Falus Ferencnek, a baloldal főpolgármester-jelöltje ma reggel, az egyik kereskedelmi csatorna műsorában elmondta, miből lehet a programját megvalósítani. Az eltelt években azt láttuk- mondta- hogy arra volt pénz, amire akartak, vagy amire szükségesnek láttak. Egy sor olyan állami beruházás történt, ami fontos, jó, de lehetett volna adott esetben másra is költeni. Nézőtereket építettünk sportpályák helyett a stadionokkal tulajdonképpen. 8000 milliárd forinthoz fogunk jutni a következő hét évben az Európai Uniból. Budapest a költségvetésnek a 60%-át a nemzeti jövedelemnek a 40%-át állítja elő. Tehát hogyha ebből a 8000 milliárdból arányos részt Budapest megkap, és ezt közlekedésfejlesztésre az EU meg tudja adni, akkor ez a program kényelmesen megvalósítható.
Íme Falus Ferenc hivatalos programja.
TARTALOM
I. A MI FŐPOLGÁRMESTERÜNK
II. HELYZETKÉP – MI TÖRTÉNT BUDAPESTTEL AZ ELMÚLT NÉGY ÉVBEN?
III. MILYEN BUDAPESTET ÉPÍTÜNK EGYÜTT?
A szabadság városa
Budapest a miénk
Budapest ellensúly
Budapest pezseg
Budapest működik
A gondoskodás városa
Budapest összetart
Budapesten a mobilitás mindenkié
Budapest törődik a fiatalokkal
Budapest számít az idősödőkre
A fejlődés városa
Budapest tudásközpont
Budapest munkahelyeket teremt
Budapest innovatív
Budapest online
Az egészség zöld városa
Budapest fellélegezhet
Budapest fenntartható
Budapesten színvonalas az ellátórendszer
Budapest a fizikai és mentális egészség őre
I. A MI FŐPOLGÁRMESTERÜNK
Imádom Budapestet! Hihetetlen jó érzés éjjel hazaérkezve meglátni a Dunát és a
kivilágított várat. Belépni egy illatos pékségbe, megnézni egy jó színdarabot,
kisétálni a Margitszigetre, vagy felmenni a Normafára. Sétálni az Andrássy úti fák
alatt, kávézni egyet a Belvárosban, biciklizni a parton, szétnézni a Citadelláról,
várni a tavaszi virágzást, nézni az esti fényeket. Budapest gyönyörű város.
Páratlan a fekvése. A Duna–partnál szebb látvány messze földön nincs, épületei
gyönyörűek.
Budapest az ország szíve, közigazgatásának, közlekedésének,
államszervezetének központja, itt van a Parlament, innen indulnak a fő
útvonalak, itt van az egyetlen nagy repülőtér, sajnos saját légitársaság nélkül. Itt
találkoznak a vasúti sínpárok.
Budapest a gazdaság központja. Itt termelődik a legnagyobb jövedelem, itt az
országban a legnagyobb az egy főre jutó GDP. Magasan Budapest fizeti a
legtöbbet az ország költségvetésébe. Teszünk ezért, dolgozunk érte, büszkék
vagyunk rá, de nem ezért szeretjük Budapestet. Ezért a befektető, a vállalkozó
és a költségvetés szeretheti városunkat.
Nekünk, budapestieknek a város azért fontos, mert ide kötnek gyökereink. Itt
születtünk, itt jártunk iskolába, ide születtek gyermekeink. Itt élnek szüleink,
szerelmeink, osztálytársaink, és gyakran ellenfeleink is. Itt élnek azok, akik
ellenálltak a hatalomnak, azok, akik tapsoltak Budapest ellenségeinek, és itt
élnek azok is, akik nem szeretik a várost, ellenséget látnak benne, le akarják
győzni. De Budapest legyőzhetetlen, mert erősebb minden megszállónál. Aki
ideköltözik, budapesti lesz, ha pedig ő nem, akkor gyermekei már budapestiek.
Szlovákok, németek, szerbek, zsidók, horvátok, ruszinok, cigányok, lengyelek,
csehek, törökök, osztrákok, franciák, olaszok, angolok segítettek a magyaroknak
felépíteni a várost, és eredetükről legfeljebb nevük tanúskodhat. Ma már egy
nyelven beszélünk, egy a szívünk, mindnyájan budapestiek vagyunk.
Miénk a város ezer arca, a romkocsma negyed, a terézvárosi bérházak, a
csarnokok, bevásárlóközpontok és a piacok, a buszok, villamosok, az állatkert és
az Opera. Ezer és ezer szín, mégis egy, és csakis egy kép, egy város, egy nép:
Budapest.
Miénk a város minden szépsége, és miénk a csúfsága is. Miénk a szégyenletesen
leromlott Keleti pályaudvar, a János kórház, a Rákóczi út, az elhanyagolt
lakótelepek, a kereszteződésekben kolduló hajléktalanok, a rozsdásan,
életveszélyesen közlekedő 3–as metró. Miénk az arrogáns, szolgaian Orbánnak
hódoló városvezetés, miénk minden történelemhamisító szobor. És mi tudjuk,
mit kell kezdeni ezekkel a szégyenfoltokkal.
Tudjuk, mit lehet kezdeni Budapest népével. Mindenekelőtt felnőttnek kell
tekinteni, mert az ország legnagyobb értéke Budapest népe. Nem követjük a
Fideszt: ők kéretlen adakoznak, miközben megrabolják a pesti polgárt. Budapest
sokkal többet fizet a költségvetésbe, mint amennyit kap belőle. Mi együtt
akarunk gondolkodni a budapestiekkel. A hegyvidékiekkel és lőrinciekkel. A
csepeliekkel és megyeriekkel. Odafigyelni akarunk, velük építkezni. Nem
rátelepedni, eltulajdonítani értékeit, hanem szolgálni, és segíteni, hogy
boldoguljon. Budapest népe megérdemli, hogy maga döntsön, mit akar.
Megérdemli, hogy egy Budapestet gyűlölő kormányzattal, helytartó
polgármesterekkel szemben kifejezze saját akaratát, maga alakítsa életét.
Budapestet nem uralni kell, hanem vele együtt szabadon élni. Mi ezt szeretnénk.
Dr. Falus Ferenc
II. HELYZETKÉP – MI TÖRTÉNT BUDAPESTTEL AZ ELMÚLT NÉGY ÉVBEN?
Tarlós Istvánnak 2010–ben azért szavaztak bizalmat a fővárosi polgárok, mert
egyrészt abban bíztak, hogy jó gazdája lesz a fővárosnak, másrészt azt
gondolhatták, hogy kormánypárti főpolgármesterként jobban tudja majd
Budapest érdekeit érvényesíteni. Sajnos mindkét hitükben csalódniuk kellett.
Budapesten a Fidesz kormánya és a Tarlós István főpolgármester által vezetett
önkormányzat 2010 és 2014 között nemcsak felszámolták az
önkormányzatiságot, de elherdálták, átjátszották az államnak a főváros
vagyonának jelentős részét is, továbbá súlyosan rontottak a közszolgáltatások
színvonalán. Tarlós nem volt jó gazda és egyáltalán nem érvényesítette a
budapesti polgárok érdekeit.
Budapest Főváros Önkormányzata egyszerre vesztette el döntésképességét,
befolyását, ellenőrzését a fővárosiak életét meghatározó fontos területeken és
ezzel párhuzamosan költségvetésének majdnem a felét. A fővárosi önkormányzat
mára a minden fővárosi ügyben döntő miniszterelnök kirendeltségévé, a
főpolgármester pedig bábjává lényegült át.
Az elmúlt négy évben államosították a főváros egészségügyi intézményeit, a
középfokú iskolahálózat egészét, vagy éppen a Fővárosi Gázműveket. A kormány
akadálytalanul hatol át a fővároson, államosít fővárosi területeket, dönt kiemelt
beruházásokról – legyen az a Kossuth tér, a Margitsziget vagy a Városliget.
A kiszolgáltatottság legújabb példája a 3-as metró esete, ahol a főváros hiába
vizsgálja, hogy a járműnek nevezett rozsdás ócskavas halom felújítható-e
egyáltalán, vagy inkább a logikusabb, de pillanatnyilag drágább cserét válasszák,
a kormány egyedül meghozta a döntést: felújítás.
Korábban a város szakszerű vezetését ígérték, ám ezzel szöges ellentétben
Tarlósék belevágtak a szimbolikus várospolitikába, a város működtetése pedig
másodlagossá vált. Többek között átnevezték a Moszkva, a Roosevelt és
Köztársaság teret, leváltották a főváros történelmi, a három városrész
egyesítésekor megalkotott zászlaját, majd eltörölték az 1873–as városegyesítés
ünnepét, azaz a főváros napját.
Óriási ellentmondás húzódott Budapest adósságának valóságos és beállított
helyzete között is. A Fidesz fennen hirdette, hogy a főváros örökölt adóssága
kezelhetetlen, miközben mind az egy főre, mind a jövedelemtermelő–képességre
vetített mutató alapján Budapest messze elmaradt ebben a vidéki fideszes
„fellegvárak” (Debrecen, Pés, Hómezőááhely) mööt. Emiatt, amikor a
kormáy áválalta a főáos adósáá is a töbi telepüéhez hasonlón, akkor
jelentő jöedelemácsoportosíá tötét a főáos kááa: lakossáaráyosan a
Láá Jáos vezette Hómezőááhelyen néyszer annyi adósá szűt meg,
mint a főáosban!
Az álam mé az adósááválalá sorá is figyelt arra, hogy a főáos
legnagyobb probléáá, a BKV helyzeté mé véetlenü se javíson, továbra
is erő fügőében tartva a váosvezetét. Majd negyedszáados korbása é
méesmadzagja ez az eljáá a mindenkori kormáyoknak. A BKV pozíióa
jottáyit sem javult, a kormány vezérelte főváros képtelen volt az eltelt négy
évben a 70 milliárdos adósságot maga előtt görgető cég pénzügyeit rendbe
tenni.
Harcos kiállást viszont alig láthattunk: a főváros–kormány viszonyában nem a
küzdés, a város érdekeiért való kiállás, hanem a bátor meghunyászkodás, az
engedelmességgel tartozás a jellemző. Ugyan a fővárosi Fidesz–frakció
pénzügyileg megalapozatlan új busztenderei miatt már maga Tarlós is
konfrontálódott a sajátjaival, a BKK vezér Vitézy Dávid és a frakció végül
legyőzte őt ebben a kérdésben (is).
Az elmúlt négy évben egyetlen új fejlesztést sem indított el a főváros; ami épült,
az előző ciklusban kezdődött. A 4–es metrót, ami már 2010-ben is 70 százalékos
készültségben volt, nehéz szívvel, de befejezték. Persze közben dölyfösen tettek
egy-két vargabetűt ezzel kapcsolatban is. A tavaszi választásokra időzített
átadást aztán a főpolgármester a főváros legnagyobb sikereként értékelte. Ez idő
alatt Budapest konkurensei – mint például Bécs, Prága vagy Varsó – háromnégyszer
több metróvonalat építettek. Ezért is érthetetlen és elfogadhatatlan a
4-es metró folytatásának megakadályozása, amit Tarlós az uniós támogatás
elmaradásával indokolt. Sajnos a főpolgármester maga bizonyította saját maga
korábbi, elhíresült kijelentését, miszerint „el kell felejteni, hogy Budapest
világváros”.
Sok 2010 előtt indult beruházásnak a befejezése vagy üzembe helyezése kapott
gellert. A két legjellemzőbb példa a CET–ről Bálnára átkeresztelt egykori
Közraktár, illetve a Rácfürdő esete. A mai vezetésre oly jellemző mohó szerzési
vágy sok szép élménytől fosztja meg a főváros lakóit. A város egyik legszebb
közösségi tere, amely látványos kulturális attrakcióknak, a londoni Covent
Garden piacához hasonlatos hangulatnak adhatott volna helyet, mára egy kongó
gyomrú, pénzügyileg partra vetett Bálna lett.
Hol vannak már a korábbi ígéretek, a Nyugati pályaudvar mögötti üres területre
ígért Múzeumi Negyed fejlesztése, a Ferihegyi repülőtér és a Belváros közötti
kötöttpályás összeköttetés, a Moszkva tér rendezése, az egységes parkolási
rendszer, amely a közösségi közlekedés egyik finanszírozási lába lehetne, az
egészségügyi és oktatási programok? Mind elszálltak a szélben, hiába a
főpolgármester hangzatos ígéretei.
Budapest értékeinek, hagyományainak, szellemiségének megbecsülése,
átörökítése az elmúlt négy év során megakadt. A város egységes egészként való
működtetése helyett annak felszámolása kezdődött el. A Fővárosi Közgyűlés
választások utáni átalakítása, kerületi polgármesterekkel való feltöltése előre
vetíti annak veszélyét, hogy Budapesten megszűnik az egész várost képviselő,
átfogó, stratégiai szemlélet. Hogy ne a szétszórt, partikuláris, kerületi érdekek
domináljanak majd, ahhoz a demokratikus ellenzéki összefogás győzelme kell,
egy erős felhatalmazású főpolgármesterrel az élen.
III. MILYEN BUDAPESTET ÉPÍTÜNK EGYÜTT?
Budapest, a mi városunk
A városok keringési központok: lüktető, lélegző entitások, melyek vérkeringését
a társadalmi és gazdasági kapcsolatok hálószerű rendszerei adják. A városok a
gazdasági fejlődés motorjai: fogyasztói, kommunikációs és innovációs
centrumok, amelyek saját múlttal, identitással és kollektív értékekkel bírnak.
A globalizáció világában immár nem a nemzetállamok a globális rendszer
meghatározó szereplői, hanem az egyes városok. Ma a városoknak kell választ
adniuk a globalizáció adta kihívásokra: arra, hogy hogyan tudnak
versenyképesek maradni más városokkal szemben; hogyan tudják vonzóvá tenni
magukat a befektetők, fejlesztők, képzett munkaerő, nem utolsó sorban pedig a
fogyasztói kör, a vásárlók, turisták számára. A városok rá vannak kényszerülve,
hogy gazdasági életben maradásuk és fejlődésük érdekében folyamatosan
felülvizsgálják gazdasági és társadalmi szerkezetüket, újradefiniálják
identitásukat. Ezek az újrastrukturálási kényszerek gyakran következményei
olyan társadalmi problémák elmélyülésének, mint a növekvő társadalmi
ellentétek, a munkanélküliség, az életminőség romlása, a szétszakadó
társadalom.
Számos nemzetközi és hazai szakirodalom foglalkozott azzal a jelenséggel, hogy
a kelet-európai városoknak a globalizáció kihívásain túl egy további feladattal is
szembe kellett nézniük. Mivel a kívülről érkezett, szocialista politikai
berendezkedés nem csak a gazdaság és a társadalom, valamint a
közösségszervezés terén jelentett adaptációs kényszert az egyes országok
számára, hanem a városépítészet és városszervezés terén is, ezért a
rendszerváltást követően a városok vezetésének újra kellett értelmeznie a
várost, új kollektív identitásra volt szükség. A 40 év szocialista szervezési
struktúra a korábbi, 20. század eleji szerves fejlődéstől való teljes elszakadást
jelentette, egy addig idegen és gyökértelen szemlélet vált hivatalossá. Nem
meglepő, hogy a rendszerváltást követően a legtöbb kelet–európai város
stratégiájának központjában fő célként az európai identitáshoz való visszatérés
állt: egy modern, nemzetközi, toleráns, kapitalista város képének és
szerkezetének újraépítése. A kelet–közép–európai városok vezetői, abban a
reményben, hogy így gyorsan felzárkózhatnak a nyugat–európai városok
szintjéhez (életszínvonal, gazdasági fejlődés), támogattak minden olyan
várospolitikai projektet, amelyről úgy tűnt, illeszkedik ebbe az európai
koncepcióba. Tették mindezt gyakran úgy, hogy figyelmen kívül hagyták a
városok szocialista múltját – noha az tartósan megváltoztatta a városok képét,
társadalmi struktúráját és gazdasági szerkezetét.
Ennek az identitáskeresésnek az eredményét látjuk ma Budapesten, ahol a
kihívásokra eddig leginkább ad hoc válaszok születtek. Szükség van egy
koherens Budapest-képre, amely a városlakók és a városvezetés közös
megegyezésen alapul: amellyel egyfelől a város lakói azonosulni tudnak, amely
él és élhető; másfelől pedig megfelelő választ tud adni a régiós, de leginkább a
globális szintű kihívásokra, meghatározva azokat a feladatokat, amelyek
versenyképessé és vonzóvá teszik a várost a régióban és Európában.
A köztársaság fővárosa
Magyarország köztársaság, nem királyság; egyetlen párt, egyetlen
miniszterelnökének sincs keresnivalója a királyi várban – az a magyar múlté, a
magyar történelemé, a magyar kultúráé. Ezért főpolgármesterként minden
rendelkezésemre álló eszközzel megakadályozom, hogy Orbán Viktor és „udvara”
bekötözö a vába, é odahelyezze hivatalá.
A szolidaritás fővárosa – a mi Budapestünk
A mi Budapestünk mindenkié, mindannyiunké. Olyan várost építünk:
● ahol a város lakói, a vállalkozások, az üzletek, a civil szervezetek
összefognak és együtt, aktív formálóivá és cselekvő alanyaivá válnak a
város identitásának;
● ahol a gazdagok és szegények közötti szakadék szűk, ahol a közösség
tagjai vigyáznak egymásra, és ahol a város is vigyáz a polgáraira, a
leginkább elesettebbekre;
● amely befogadó és elfogadó, nem zárja ki egyetlen tagját sem a
közösségből, és lehetővé teszi, hogy akár fizikai, akár anyagi korlátai
ellenére mindenki részesülhessen erőforrásaiból;
● amely biztonságos és védelmet nyújt;
● amely konkrét tervek alapján folyamatosan védi és fejleszti a város épített
környezetét, amely óvja a zöld környezetet, amely támogatja és segíti
kerékpározás terjedését, és ahol rendelkezésre állnak az egészségesebb
életformához szükséges lehetőségek.
A versenyképesség fővárosa
Budapestnek el kell foglalnia új helyét a régió és Európa térképén – mint komoly
kihívó fél az erőforrásokért, befektetésekért, innovációért folytatott versenyben.
Ahhoz, hogy Budapest versenyképes legyen a többi régiós és európai
nagyvárossal, erősítenie kell pénzügyi, befektetői vonzó erejét. Budapest
számára a benne lakók és dolgozók jelentik a fejlődés legfontosabb forrását;
rájuk kell támaszkodnunk, őket kell segítenünk. Így elsősorban az oktatás,
innováció és kultúra területén kell kezdenünk, ott kell új lehetőségeket nyitnunk.
● Budapest megkérdőjelezhetetlen turisztikai potenciállal, természeti
erőforrásokkal rendelkezik, ezek fejlesztése alapvető feladata a
városvezetésnek.
● Meg kell teremteni azokat az innovációs központokat és technológiai
együttműködéseket, amelyek hídként funkcionálhatnak az egyetem és az
üzleti szektor között – mindez lehetőséget ad az egyetemi hallgatók
számára arra, hogy innovatív vállalkozásaikat itthon indítsák be. A
budapesti városvezetésnek hozzá kell járulnia az ezekhez szükséges
erőforrások előteremtéséhez.
● Olyan Budapestre van szükségünk, ahol a városvezetés jobban odafigyel a
gazdasági élet szereplőire: segíti és támogatja őket, hogy a vállalkozások
fejlődhessenek, és újabb munkahelyeket teremtsenek, így pedig részt
vállalhassanak a helyi problémák enyhítésében. Üzleti koncepciókkal
(BID, Enterprise Zone) kölcsönösen érdekeltté kell tenni a helyi
közösséget és a vállalkozásokat abban, hogy együtt egy közös célért
dolgozzanak.
1. A SZABADSÁG VÁROSA
BUDAPEST A MIÉNK
Bevonjuk a polgárokat a döntéshozatalba, így a Fidesz által tudatosan leépített
demokratikus kultúra ellenpontja Budapesten valósulhat meg. A jelenlegi
vezetéssel szemben mi nem félünk a civilektől, hanem partnerként tekintünk
rájuk – bevonjuk őket a város életébe és működtetésébe, felszabadítjuk a
közösség energiáit a város fejlesztésének érdekében.
ERŐSÍTJÜK A DEMOKRATIKUS ÉS CIVIL RÉSZVÉTELT!
A lehető legtöbb helyi kérdést közvetlen demokratikus fórumokra delegáljuk,
népszavazásokat kezdeményezünk.
Létrehozzuk a Budapesti Fejlesztési Központot (a korábbi Fővárosi
Közmunkatanács mintájára), ahol a kormány, a főváros, a kerületek és más
érintettek részt vehetnek a fővárosi fejlesztésekről szóló döntésekben.
A polgárok bevonását online felületek, közösségi média és okostelefonos
applikáció segítségével valósítjuk meg – létrehozzuk Budapest
„problématérképét”, megteremtjü a probléá é megoldái javaslatok online
bejelenthetőfóumá.
A polgáok szááa köponti bemutatóeremben prezentájuk a váos fejlesztéi
modelljeit, makettjeit, hogy vizuáisan is ézéelhetőétegyü a váossal
kapcsolatos fejlesztéi terveinket –ezzel is teret biztosíva a folyamatos
véeméyalkotának, öletbözéek.
A lehetőlegtöb esetben alkalmazzuk a kööséi tervezé modelljé, melynek
kereté belü helyi polgáokat vonunk be a köterek felúíááak tervezéi
fáisáa.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Egy 2009-es, Amszterdam városában megvalósult projekt három fő eszközzel
vonta be a város polgárait várostervezési döntésekbe: egy online felülettel, ahol
a városlakók megoszthatták ötleteiket; egy kiállítással a város jövőjéről készített
makettekkel; valamint 29 nyilvános vitaesttel. A hathetes program során 2400–
an osztották meg ötleteiket a weboldalon, 7300–an látogatták meg a kiállítást és
260 diák indult egy ehhez kapcsolódó versenyen.
SEGÍTÜNK KÖZÖSSÉGI TEREKEKET TALÁLNI A CIVIL
KEZDEMÉNYEZÉSEKNEK!
Kinyitjuk a város tereit a polgárok kezdeményezéseinek, hogy azokat a
városlakók töltsék meg élettel, nekik fontos szolgáltatásokkal, kultúrával,
sporttevékenységekkel.
A kerületekkel együttműködésben fővárosi stratégiát alkotunk az üresen álló
üzlethelyiségek, ingatlanok hasznosítására – adókedvezményekkel és
egyszerűsített adminisztrációval segítve azt.
Segítünk, hogy a kisközösségek, alulról jövő kezdeményezések, civil és kulturális
projektek teret kapjanak a nem használt ingatlanokban és köztereken.
Segítséget nyújtunk a kerületekkel való együttműködésben, a jogi és
közigazgatási kérdésekben, valamint a projektmenedzsmentben.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Egy glasgow-i szervezet közösségi szerveződéseket segít abban, hogy
használaton kívüli földeket, telkeket vegyenek birtokba ideiglenesen, és azokon
különböző projekteket valósítsanak meg a közösségi kertektől a játszóterekig. A
csapat segít a szabályok közti eligazodásban, a tulajdonosokkal való
kapcsolattartásban, szerződéskötésben, tervezésben, kivitelezésben és
stratégiaalkotásban. A város több partnert is a vállalkozó kedvű közösségek
mellé állít, akik inspirációval és reklámmal segítik a munkát. Egy alapot is
létrehoztak a helybelieknek, amely támogatja az induló projekteket.
BUDAPEST ELLENSÚLY
A főpolgármester információkhoz fér hozzá, jogi lehetőségei vannak a
számonkérésre, alternatív nyilvánosságot tud működtetni, önálló kommunikációs
csatornákat tud nyitni az állampolgárok felé. Az így megvalósuló kontroll
közérdek. A főpolgármester a budapesti polgárok érdekeinek képviselője, a
problémáiknak hangot adó szószóló, az átláthatóság garanciája.
ÁTLÁTHATÓ ÖNKORMÁNYZATOT TEREMTÜNK!
A megvalósítjuk a teljes átláthatóságot a Fővárosi Önkormányzatnál és cégeinél
– a Transparency International átlátható önkormányzatra vonatkozó irányelvei
alapján.
Létrehozzuk az átláthatósági biztos pozícióját, akinek személyéről civil
szervezetek döntenek. Feladata lesz az átlátható önkormányzatra vonatkozó
szabályok betartásának biztosítása és ellenőrzése.
A szerződések csak akkor léphetnek hatályba, ha azokat előzetesen közzéteszik
az interneten.
Közbeszerzési portált hozunk létre, ahol minden ajánlattételi felhívás, ajánlat és
azok értékelése kereshető formában elérhető.
A lehető legtöbb városgazdálkodással kapcsolatos adatot online nyilvánosságra
hozzuk, hogy a budapestiek bármikor tudják ellenőrizni a városvezetést, illetve a
város működtetésének módját, költségeit.
Létrehozzuk a közterület–foglalási engedélyek online adatbázisát: a főváros
ezerszámra ad ki évente közterület foglalási engedélyt. Ezeket egy online
felületen elérhetővé tesszük annak érdekében, hogy bárki megismerhesse ki,
mire, milyen engedélyt kapott!
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Helsinki város ingyenesen elérhető adatbázisban 1000 különböző adatsor érhető
el, amelyek pl. a tömegközlekedéssel, az önkormányzat működésével, döntéselőkészítéssel
kapcsolatos adatokat és dokumentumokat tartalmazzák. Az
adatbázisok mellé telefonos alkalmazásokat is fejlesztettek.
BUDAPEST PEZSEG
A szabadság városában szabad és alulról szerveződő a kultúra. Nem a politika,
hanem a szakma választja ki a színházigazgatókat; a szabadon szerveződő
műhelyeknek, társulatoknak és művészeti produkcióknak tér nyílik a
kibontakozásra. A városvezetés támogatja, segíti a kultúrát.
BÉKÉT KÖTÜNK SZIMBOLIKUS ÜGYEKBEN!
Megfelelő fórumokat, lehetőségeket teremtünk arra, hogy az érdemi vitákat az
érintettek minél szélesebb körben lefolytathassák, és konszenzusos döntések
szülessenek.
Kinyitjuk a Fidesz által önkényesen eldöntött és nagy társadalmi ellentéteket
szülő szimbolikus kérdéseket. Kiállunk azért, hogy a döntés joga érdemi vita után
a budapestiek kezébe kerüljön.
SEGÍTJÜK AZ ALULRÓL SZERVEZŐDŐ KULTÚRÁT!
Közösen fogjuk meghatározni a kulturális autonómia helyreállításának lépéseit:
felállítjuk a Szabadság Kollégiumot a városban működő civil kulturális
szervezetek, társulatok, intézmények és intézményvezetők bevonásával.
A fiatal és nyugdíjas korú budapestiek számára matinéprogramot indítunk, ami a
kis- és átlagos jövedelműek számára is elérhetővé teszi, hogy eljussanak egyegy
színházi előadásra, művészeti produkcióra.
A város iskolában programot szervezünk színészek, zenészek, képzőművészek és
írók részvételével annak érdekében, hogy minden gyerekhez eljusson a kortárs
kultúra.
Segítünk összekötni a városban élő művészeket, alkotókat a kultúrát támogatni
kívánó mecénásokkal.
A jelenleginél céltudatosabban építünk a magyar, sajátosan budapesti
filmművészet értékeire. A városvezetésnek segítenie kell a forgatásokat, az ide
érkező produkciók munkáját, de ezt szervezettebben, tudatosabban kell
menedzselni.
Az alternatív kultúrának visszaadjuk a korábbi támogatási összeget.
Teret nyitunk a zene, a költészet, a képzőművészet és a mese számára, hogy a
közlekedési eszközökön, köztereken, parkokban is a mindennapok részét
képezzék.
BUDAPEST MŰKÖDIK
Alapérték a fővárosnál maradt hatáskörök szakszerű ellátása, jó városvezetés az
érintettek, civil szereplők és szakértők bevonásával. A romló közszolgáltatások
minőségét az állampolgárok érdekeinek megfelelően, az ő szempontjaikat
figyelembe véve javítanunk kell.
RUGALMASSÁ TESSZÜK AZ ÜGYINTÉZÉST!
A fővárosi vezetés elérhető lesz: egyetlen telefonszámot hozunk létre
(javaslatunk egy jelképes hívószám alkalmazása, mint 1873, Budapest
egyesítésének dátuma), ahol a budapestiek minden közérdekű információt
megkaphatnak. Az ingyenes központi hívószámon lehet információt kérni az
ügyeletes kórházaktól kezdve a csőtörés hibaelhárításának helyzetéig.
Fejlesztjük az online és telefonos ügyintéző felületeket, hogy minél több hivatali
ügyet el lehessen intézni személyes megjelenés nélkül.
Okostelefonos applikációkat, Budapest e–kártyát hozunk létre, hogy a Fővárosi
Önkormányzat szolgáltatásait és a közműszolgáltatókat könnyebben elérjük. A
kártyával igénybe vehetőek lesznek a város szórakoztató és kulturális
intézményei, a kártya tulajdonosa kedvezményekben részesül, így a budapestiek
olcsóbban juthatnak ezekhez az élményekhez. A kártyán keresztül szintén
elérhető lesz a közösségi közlekedés (elektronikus BKK bérlet és jegy) és
valamennyi azonosítást igénylő szolgáltatás.
A nagyvárosi időbeosztáshoz igazítjuk a hivatalok, piacok nyitvatartási idejét; az
intézmények a hét egy adott napján hosszabban tartanak nyitva, így azoknak is
lehetőségük lesz ügyeik intézésére, akiknek a hétköznapokon, munkaidőben erre
nincs idejük.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Chicago városa bevezette a 311-rendszert, melynek révén minden városi lakos
közvetlen hozzáférést kapott a város által üzemeltetett szolgáltatásokhoz. Ma
Chicago lakosainak a hét hétnapjának 24 órájában mindössze egyetlen számot
kell hívnia, ha bejelentést tenne vagy információt kérne személyes ügyeiről, a
városi programokról, eseményekről.
KÖZÖSSÉGI RÉSZVÉTELLEL FEJLESZTJÜK A RENDVÉDELMET!
Bevezetjük a közösségi rendészet modelljét: a rendőrség és a fővárosiak között
rendszeres konzultációkat tartunk, online és telefonos kommunikációs
csatornákat teremtünk. Ezáltal a közösség és a rendőrség közösen
azonosíthatják a problémákat, így a válaszlépéseket is közösen dolgozhatják ki.
A közterületi térfigyelő kamerarendszer kiterjesztése elengedhetetlen feltétele a
megelőzésnek és a bűnüldözésnek – forrást kell elkülöníteni a fejlesztésre,
valamint a veszélyes területek folyamatos megfigyelésére. A térfigyelő
rendszerek hatékonyan alkalmazhatóak a rongálások és vandalizmus
visszaszorítására is.
A helyi közösségek számára bűnmegelőzési tanácsadást, a szabályozásról szóló
információkat, önvédelmi képzéseket biztosítunk.
Civil segítséggel fellépünk a családon belüli erőszak ellen: minden eszközzel
támogatjuk a civil közösségek és a rendvédelem munkáját; segítünk biztonságos
helyet nyújtani a bántalmazottaknak; megerősítjük a krízisjelző hálózatot.
A Bűnmegelőzési Célú Környezeti Tervezés (Crime Prevention through
Environmental Design – CPTED) amerikai modelljét átvéve a rendőrséggel,
közterület–felügyelettel együttműködve feltérképezzük a főváros bűnözéstől
leginkább sújtott területeit, és eseti megoldások helyett minden érintettel
együttműködve dolgozunk ki hosszú távú stratégiát ezek megtisztítására.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Bűnmegelőzési Célú Környezeti Tervezés modelljéhez számos sikeres történet
fűződik. Portlandben egy bűnözéstől sújtott háztömbben sikerült minimálisra
csökkenteni a bűnözési rátát a közösség bevonásával. Először a közvilágítást,
közterület–felügyeletet, láthatóságot fejlesztették, majd hosszú távú felújítási
munkálatokkal, a vállalkozók és új bérlők betelepülésének ösztönzésével
konszolidálták a területet.
2. A GONDOSKODÁS VÁROSA
BUDAPEST ÖSSZETART
Az egész országban, így Budapesten is látható problémává vált a kettészakadó
társadalom, a kettészakadó város. Míg látványos beruházások révén a Belváros
fejlődik, a szegényedő rétegek helyzete a külvárosokban egyre drámaibb. A
főpolgármester a város összes polgárát képviseli: szegényt és gazdagot; romát
és nem romát; külvárosit és belvárosit. A mi főpolgármesterünk védi a leszakadó
csoportokat. Célunk minden eszközzel csökkenteni a különbségeket, javítani a
leszakadó, szegény rétegek helyzetén.
LAKHATÁS
Számos szakmai és civil közösség javaslatával összhangban a lakásbérlés
szabályainak egységes átalakításával, valamint célzott ösztönzők bevezetésével
jelentősen javítunk a fiatalok lakáshoz jutásának esélyein. Magántulajdonban és
közösségi tulajdonban lévő lakások felé is kinyitjuk a programot, ami így a mainál
olcsóbb albérleti díjakat, jobban védett lakáskiadókat, összességében pedig olcsóbb,
minden fél számára kedvezőbb lakhatás jelent.
Megszervezzük a közszolgáltatók önkormányzati és társadalmi ellenőrzését.
Visszaállítjuk a közüzemi díjtartozást felhalmozók átmeneti támogatását a Hálózat
Alapítvány újraélesztésével. Így az átmenetileg nehéz helyzetbe kerülők kilakoltatás
vagy a szolgáltatás kikapcsolása helyett esélyt kapnak arra, hogy önerőből
javítsanak saját helyzetükön.
Visszaállítjuk és támogatjuk a fővárosi társasház–felújítási (korábbi városrehabilitációs)
alapot, és ösztönözzük a kerületi önkormányzatokat hasonló források biztosítására.
Előírjuk, hogy a pályázati alapból támogatott felújítási munkálatokban kizárólag
budapesti bejegyzésű kisvállalkozók, egyéni vállalkozók dolgozhassanak, ezzel
ösztönözzük a fővárosi KKV–szektor bővülését.
A TÁRSADALMI BEFOGADÁS PROGRAMJA
A szegényeket, marginalizált csoportokat bevonjuk az őket érintő ügyekbe,
fórumokat hozunk létre, ahol civil szervezetekkel, szociális munkásokkal
dolgozunk együtt a problémák beazonosításán és megoldásán.
Kibővítjük a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményei működését,
amely egyrészt összefog minden szociális szolgáltatást és információt; másrészt
feladata lesz az igények felmérése, ezek folyamatos figyelemmel kísérése,
továbbá javaslatok megfogalmazása a szolgáltatások alakítására.
Ösztönözzük a társadalmi vállalkozások (szociális problémák megoldására
létesülő, jellemzően non–profit vállalkozási forma) létrejöttét, segítünk számukra
helyiséget találni.
Támogatjuk a régi és új kezdeményezéseket, felzárkóztató és esélykiegyenlítő
programokat (tanoda-programok, Romaversitas), amelyekhez a főváros
ösztöndíjakkal, pályázatokkal tud hozzájárulni.
Olyan roma gyakornoki programot dolgozunk ki, amely a pályakezdő roma
fiataloknak nyújt célzott segítséget, ezzel is ösztönözzük foglalkoztatásukat a
fővárosi intézményekben és szervezetekben.
Működésében és támogatásában megújítjuk a Fővárosi Roma Oktatási és
Kulturális Központot. Fontosnak tartjuk a roma kulturális értékek megőrzését,
közvetítését, a kulturális alkotótevékenység támogatását. Ezen túl az
intézménynek el kell látnia közművelődési, könyvtári, rendezvényszervező és
neveléshez, oktatáshoz kapcsolódó tevékenységeket is.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Katowicében egyes hátrányos helyzetű negyedekben helyi aktivizációs
központokat hoztak létre személyes fejlesztéssel, mentorálással, helyi
kezdeményezések támogatásával. Dortmundban jellemző az integrált szociális
rendszerek modellje, ahol a különböző hatóságok és civil szervezetek
összehangoltan működnek, kerületi stratégiákat hoznak létre.
HAJLÉKTALANSÁG
Rendészeti probléma helyett szociális kérdésként tekintünk a hajléktalanságra. A
tünetek hatósági eszközökkel történő kezelése helyett a probléma gyökereire
koncentrálunk: hogyan kaphatnak a hajléktalan emberek kapaszkodókat
(segítséget, hogy visszaszerezzék a papírjaikat, mentorálást, személyes
kríziskezelési tanácsadást). Ennek érdekében együttműködünk a hajléktalanokkal
foglalkozó intézmények széles körével.
Első lépésben egy olyan megelőző, jelző rendszert kell kiépítenünk, amely
megakadályozza, hogy tömegével kerüljenek emberek, családok az utcára.
Ennek érdekében meg kell erősítenünk a veszélyeztetett társadalmi csoportok
lecsúszását meggátló szociális hálót.
A hajléktalan–ellátásban pedig meg kell erősítenünk azon ellátási formákat,
amelyek túlnyúlnak a hagyományos intézményi keretek között nyújtott ellátási
formákon, és kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy az utcán élők is megfelelő
ellátásban, gondozásban részesüljenek (pl: utcai szociális munka).
BUDAPESTEN A KÖZLEKEDÉS MINDENKIÉ
A közlekedési infrastruktúra komolyabb hatással van életünkre, mint azt
gondolnánk. A nap mint nap munkába, iskolába, ügyet intézni járó budapestiek
biztonsága az egyik legfontosabb közös ügyünk. Az összetartó Budapest
szempontjából is kulcskérdés, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek a
város különböző pontjai. Felmérések szerint még a boldogságunkra is hatást
gyakorol a megfelelő közlekedés, a munkába járás gördülékenysége. A
programok megvalósítása során természetesen kiemelt figyelmet fordítunk a
költségvetési egyensúly fenntartására.
A KÖZLEKEDÉSHEZ VALÓ HOZZÁFÉRÉS SZÁMUNKRA SZOCIÁLIS KÉRDÉS!
Kidolgozunk egy olyan rászorultság alapú támogatási rendszert, amelyben a nap
csúcsforgalmon kívüli időszakában az arra rászorulók alacsonyabb jegyárakkal
utazhatnak.
FEJLESZTJÜK A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉST!
Gyorsított ütemben megkezdjük a hármas metró felújítását, a vonal
Káposztásmegyerig való megújítását, nyilvános pályázaton új metrókocsikat
szerzünk be.
Kezdeményezzük a négyes metró vonalának eredeti tervek szerinti
meghosszabbítását a pesti oldalon a Bosnyák térig, a budai oldalon Virágpiac
megállóhelyig. Így az utasforgalom, és az teljes vonal kihasználtsága jelentősen
növekedne.
Létrehozzuk az egységes fővárosi parkolási rendszert.
Megkezdjük a nagyon rossz állapotban lévő Petőfi híd és a Lánchíd felújítását.
Megkezdjük az elektronikus jegyrendszer bevezetését a Budapesti Közlekedési
Központ által üzemeltetett járatokon. A kártya elvesztés, lopás esetén letiltható,
pótolható, nincs szükség újabb bérletvásárlásra. Emellett a kártya funkciója
széles körben kiterjeszthető további városi szolgáltatásokkal (Budapest ekártya).
Legalább tízezer új, Budapest–bérlettel igénybe vehető P+R parkolót hozunk létre
a bevásárlóközpontok napközben kihasználatlan parkolóinak igénybevételével,
valamint az elővárosi vasútállomások környezetében a MÁV közreműködésével.
Jelenleg mindössze 3000 P+R parkolóhely van, kétharmaduk nem őrzött.
Kiemelten foglalkozunk a megkezdett, 2010 előttről húzódó villamosfejlesztések
befejezésével (1-es, 3-as, budai fonódó villamos); a vonalak kiterjesztésével (pl.
1-es villamos az esztergomi vasútvonalig); a trolibuszhálózat fejlesztésével.
Folytatni kell a fővárosi buszok cseréjét – a súlyosan környezetszennyező buszok
leváltása az egyik legjelentősebb környezetvédelmi beruházás. A
magántársaságba kiszervezett, irreálisan drága buszok helyett az olcsó
üzemelésű gáz (biogáz) üzemű buszokat fogjuk előnyben részesíteni.
Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi
Repülőtér kulturált módon megközelíthető legyen tömegközlekedéssel – a
repülőtér jelenlegi megközelíthetősége nem felel meg az elvárható európai
közlekedési színvonalnak, tovább rontja Budapest nemzetközi
versenyképességét.
Újraindítjuk a babakocsis közlekedés támogatására korábban létező, átfogó
programot. A közintézmények és utcák akadálymentesítése mellett a
metrólejárók és villamosmegállók akadálymentesítését is végigvisszük.
Szélvédett buszmegállókat és villamosmegállókat hozunk létre városszerte!
AUTÓSBARÁT UTAKAT!
Folytatjuk a megszakadt, több évre eltervezett útfelújítási programot!
Teljes körűen felülvizsgáljuk a forgalomlassító akadályok szükségességét és
alternatív sebességkorlátozó intézkedéseket dolgozunk ki!
A város jelenlegi közúti hálózata hiányos, ami nem csak közlekedésszerkezeti,
hanem városszerkezeti problémát is okoz: a belső városrészek forgalmi
túlterhelését eredményezi, hogy körirányú elemek és Duna-hidak hiányában a
forgalmi kapacitás 50 százaléka a Nagykörút vonalán és azon belül található.
Budapest új vezetésének a jelenlegivel szemben el kell érnie, hogy központi
költségvetési és európai uniós forrásokból a következő évtizedben bezáruljon az
M0-ás gyűrű és új híd épüljön.
BUDAPEST TÖRŐDIK A FIATALOKKAL
A budapesti fiatalok energiáira és kreativitására a városnak szüksége van. A
fiatalok számunkra nem megoldandó problémát jelentenek – stratégiai
partnerként tekintünk rájuk. Olyan Budapestet szeretnénk, ahol minden fiatalnak
esélye van a kibontakozásra, és nem kell külföldre költözniük, mert itthon is
boldogulni tudnak.
LEHETŐSÉGEKET TEREMTÜNK A FIATALOKNAK!
Pályaorientációs segítséget nyújtunk a budapesti oktatási intézményekkel
együttműködésben annak érdekében, hogy a fiatalok folyamatos támogatást
kapjanak a munkaerőpiacon és a képzési lehetőségekkel kapcsolatban.
Segítünk közösségi tereket biztosítani a fiatalok kezdeményezéseinek számukra
kiírt pályázatok útján, hogy biztonságos tereket kapjanak ötleteik
megvalósítására.
Budapest hátrányos helyzetű részein alulról szerveződő, az informális tanulást
megvalósító közösségi kezdeményezésekre, kulturális projektekre építve vonunk
be utcán csellengő fiatalokat.
A hátrányos helyzetű fiataloknak és szüleiknek közös, tanoda–jellegű délutáni
oktatást biztosítunk.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSOK?
A rotterdami Hi 5 projekt összeköti a munkakereső fiatalokat a város
nagyvállalataival, kifejezetten a hátrányos helyzetű városrészekre koncentrálva.
A kezdeményezés hozzáadott értéke, hogy segít leküzdeni a mindkét félben a
másikkal szemben élő előítéleteket, bizalmatlanságot.
BEVONJUK A FIATALOKAT A DÖNTÉSHOZATALBA!
Műhelymunkákat szervezünk, versenyeket hirdetünk, hogy a fiatalok innovatív
megoldásai hasznosulhassanak a közösségi ügyek megoldásában.
A fiatalok érdekképviseletének javítása érdekében létrehozzuk a Fővárosi Ifjúsági
Fórumot, amely a városvezetés konzultációs partnere lesz az ezt a korosztály
érintő döntések meghozatala előtt.
Fiatalokból álló bizottságokat hozunk létre, és valódi döntéshozó kompetenciát
adunk az őket érintő fővárosi ügyekben.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Berlin helyi önkormányzatai „helyi fiatal költségvetést” küöíenek el, amit
fiatalokbó álóbizottsáok oszthatnak el a könyé átaluk kiváasztott
probléának megoldááa.
A FIATALOKAT VONZÓ BUDAPEST ÉRTÉK, NEM MEGOLDANDÓ
PROBLÉMA!
Az érintettek igényeinek felmérésével, egyeztető fórumok létrehozásával elérjük,
hogy csökkenjenek a feszültségek az éjszakánként benépesített utcák lakói,
valamint a fiatalok és a vendéglátóipari vállalkozók között.
A Budapest belső kerületeiben utóbbi években kiépülő romkocsma kultúra mára
nemzetközi hírnévre tett szert; mindez megőrzendő érték, amit nem korlátozni,
hanem fejleszteni kell.
BUDAPEST SZÁMÍT AZ IDŐSÖDŐKRE
Budapestet közösen építjük. Szükségünk van idős polgáraink felhalmozott
tudására, tapasztalatára is.
TÁMOGATJUK AZ AKTÍV IDŐSKORT
A civil közösségekkel partnerségben segítjük az aktív idősek önkéntes
munkavállalását. Így a közösség számára például délutáni készségfejlesztő
foglakozásokon hasznosulhat a nyugdíjas pedagógusok értékes munkája, az
egészségmegőrző programok terén pedig a nyugdíjas egészségügyi dolgozók
tudása.
Közösségfejlesztő programokat indítunk útjára: olyan közösségi tereket alakítunk
ki, ahol lehet sakkozni, kártyázni, ahol a nyugdíjas polgárok is szívesen töltik
idejüket.
NEM HAGYJUK MAGUKRA AZ IDŐSEKET
Az idősek ellátásában (otthoni ápolás, közlekedés, bevásárlás) fokozottan
támaszkodunk az alternatív, civil kezdeményezésekre – kiemelt célunk munkájuk
támogatása.
Az elesett idős emberek idősotthonba jutásának megkönnyítése érdekében
bővítjük az intézményi férőhelyeket.
Kiemelt figyelmet fordítunk a fogyatékkal élők és családjaik önkormányzati
támogatására: helyi programokat dolgozunk ki és mikro-fejlesztések révén
próbálunk életkörülményeiken javítani („napközik”, parkok, informáió eléée).
3. A FEJLŐDÉS VÁROSA
BUDAPEST TUDÁSKÖZPONT
A jó minőségű, egyenlő hozzáférést biztosító oktatás megteremtése nem csak
erkölcsi kötelességünk, de gazdasági érdekünk is. A mai kormányzat egyik
legpusztítóbb intézkedése éppen az oktatási rendszer központosítása és feldúlása
volt – Fővárosi Önkormányzatként minden megmaradt eszközünkkel harcolnunk
kell azért, hogy ezeket a károkat enyhítsük és visszafordítsuk.
KIÁLLUNK A KÖZOKTATÁS AUTONÓMIÁJÁÉRT!
Minden eszközzel küzdeni fogunk az iskolarendszer önállóságának
helyreállításáért. Egyeztetéseket kezdeményezünk a központosított rendszer által
okozott károk helyreállításáért. Minden hazai és nemzetközi fórumon képviseljük
az autonóm oktatás ügyét.
Meg kell teremtenünk annak lehetőségét, hogy az önkormányzatok újra
irányíthassák, támogathassák a fővárosi intézményeket és legalább egyetértési
joguk legyen a vezetők kinevezésében.
KIEGÉSZÍTŐ KÉPZÉSSEL A MÉLTÁNYOS, VERSENYKÉPES OKTATÁSÉRT!
A fiatalok számára az iskolarendszer mellett működő, de attól független nyelvi
programot hozunk létre a nyelvtudás fejlesztésére részben saját, részben EU-s
forrásokból. A programot rászorultsági alapon indítjuk, eredményességét,
hatását indikátorok alapján évről évre értékeljük.
Segítjük a tanodák munkáját: kiemelt célunk a részképesség–hiányok pótlása; a
felzárkóztatás, tehetséggondozás és képességfejlesztés; az egyéni igényekre és
képességekre alapozott fejlesztés; a hátrányos helyzetű tanulók iskolai
sikerességének, továbbtanulási esélyeinek, szociális helyzetének javítása.
ERŐFORRÁSKÉNT TEKINTÜK AZ EGYETEMEINKRE!
A város fejlesztése érdekében ösztöndíjakkal és pályázati forrásokkal támogatjuk
az egyetemi tudásközpontok és műhelyek legkülönbözőbb területeken végzett
kutatómunkáját (pl. városfejlesztés, zöld programok, Duna hasznosítása).
Létrehozzuk a Budapest Alumnit – egy olyan online eszközt, amely a Budapesten
is tanult, a világ bármely táján élő polgárokat köti össze, számukra kínál
kapcsolattartási lehetőséget, közös teret.
BUDAPEST MUNKAHELYEKET TEREMT
A munkahelyteremtés, a bővülő gazdaság a budapestiek lehetőségei
szempontjából kulcsfontosságú kérdések. Okos befektetés-ösztönző és
vállalkozásokat segítő politikával segítenünk kell új munkahelyek teremtését, és
az intézményrendszer fejlesztésével mindent meg kell tennünk azért, hogy
minden dolgozni vágyó budapesti összeegyeztethesse a gyermekvállalást és a
munkát.
BEFEKTETÉS–ÖSZTÖNZÉS
Adókedvezményekkel vonzzuk ide a nagyobb beruházásokat.
A kormányzat ad hoc jellegű gazdaságpolitikáját meghaladva pedig kiemelt
hangsúlyt helyezünk a kiszámíthatóbb gazdasági környezet megteremtésére, az
adminisztratív terhek csökkentésére.
Aktív promóciós tevékenységet folytatunk annak érdekében, hogy a külföldi
befektetők városunkat válasszák.
CSÖKKENTJÜK A MUNKANÉLKÜLISÉGET
A büntető jellegű, kitörési lehetőséget nem jelentő közmunka helyett
képzésekkel, szociális szövetkezetekkel kell javítani a munkanélküliek
foglalkoztatási esélyeit
Előnyben részesítjük a fővárosi vállalkozókat a fővárosi beruházásoknál, amiért
cserébe azt kérjük, hogy helyi álláskeresőket foglalkoztassanak.
A fővárosi cégeket bevonjuk a fővárosi fejlesztések magas élőmunka igényű
munkafázisaiba ahelyett, hogy drága alvállalkozók feketén, veszélyes
körülmények közt végeznék el ugyanazt a munkafázist.
CSALÁDBARÁTTÁ TESSZÜK A MUNKAVÁLLALÁST
Kigazdálkodható szintű önkormányzati forrásokból, a bölcsődei bevételek
felhasználásával bővítjük a férőhelyek számát, ezzel is segítve a nők
munkavállalását.
A napközbeni gyermekellátás önszerveződő megoldásaként az e téren dolgozó
civil szervezetekkel együtt támogatjuk a családi napköziket.
BUDAPEST INNOVATÍV
A jövő Budapestje az innovációra, az új tudás létrehozására épül. A vállalkozói
pálya népszerűsítésével, az üzleti kultúra fejlesztésével tartós lendületet
adhatunk az újonnan alapított, nagy növekedési lehetőséggel rendelkező
vállalkozások felfutásának (start-up szektor).
VÁLLALKOZÁSFEJLESZTÉS
Budapestet európai start–up központtá tesszük, amely új, nagy növekedési
lehetőséggel rendelkező vállalkozásokon alapul. A vállalkozásfejlesztést segítő
inkubátorközpont átfogó tevékenységét kiszélesítjük, az ezeket a feladatokat
ellátó alapítvány érdemi szerepet kap.
A szervezet piaci felajánlásokból vállalkozói napokat szervez, tréningeket és
online tanácsadást kínál, összekötjük a tanácsadókat, az egyetemeket, a
nagyvállalatokat és a sikeres kisvállalatokat, emellett kampányokkal
népszerűsítjük a vállalkozói pályát.
KLASZTERFEJLESZTÉS
Segítjük az iparági együttműködéseket, aktívan kutatjuk az együttműködési
lehetőségeket.
Elősegítjük, hogy befektetők, egyetemek, kutatók, vállalatok, hatóságok és piaci
szereplők összekapcsolódjanak.
BUDAPESTONLINE
Az információ mindenkié. Építünk az online kommunikációra a város
vezetésében, ezért mindent megteszünk azért, hogy senki ne szorulhasson ki az
információhoz való hozzáférésből.
FREE WIFI
A mindenki számára hozzáférhető információ érdekében minél több köztéren
ingyenes internetelérést biztosítunk.
A fiatalok mellett az idősek és a szociálisan hátrányos helyzetben lévő családok
számára megteremtjük a lehetőségét kedvezményes árú, mások számára
feleslegessé vált számítógépek beszerzéséhez.
4. AZ EGÉSZSÉG VÁROSA
BUDAPESTFELLÉLEGEZHET
Egy orvos nézőpontja: az emberek elsődlegesen minél tovább szeretnének jó
egészségben élni. Ennek egyik legfontosabb része a tiszta levegő és tiszta víz.
LÉGSZENNYEZÉS VISSZASZORÍTÁSA
A közlekedésszervezésben jobban érvényesítjük a környezetvédelmi érdekeket
és kedvezményeket biztosítunk a környezetkímélő járműveket használók
számára.
Megkezdjük a közösségi közlekedés elavult buszparkjának azonnali fejlesztését,
részecskeszűrők beszerelését, gázüzemű buszok forgalomba állítását.
KERÉKPÁRBARÁT VÁROST ÉPÍTÜNK!
Lehetővé tesszük a kerékpárszállítást a közösségi közlekedés járművein,
valamint uniós források bevonásával tovább növeljük a kerékpárút–hálózatot.
Kiemelt fejlesztésként kezeljük az önálló kerékpárutak építését és a meglévő
utak összekötését, hálózattá fejlesztését, emellett a hosszú idő óta húzódó Bubit
is működőképessé tesszük.
Fokozott figyelemmel leszünk az utak biztonságosabbá tételével a kerékpáros
balesetek megelőzésére.
MEGTISZTÍTJUK A VÁROST, FEJLESZTJÜK A ZÖLDFELÜLETEKET!
Fellélegezhetünk a kutyapiszok eltakarítása miatt is: az új városvezetés
hatékonyan fog intézkedni, mivel ez jelentős közegészségügyi kockázatot is
jelent, ezért a kutyapiszkot el nem takarító tulajdonosok hatványozott büntetésre
számíthatnak.
A városi zöldfelület nem csökkenhet tovább; a Múzeumi Negyed projektet és a
Normafa „átépítését” azonnal le kell álíani. Ú köparkokat, zödfelüetek
léesíük a tisztáb levegőét.
Vissza kell ütetnük a Tarlós-önkormányzat által kivágott fákat, és újakat kell
telepítenünk. Minél több utcában fasort kell telepíteni, ahol ezt a forgalmi helyzet
lehetővé teszi.
A Duna mentén lépcsős partokat, sétányokat, kerékpárutakat hozunk létre;
visszaadjuk a folyót a városnak.
Harcolni fogunk az allergének ellen: a fővárosban augusztusban mintegy
háromszázezer ember tüsszög, dörzsöli a szemét, szenved az allergiától, a
főváros vezetése évek óta mégsem tesz semmit. A parlagfű legnagyobb
ellensége a gondozott zöldfelület: mind a magán-, mind a közterületeken arra
kell ösztönözni a tulajdonosokat, hogy gondozzák kertjeiket, parkjaikat, és
kisebb lesz a pollenkoncentráció.
Lehetőség szerint minél több épület (panel, középület) homlokzatára zöld
növényzetet telepítünk.
Mindezeken túl a közterületek tisztasága érdekében – kifejezetten azokban a
városrészekben, ahol sok szórakozóhely van – bevezetjük a nyilvános wc-k
éjszakai nyitva tartását, hogy elejét vegyük a közterületek összepiszkításának.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
Bécsben a helyi hulladékkezelő hatóság épületének 850 m²–es homlokzatára
telepítettek 17 000 növényből álló zöld falat. Ez nyáron hűti az épületet, télen
pedig csökkenti a hőveszteséget, emellett javítja a város oxigénellátását,
madaraknak ad otthont, megköti a port és javítja a városképet. Éppen ezért
lakóépületek közösségeit is bátorítják hasonló beruházásra, akik 2200 EUR
támogatást kaphatnak hasonló zöld falak telepítéséhez. Több civil szervezet segít
a zöld homlokzatokkal kapcsolatos ismeretterjesztésben előadásokkal, sétákkal,
kutatási projektekben való részvétellel. Ha sikerül elterjeszteni a zöld
homlokzatokat, az rengeteget javíthat a város mikroklímáján, és segíthet
megelőzni a nyári “hőszigetek” kialakulását a városban.
Annak érdekében, hogy a településeken a közparkok és más zöldfelületek
mennyisége ne csökkenjen és minősége ne romoljon, elérjük, hogy a
zöldterületek átminősítését és beépítését kizárólag nagyobb területű, legalább
azonos ökológiai értékű és megközelíthetőségű új zöldterület létrehozása esetén
lehessen engedélyezni.
TISZTA VIZET A POHÁRBA!
A tiszta víz program a vízellátó és tisztító rendszerek folyamatos ellenőrzésével,
a szennyvíztisztítók modernizálásával vigyázza, hogy a budapestiek egészséges
vizet igyanak, használjanak.
A vízmentő program az ivóvízzel való okos gazdálkodást segíti, támogatva olyan
társasházakat, amelyek a csapadékvízzel való locsolás rendszerét alakítják ki.
Visszahódítjuk a Dunát, megakadályozzuk az ártó anyagok mederbe kerülését,
folyamatosan ellenőrizzük a víz minőségét.
BUDAPEST FENNTARTHATÓ
Az élhető környezet megóvása a következő generációk számára az egyik
legfontosabb értékünk.
KÖZÉPÜLETEK
Magán kezdi a város: energetikai korszerűsítést hajtunk végre a középületeken.
PANELREHABILITÁCIÓS PROGRAM
A panelépületek energetikai korszerűsítésével valódi rezsicsökkentést érünk el.
Újraindítjuk a panellakások energetikai korszerűsítését, kombináltan az épített
lakókörnyezet felújításával, mely az energiapazarló technológiával épült
panelházakra terjed ki. Célunk, hogy az épületek komplex felújításával legalább
60 százalékos energiamegtakarítást érjünk el. A Fővárosi Önkormányzatnak a
felújítások szervezőjévé kell válnia, és garantálnia kell a felújítás minőségét és a
felújítások költségét. A lakosság számára biztosítani kell a kedvező törlesztési
lehetőséget, és hogy önrész nélkül is részt vehessenek programban.
Mindemellett kiemelt figyelmet kell fordítanunk arra is, hogy a régi építésű
családi ház tulajdonosok is részesüljenek az energetikai korszerűsítési
támogatásokból.
HOGY CSINÁLJÁK MÁSHOL?
A Birmingham városában található Summerfield lakosai 2004–ben alapították
meg a Summerfield-i Lakosok Szervezetét, amelynek célja a közösség erősítése
és a városrész fenntarthatóvá tétele volt. Több NGO együttműködésével sikerült
finanszírozni számos lakó– és középület energiahatékonysági fejlesztését,
napelemekkel való felszerelését. A helyi iskolákban bevezették a
környezettudatosságra nevelést, emellett a helyiek egy közös kertben termelnek
zöldségeket. A fentiekben közös, hogy a helyi lakosok kezdeményezték és
menedzselték a projekteket. Az erőfeszítések eredményeként csökkent a
lakosság cserélődése, ez pedig stabilabb közösséget eredményezett.
Summerfield egy átlagos városi körzetből mára egy elismert öko–várossá vált,
amelynek gyakorlatát sok más brit város is követendő példának tekinti.
BUDAPESTEN SZÍNVONALAS AZ ELLÁTÓRENDSZER
Olyan ellátórendszernek kell Budapesten működni, amely minimális
várakozással, jó színvonalon, gyors megoldást nyújt. A mentőszolgálattól a
sürgősségi ellátásokig, a gyermek–egészségügytől az idősek ápolásáig
mindenben minőséget kell nyújtanunk. Bár az ellátórendszer legnagyobb része
kikerült a főváros hatásköréből, a főpolgármesternek kötelessége kiállni a
fővárosiak érdekeiért ezeken a területeken is.
AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÓRENDSZER MŰKÖDÉSÉNEK ELLENŐRZÉSE
Újraindítjuk a prevenciós programokat.
A kismamáknak központi támogató weboldalt hozunk létre, ahol támogatást
kapnak a gyermek egészsége, fejlődése és nevelése kérdéseiben, itt online
védőnő és gyermekorvos áll a rendelkezésükre a nap 24 órájában. Segítséget
kaphatnak a gyermekfelügyelet, a babaruha csere program szervezésében is.
A fővárosban a kórházi erőforrásokat összpontosítjuk, biztonságosabbá téve a
sürgősségi ellátást és az életmentést. Az alapellátást és a járóbeteg ellátást
alkalmassá tesszük arra, hogy az eddigieknél teljesebb körű, színvonalasabb
szolgáltatást nyújtson.
Mindent megteszünk annak érdekében, hogy csökkenjenek a várólisták és a
kórházi miliő 21. századi színvonalú legyen, emellett a szakrendelők felújításával
tesszük korszerűbbé a járóbeteg ellátást.
Az önálló szakrendelők maradjanak a települési és a fővárosi önkormányzatok
kezében, illetve ha államosítás történik, kerüljenek vissza a 2010 előtti
fenntartókhoz.
BUDAPEST A FIZIKAI ÉS MENTÁLIS EGÉSZSÉG ŐRE
Budapestből akkor lesz egészséges város, ha sportol, és figyel arra, hogy a
városban élő emberek boldogok, kiegyensúlyozottak legyenek.
TÁMOGATJUK A SZABADIDŐSPORTOT!
Minél több nem használt épületet, közteret teszünk alkalmassá sportolásra.
Játszótereken vagy azok mellett a test átmozgatását segítő köztéri gépekkel
felszerelt parkokat hozunk létre, ami elsősorban az idősebb generációk
testmozgását segíti.
Támogatási rendszert hozunk létre azért, hogy a városban ma meglévő
intézményi sportpályák, focipályák, tornatermek iskolaidőn kívül könnyen
elérhetőek legyenek a sportolni vágyók számára.
Információt nyújtunk a budapestieknek az egyéni és családi, bel– és kültéri
sportlehetőségekről.
TUDATOS ELŐRELÉPÉS AZ ÉLHETŐ VÁROSOK RANGSORBAN
A jelenlegi középmezőny helyett az élre törünk a stabilitás, egészségügyi ellátás,
az oktatás, a kultúra és környezet, valamint az infrastruktúra szempontjai
mentén.