Rüsselsheim. Az új Meriva – átdolgozva, minden eddiginél hatékonyabban, attraktívabban és funkcionálisabban – a Brüsszeli Autószalonon, január közepén (2014 január 16-26.) ünnepelte világpremierjét. Az Opel kis egyterűje tehát már nemcsak a páratlan flexibilitásával emelkedik ki, hanem friss designjával és a komfortját, illetve hatékonyságát fokozó korszerű műszaki megoldásainak arzenáljával is. Euro 6-os motorok komplett választéka jött ki vele, köztük kategóriájának legcsendesebbje és leghatékonyabbja, az új generációs 1.6 CDTI, amelynek egyik változata csupán 3.8 litert fogyaszt 100 kilométeren. Mi több, ez az első a benzines- és dízel egyterűek közül, amelynek 100 g alatti a CO2 emissziója – pontosan 99 g/km. Új sebességváltóival simább és precízebb a kapcsolás, az Opel IntelliLink infotainment rendszer új nemzedéke pedig gyorsabban és jobban integrálja az okostelefont az autóba.
Amikor 2003-ban megjelent, az első generációs Opel Meriva megteremtette a kis egyterűek szegmensét, és széles vevőkört juttatott hozzá magasabb szintű flexibilitáshoz. 2010-ben a második kiadás látványosan újszerű megoldásokat hozott, amelyek nemcsak a variálhatóságot javították, hanem az ergonómiát is, mint például a be- és kiszállást megkönnyítő, hátrafelé nyíló hátsó ajtajú FlexDoors rendszer, a hátsó ülés átrendezésére szolgáló FlexSpace, az ergonomikus első ülés, és az Opel egyedülálló, beépített kerékpártartója. Ezek az úttörő részletek és az emelt üléspozíció tették az eddigi Merivát az ergonómia bajnokává, ahogy független egészségügyi szakértők megállapították.
Mércét állított fel a Meriva a biztonságosságával, minőségével és vevőinek elégedettségével is. Maximális öt csillagos besorolást kapott a független EuroNCAP szervezettől. A 213 decemberében publikált TÜV jelentés pedig csaknem nyolcmillió különféle márkájú és jellegű autót megvizsgálva jutott arra a konklúzióra, hogy az Opel Meriváé a legkisebb hibaarány. A „kétéves autók” csoportjában – gyakorlatilag a második generációs Meriváról van szó – megverte a Mazda, a Toyota, a Porsche, a BMW és az Audi valamennyi modelljét, és az összes német autó közül a „legjobb minőséggel” emelkedett ki, el is nyerte a TÜV Arany Oklevelét. Ám nem maradt el az elismerés a Meriva vásárlóitól sem: a J.D. Power Satisfaction Survey felmérés szerint a Meriva maga mögött hagyta a teljes konkurenciát a tulajdonos-elégedettségi mutatójával (Vehicle Ownership Satisfaction Study (VOSS) Index), amelynek értéke tiszteletet parancsoló 80.6 százalék volt. Ez pedig nagyon sokat mond, mert a J.D. Power and Associates intézet csakis olyan autósokat von be a vizsgálatba, akik több mint két éve szereznek tapasztalatokat az adott autótípussal.
“Az új Meriva jobb, mint valaha”, mondta Peter Christian Küspert, az Opel értékesítésért felelős alelnöke. “Ergonómiája, megfizethető flexibilitása és minősége etalonnak számít a kategóriájában – ha ugyan nem az egész iparágban. Most még komfortosabbá és jobban vezethetővé lett: az Euro 6-os motorkínálatból a legutóbbi generációs 1.6 CDTI a maga osztályának legcsendesebbje; az új sebességváltók simábban és pontosabban kapcsolhatók,; az Opel IntelliLink infotainment rendszer új nemzedéke pedig az autó részévé teszi az okostelefont. Mivel pedig az eddiginél kedvezőbb lett az új Meriva ára, mágnesként vonzza a szuper kényelmet, szuper funkcionalitást és szuper ár-érték arányt kereső embereket”.
Friss, szebb design, merész részletekkel és csillogó krómmal
Az Opel tervezési filozófiája – szoborszerű szépség, németes pontossággal – remekül nyilvánul meg e kis, pompásan variálható egyterűben. Az új Meriva még jobban kiemeli kulcsfontosságú részleteit, és kifinomultabb hatást kelt. Hűtőmaszkja éppúgy krómtól csillog, mint az elejét meghatározó ködlámpa. Ragyogó, sas-tekintetű fényszórói most már modern fénydiódás (LED) nappali világítással is kaphatók. Oldalnézetből elegáns krómozás emeli ki a hullámos övvonalat, amelynek hatására hangsúlyosabb lett a hátsó ablak, és jobban kilátnak a kisgyerekek. Ez a részlet, a középen elhelyezett kilincsekkel együtt, az innovatív FlexDoors velejárója – a hátrafelé nyíló hátsó ajtó megkönnyíti a be- és kiszállást. A hátsó traktus dinamikájának és eleganciájának az energiatakarékos, fénydiódás lámpák hangsúlyos grafikája ad klasszist.
Az új Meriva 17 és 18 colos kerekei prémium-hatásúak. A Meriva az egyetlen egyterű, amely vagány kiállást adó 18 colos kerékkel kapható, ezzel is elhúz a vetélytársaitól. Tizenkét-féle fényezése közül nagyon mutatós a gyöngyházas smaragdzöld és a friss citromsárga. Belső hangulatot négyféle közül lehet választani.
Új Euro 6-os motorok, hatékony 1.6 CDTI
Az új Meriva benzin-, dízel és gázüzemű motorjai már most teljesítik a majd csak 2015. szeptemberében életbe lépő Euro 6 emissziós szabványt.
A kínálat fénypontja az új generációs 1.6 CDTI dízel, amely a Zafira Tourerrel debütált. Fogyasztása kicsi, működése környezetbarát, járása sima, zajszintje kivételesen csekély. Ez a dízel a kategória legcsendesebbje, teljesen alumíniumépítésű, közös nyomócsöves konstrukció. A Merivában eddig használt 1.3 CDTI és 1.7 CDTI helyébe lép.
Az 1.6 CDTI-nek az új Merivához kapható kivitele 100kW/136 lóerő teljesítményt ad le, fogyasztása csupán 4.4 l/100km emissziója 116g/km CO2. A tízszázalékos javulás az előző 1.7 CDTI-hez képest (96 kW/130 LE, 4.9 liter és 129 gramm) többek között annak köszönhető, hogy a kategóriájában ennek a motornak a legcsekélyebb a súrlódási vesztesége 1,500 és 2,500/perc között. Nyomatékmaximuma 320 Nm (+ 7 % az 1.7 CDTI-hez képest) 2000/percnél.
A motor további változatai hamarosan jönnek, lesz közöttük két 81 kW/110 lóerő teljesítményű is. Egyikük kivételesen keveset, 3.8 litert fogyaszt, CO2 emissziója is csak 99 gramm per kilométer – a Meriva az első egyterű, amely 100 g alá jutott.
Öt- és hatfokozatú sebességváltóinak tökéletesítésére 50 millió eurót fordított az Opel. Sok alkatrész mellett megváltozott a kapcsolómechanizmus és a váltó beépítése is az autóba, ezáltal jelentősen simább és pontosabb lett a váltás. Ez a kis súrlódású manuális váltómű valamennyi benzines-, dízel- és gázüzemű modellekhez kapható; a hatfokozatú automatát az 1.4 Turbo 88 kW/120 LE és 103 kW/140 LE teljesítményű kiviteléhez lehet rendelni.
Új generációs IntelliLink infotainment rendszer
Az új Meriva IntelliLink infotainment rendszere simán integrálja az okostelefont az autóba. Nagyméretű és nagy felbontású, hétcolos, színes monitora IntelliLink grafikával könnyíti meg a leolvasást és a kezelést. Nem hiányzik a Bluetooth kihangosítás, az audio streaming és az USB kapcsolat sem. A CD-lejátszó standard, míg a DAB+ – Digital Audio Broadcast – opcióként növeli a fogható rádióadók számát, a vételt és a hangminőséget. A rendszerhez tartozó Navi 650 és Navi 950 IntelliLink rendkívül pontosan és gyorsan dolgozza ki az útvonalat, illetve közelít vagy távolít, a kezelése pedig nem is lehetne egyszerűbb: meg kell nyomni egy gombot, és bemondani a címet, mint az Insigniában.
Nyugat- és Kelet-Európa átfogó térkép-adatbázisát USB-vel lehet frissíteni. A rendszer saját hangvezérlése mellett használható az okostelefoné is – például a Siri az Apple iOS készülékekhez (iPhone, iPod touch, iPad, e.g.). Így a vezető az úton tarthatja a szemét, miközben a rendszer beolvassa szöveges üzeneteit, illetve kérdésekre válaszol, vagy feladatokat hajt végre.
Az új Meriva valamennyi infotainment készülékének –CD 400 és CD 600 rádió, valamint Navi 650 és Navi 950 navigátor – javult az akusztikája.
Sikertényező a Meriva flexibilitása és ergonómiája
Noha jelentek meg új autótípusok a szegmensben, továbbra is páratlan az Opel Meriva flexibilitása és ergonómiája. Vevői – fiatal családok, fiatal anyák, aktív nyugdíjasok, nagy ergonómiai-, komfort- és flexibilitási követelményeket támasztó autósok – kifejezetten ezek, illetve a magas üléspozíció miatt keresik.
A Meriva a világ első és egyetlen autója, amely kitüntetést kapott általános ergonómiai koncepciójáért. Az AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Egészséges Hát Munkacsoport) független szakértői 2010-ben ismerték el nagyszerű ergonómiáját és a hát védelmét. A bizonyítvány négy innováción alapul: a flexibilis FlexSpace hátsó ülésen, a valamennyi ajtót 84 fokos szögben nyitó FlexDoors rendszeren, amely a hátrafelé nyíló hátsó ajtóval és a B-oszlop kapaszkodójával megkönnyíti a be- és kiszállást, a sokféleképpen állítható első üléseken és a kocsi hátuljából fiókként kihúzható FlexFix kerékpártartón. Mindezek továbbra is biztosítják a Meriva vezető pozícióját.
További biztonsági- és komfort-részletek – érték az árért
Az Opel Meriva aktív és passzív biztonságát összehangolt rendszerek szolgálják. Az előbbit például az Advanced Halogen AFL (Advanced Active Forward Lighting) fényszóró, amely automatikusan állítja a fénykévét a jármű sebességéhez. Statikus világításként a tolatást könnyíti meg. Többféle asszisztenciarendszer csökkenti a vezető terhelését, közülük néhányat egy opcionális csomagban foglaltak össze. Benne van az automatikusan tompító fényszóró és belső tükör, valamint az esőérzékelős ablaktörlő.
Standard passzív biztonsági berendezés a hat légzsák (front, hátsó és oldalsó), a lábtéri sérülésektől védő pedálkioldó rendszer (Pedal Release System – PRS), illetve az utasokat a legvédettebb testhelyzetben rögzítő előfeszítő az első öveknél.
Nagyvonalúan kínálja ügyes komfortberendezéseit is az Opel Meriva. Az első ülések között felszabadult helyet az innovatív – és átdolgozott – FlexRail tároló használja ki, háromszintű tálcákkal és dobozokkal az utasok keze ügyében. Hasonlóképp hozzájárul a kényelemhez a kategóriában egyedülálló, alapfelszerelésként beépített elektromos rögzítőfék, amely automatikusan old ki elinduláskor, így emelkedőn nagyon megkönnyíti a vezető dolgát. Ezt egészíti ki az asszisztens, amely a fékpedál felengedése után két másodpercig fenntartja a nyomást, nem engedve visszagurulni a járművet.
Legfiatalabb utasait ISOFIX és TOP TETHER gyermekülés-rögzítési pontokkal várja az új Meriva két hátsó-szélső ülése. A parkolást elől-hátul vagy csak elöl érzékelő Park Assist, illetve a kapható tolatókamera könnyíti meg. Képe az IntelliLink hétcolos monitorán jelenik meg, így olyasmit is észre lehet venni, ami nem látszik a hátsó ablakokon át. A térérzetet az első és a második üléssor fölötti nagy panoráma-üvegtető javítja. Erős napsütésben elektromos működtetésű árnyékolóval lehet eltakarni. Hidegben viszont a fűthető első ülés és kormánykerék ér aranyat.
Végül a tulajdonos nyugalmát szolgálja az Opel csúcsminőségéhez járuló hatékony vevőszolgálat, amely minimális költséggel látja el az autó tervezett karbantartásait.