- 2014 novemberétől közel 25 ezer gyermek látogathatta meg a Bayer „Making Science Make Sence” Tudáspontját a Csodák Palotájában.
- A kiscsoportos gyakorlati kísérletek vonzóbbá teszik a gyermekek számára a természettudományos tantárgyakat.
- A rendkívüli érdeklődés miatt idén további 5 új workshop időpont várja a 10-16 év közötti diákokat.
- A Bayer tervei szerint a jövő tanévtől a vidéki diákok számára is elérhetővé válik a természettudományos oktatási program.
Budapest, 2015. február 12. – Öt újabb workshoppal bővíti tavaly indult „Making Science Make Sence” interaktív oktatási programját a Bayer Hungária Kft. Így közel 600 diák vehet részt személyesen az izgalmas kísérletekben, melyeket a Csodák Palotájában elhelyezett videoinstalláció segítségével már közel 25 ezren láthattak. A gyermekek maximális pontszámmal díjazták a workshopokat, a gyakorlati kísérletek után sokkal érdekesebbnek ítélték meg a kémia és fizika tantárgyakat.
A világ 13 országa után a 2014-15-ös tanévben Magyarországon is elindította „Making Science Make Sense” elnevezésű oktatási programját a Bayer. A Magyar Tudományos Akadémia Természettudományi Kutatóközpontjának védnöksége alatt álló kezdeményezés célja, hogy interaktív és figyelemfelkeltő eszközökkel népszerűsítse a természettudományokat a 10-16 év közötti diákok körében. A program 1995-ben indult el Amerikában, itthon pedig 2014 novemberében interaktív installációval, valamint egyedi workshopokkal debütált a Csodák Palotájában. Az eredetileg meghirdetett – az emberi test működésével kapcsolatos kísérleteket bemutató – 15 workshopot, egy héten belül feltöltötték az érdeklődő pedagógusok és diákcsoportok, és az indulás óta is számos iskola jelezte részvételi szándékát a programra. A rendkívüli érdeklődésre tekintettel a Bayer Hungária Kft. úgy döntött, hogy még ebben a tanévben további 5 ingyenes workshopot biztosít, melyre osztályok, iskolai szakkörök jelentkezését várják.
A kísérletek összeállításában és kidolgozásában a BME Szent-Györgyi Albert Szakkollégiumának önkéntes diákjai nyújtottak segítséget. A szervezet elnöke, Szarvas Kata elmondta: „Az eddigi 5 workshop számunkra is sok tapasztalattal járt, a gyerekek nyitottak és érdeklődőek a kísérletek iránt, szívesen és önként vesznek részt a feladatokban, az elhangzottak pedig jól beépülnek a tanulási folyamatba.”
Az emberi test működését bemutató ismeretterjesztő műhelymunka másfél órájában a rövid bevezető előadás után négy standon négyféle szervrendszerről – a tüdőről, a vázrendszerről, az idegrendszerről és az emésztésről – tartanak bemutatót a szakkollégium önkéntesei.
“Fontos szempont volt a projekt megvalósításában, hogy a diákok is lehetőséget kapjanak a kísérletezésre” – ecsetelte Szarvas Kata. „Fix tematikát dolgoztunk ki, amit hétről hétre bemutatunk, életszerű tapasztalatokkal, ahol kiderül, hogy mi történik, ha tejet iszunk, és miért rántjuk fel a lábunkat, ha szögbe lépünk. A kísérletezés élményét pedig laborköpennyel, szemüveggel, kesztyűvel tesszük eredetivé. Így erre a kis időre, kutatónak érezheti magát minden látogatónk.
„Az MSMS programban részt vevő fiatal tudósok közreműködésével a diákok kémia, fizika és biológia iránti érdeklődésének felkeltése a célunk” – fejtette ki Gerhard Waltl, a Bayer Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. „Szeretnénk tudatosítani bennük, hogy ha ismerik a világ működését, akkor a természettudományok a hasznukra válnak, és lehetővé teszik a környezeti problémák megoldását is. Bíztató, amit a foglalkozások során tapasztalunk. A kísérletek a mindennapi élet jelenségeit magyarázzák, és bebizonyítják, hogy a fizika, a kémia és a biológia nem misztikus tudomány. A diákok örömmel vesznek részt a workshopokon. Reméljük, hogy a program adta élmény pedig elindítja őket a természettudományok iránti komolyabb érdeklődés felé.”
A workshopokon résztvevő gyerekek a kísérletek végén egy rövid kérdőívben adhatnak visszajelzést a programról. Az eddig megkérdezett diákok több mint 90 %-a maximális pontszámmal értékelte a workshopokat. A gyermekek válaszaiból kiderül, hogy az iskolai keretek félévente csupán néhány alkalommal teszik lehetővé, hogy a tanultakhoz kapcsolódóan gyakorlati kísérletekkel is mélyítsék tudásukat, pedig a diákok részéről erre sokkal nagyobb igény mutatkozik. A megkérdezett iskolák egynegyedében egyáltalán nem kísérleteznek. A gyermekek több mint 80 %-a rendkívül hasznosnak találta a kísérleteken látottakat és kétharmaduk sokkal érdekesebbeknek ítélte meg a természettudományos tantárgyakat, mint a workshopok előtt.
Alföldi Mária, a Bayer Hungária kommunikációs vezetője elmondta: „Minden előzetes várakozásunkat felülmúlta az iskolák részéről érkező nagy érdeklődés. A programunk megkezdése előtt egy kvalitatív kutatást végeztünk a természettudományokat oktató pedagógusok körében, akik maguk is a kiscsoportos kísérletekben, vendégelőadók bevonásában és a különleges élményeket nyújtó, iskolán kívüli tevékenységekben látják a természettudományok oktatásának jövőjét. Programunk sikerén felbuzdulva szervezünk további workshopokat Budapesten és terveink szerint vidéken is.”– tette hozzá a kommunikációs vezető.