon 13 ralijára. Tanak jelenleg második az egyéni világbajnokságban, s még harcban áll az egyéni világbajnoki címért. A 30 éves pilóta csatlakozásával Juho Hanninennek kell távoznia a csapattól. Hanninen navigátora, Kaj Lindström marad a Toyotánál, s a távozó sportigazgató helyét veszi át a szezonzáró Ausztrál Ralitól kezdve. Ez a hír csak addig meglepő, míg bele nem gondolunk, hogy Lindström a Toyota jelenlegi csapatvezetője, Tommi Makinen egykori navigátora volt (2002, 2003). Ez azt jelenti, hogy a Toyota Ausztráliában csak két autóval áll rajthoz, így a mostani lesz Hanninen utolsó versenye a kölni csapattal.
A rali
A 2017-es Wales Rali három napon át tart, s a 21 gyorsasági szakasz 304,36 km-t tesz majd ki. A rali teljes hossza: 1488,10 km.
A 2016-os útvonalhoz hasonlóan Közép- és Észak-Walesben versenyeznek idén is a csapatok. A szervizpark Deeside-ban lesz berendezve. A pénteki nyitó napon a klasszikus Myherin, Sweet Lamb és Hafren szakaszokon hajt majd a mezőny, mindegyiken kétszer. A szombati maratoni napon 17 órás versenyzés vár a mezőnyre. Ráadásul visszatérnek a Dyfnant és Aberhirnant éjszakai szakaszok, hogy ezekkel végződjön az amúgy is kimerítő szombati nap. Az utolsó napon a legészakabbra fekvő utakon hajtanak majd a csapatok. A Power Stage ezúttal is a festői Brening szakasz lesz.
Az elmúlt évek Wales/Brit Rali győztesei:
2016 S Ogier (VW)
2015 S Ogier (VW)
2014 S Ogier (VW)
2013 S Ogier (VW)
2012 J-M Latvala (Ford)
2011 J-M Latvala (Ford)
2010 S Loeb (Citroën)
2009 S Loeb (Citroën)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 M Hirvonen (Ford)
2006 M Grönholm (Ford)
2005 P Solberg (Subaru)
2004 P Solberg (Subaru)
2003- P Solberg (Subaru)
2002 P Solberg (Subaru)
2001 M Grönholm (Peugeot)
2000 R Burns (Subaru)
1999 R Burns (Subaru)
1998 R Burns (Mitsubishi)
1997 C McRae (Subaru)
1996 A Schwarz (Toyota)
1995 C McRae (Subaru)
1994 C McRae (Subaru)
1993 J Kankkunen (Toyota)
1992 C Sainz (Toyota)
1991 J Kankkunen (Lancia)
A világbajnokság állása a Spanyol Rali után:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) M-Sport WRT 198 pont
- Ott Tanak (EST) M-Sport WRT 161 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 160 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Toyota Racing WRC 123 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 94 pont
- Elfyn Evans (GBR) M-Sport WRT 93 pont
- Juho Hanninen (FIN) Toyota Racing WRC 71 pont
- Craig Breen (IRL) Citroen WRT 64 pont
9, Kris Meeke (GBR) Citroen WRT 60 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport 55 pont
Gyártók
- M-Sport WRT 358 pont
- Hyundai Motorsport 275 pont
- Toyota Racing WRC 225 pont
- Citroen WRT 198 pont
(Forrás: Amber PR)