Rekordot dönthet a nyári turisztikai szezon

A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Magyar Turizmus Zrt. közös sajtótájékoztatón értékelte hétfőn az idei turisztikai szezont.

Dr. Horváth Viktória, az NGM turizmusért felelős helyettes államtitkára elmondta, hogy bár a kereskedelmi szálláshelyek vendégforgalmáról még csak júliusig állnak rendelkezésre adatok, biztonsággal kijelenthető, hogy az idei főszezon minden idők legmagasabb forgalmát fogja hozni a turizmusban. Az év első hét hónapjában minden lényeges mutató növekedést jelez a tavalyi év azonos időszakához képest, ami azért is nagy eredmény, mert már 2012 is rekordév volt, vagyis a léc eleve nagyon magasan van. Az augusztusi kiváló időjárás, illetve az augusztus 20-i négynapos hétvége is arra enged következtetni, hogy a főszezon utolsó hónapjának eredményei a pozitív trenden nem fognak változtatni.

horvath gergelyHorváth Gergely, az MT Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a turisztikai főszezonra vonatkozó kedvező mutatók bizakodásra adnak okot. A növekvő vendégforgalom érdekében az elmúlt időszakban a Magyar Turizmus Zrt. is számos akcióval igyekezett a külföldi és belföldi utazók figyelmét Magyarországra irányítani. A pozitív adatok megerősítik, hogy a társaság új szemléletű tevékenysége hatékonynak bizonyult, ez visszajelzés arról, hogy az üzenet eljutott a célközönséghez.

Az MT Zrt. 2013-ban az utazás mint élmény köré csoportosítja azokat a turisztikai termékeket, amelyek belföldön valós utazási motivációt jelentenek. 4 évszakban 4 hangulatot sugallva (Harmónia, Ébredés, Zsongás, Derű) fűzi össze a nagyközönség számára a turisztikai termékeket és azokat a régiókat, amelyekben az adott termék domináns.

A tavaszi ébredést nyári zsongás váltotta Nem csak vízpart! szlogennel „zsongani” hívták a nyaralásra vágyókat a nyári kampányban. A középpontban a főváros, a Velencei-tó és környéke, valamint a balatoni régió állt. Továbbra is fontos cél maradt, hogy a SZÉP kártya szálláshelyi felhasználását is erősítsék a belföldi turizmus élénkítése érdekében.

A társaság augusztusi országos kampánya a belföldi utazás népszerűsítése mellett a SZÉP-kártya kibővült felhasználási lehetőségeire összpontosított. A hirdetésekben társaság a családok megszólítására törekedett, hiszen sokan ekkor kezdték meg szabadságukat, s az év második felében is bizonyára sokan indulnak majd hosszabb-rövidebb pihenőre. A hirdetések azt a célt is szolgálták, hogy minél többen keressék fel a társaság megújult weboldalát.

Az MT Zrt. és a TV2 júniusi és júliusi közös promóciójának is az volt célja, hogy a nézők figyelmét hazánk turisztikai kincseire irányítsa. A Mokka című reggeli műsor adásai ebben az időszakban hetente más-más magyarországi helyszínről jelentkeztek.

A társaság munkatársai turisztikai információkkal és kiadványokkal várták az érdeklődőket a legtöbb hazai nagyrendezvényen és fesztiválon (Hegyalja Fesztivál, Balaton Sound, VOLT fesztivál Gyerek Sziget, Sárkányhajó Világbajnokság, Bartók Plusz Miskolci Nemzetközi Operafesztivál).

Az MT Zrt. külföldi utazóközönséget célzó kommunikációs aktivitásai alapvetően két típusba tartoztak: tanulmányutak keretében külföldi újságírók látogattak hazánkba, valamint a társaság a főként külföldiek által látogatott rendezvényeket népszerűsítette különböző akciókkal (Facebook kampány, online, offline promóció).

2013. első félévében 144 külföldi tanulmányút keretében 557 főt fogadott az MT Zrt., újságírókat, forgatócsoportokat, illetve fotósokat egyaránt. Szakmai tanulmányút során 710 turisztikai és utazási szakember érkezett Magyarországra. Mindösszesen 1267 fő járt hazánkban a Zrt. vendégeként.

A piaci potenciál és a hazánk iránti egyre erőteljesebb érdeklődés indokolta, hogy az MT Zrt. új piacokat szólítson meg, ezért az elmúlt években kommunikációs tevékenységét kiterjesztette az Arab-öböl országaira, Dél-Amerikára, Indiára és Délkelet-Ázsiára. A szomszédos országok utazóközönségének megszólítására szintén kiemelt figyelmet fordít. Hazánkba látogattak többek között Szlovénia legolvasottabb médiumainak újságírói, és az Öböl –menti országok vezető médiumainak képviselői, a Szingapúri Utazási Irodák Országos Szövetségének szakemberei, valamint egy argentin forgatócsoportot is vendégül látott a társaság Budapesten.

A küldőpiacok legfrissebb forgalmi adataiból is jól látható, hogy a piaci átrendeződés javában zajlik, beigazolódtak az előzetes várakozások. A környező országokból jelentős vendégforgalom-növekedést regisztráltak 2013 első félévében az előző év azonos időszakához képest, például az észak-magyarországi, az észak-alföldi, a dél-alföldi és a dél-dunántúli régiókban. Észak-Magyarországon a lengyel vendégéjszakák száma 42%-kal, a szlovák vendégéjszakák száma 30%-kal, a cseh vendégéjszakák száma 17%-kal, a román vendégéjszakák száma pedig 50%-kal nőtt a vizsgált időszakban.

Észak-Alföldön 13%-kal nőtt a lengyel, 20%-kal az ukrán és 35%-kal az orosz vendégéjszakák száma. A Dél-Dunántúlon mind a horvát (+25%), mind az orosz (+44%) vendégéjszakák száma jelentősen nőtt. Dél-Alföldön a szerb vendégéjszakák száma 7%-kal bővült.

Az MT Zrt. nemcsak a hagyományos magyarországi nevezetességekre kívánja felhívni a külföldi újságírók figyelmét, hanem az újszerű programokra, illetve látványosságokra is. Az ide látogató újságírók programjába olyan elemek kerültek, mint hazánk csúcsgasztronómiájának felfedezése prémium éttermekben, és a fiatalabb korosztály számára vonzó szórakozási és kikapcsolódási lehetőségek (kortárs zenei programok, romkocsmák, design-túrák).

Magyarország olyan egyedi oldalát is bemutatta már a társaság, mint a film világa, és a hazai filmgyártás központjai. A „Hollywood on the Danube” elnevezésű tanulmányút keretében például négy neves amerikai újságíró látogatott hazánkba a Magyar Turizmus Zrt. vendégeként augusztus végén. Az út célja az volt, hogy hollywoodi újságírók körében népszerűsítsék a magyarországi filmgyártási lehetőségeket és megmutassák, miért érdemes hazánkba hozni az amerikai filmes produkciókat.

Az új kommunikációs csatornák megjelenésével ma már egyre szélesebb kör megszólítása lehetséges: a tanulmányutak során több vezető külföldi blog szerzője is ellátogatott Magyarországra, hogy megossza a blog követőivel az itt szerzett utazási élményeit. Legutóbb, idén júniusban 9 német bloggert látott vendégül az MT Zrt., hogy az új médiumok képviselői számára bemutassa a Balaton és Budapest újszerű, fiatalos arcát. Budapestet legtöbbjük Európa egyik legizgalmasabb városának tartja: fiatalos, kreatív, ugyanakkor laza, s kiválóan alkalmas a kikapcsolódásra.

A jellemzően külföldi látogatókat vonzó nagy rendezvények közül a Formula 1 Magyar Nagydíj illetve a Sziget Fesztivál népszerűsítése állt a külföldi kommunikáció középpontjában.

A Formula 1 Magyar Nagydíjra az MT Zrt. a potenciális küldőországoknak szóló képviseleti honlapok mellett a gotohungary.com központi oldalán, valamint külképviseleteinek hírleveleiben is felhívta a figyelmet. Az MT Zrt. a közösségi média csatornáit is bevetette. A társaság saját kommunikációs felületein kívül PR megjelenések és rádiószpotok is az eseményre irányították a figyelmet. Mindezen kívül az érdeklődőket hazánk turisztikai kínálatával és a versennyel kapcsolatos információkkal várták a helyszínen.

A Sziget Fesztivál esetében a Formula 1 kapcsán felsorolt aktivitások mellett a társaság újszerű attrakciókkal színesítette a fesztivál programját. A Go to Hungary sátorban a Sziget bulizós szellemében beComing Hungarian címmel „magyarságpróbát” tehettek a vállalkozó szelleműek (rodeószörf, vizsgakérdések, pálinka és erős paprika kóstolás). Az MT Zrt. meghívására kifejezetten a Sziget alkalmából 17 ország mintegy harminc külföldi médiaszakembere látogatott a fővárosba.

Az új szemléletű marketingmunka, a prémiumszolgáltatások népszerűsítésének eredménye nem csak a vendégforgalom bővülésében, hanem a bevételek emelkedésében is megmutatkozik: a kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj-bevételei idén júliusban +12,6%-kal, január-júliusban pedig 10%-kal nőttek az előző év azonos időszakához képest.

Az árbevétel növekedésében szerepet játszott a kiadott szobák átlagárának 5%-os emelkedése is.

Horváth Viktória a sajtótájékoztatón beszámolt arról, hogy a KSH által közölt, az idei év első hét hónapjára vonatkozó vendégforgalmi adatok azt mutatják, hogy a turizmust idei évre jellemző növekedési tendenciája júliusban is folytatódott. 2013. január−július között a kereskedelmi szálláshelyet igénybe vevő vendégek száma (4,85 millió fő) 6%-kal, az általuk eltöltött vendégéjszakák száma (12,5 millió éjszaka) pedig 5,3%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A beutazó turizmus továbbra is markánsan emelkedik: a külföldi vendégek számában (2,4 millió fő) 7,7%-os, az általuk eltöltött vendégéjszakák számában (6,56 millió éjszaka) pedig 7%-os növekedést regisztráltak a szálláshelyek.

2013. január-júliusban a belföldi vendégek száma (2,45 millió fő) 4,5%-kal, a vendégéjszakák száma (5,93 millió éjszaka) pedig 3,4%-kal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest.

A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíjbevétele 91 milliárd forint (+9,9%) volt a vizsgált időszakban. A külföldi vendégektől származó szállásdíjbevétel 10,7%-kal, a belföldiektől származó szállásdíjbevétel 8,3%-kal nőtt.

Horváth Viktória szerint továbbra is igazolódnak a SZÉP Kártyához fűzött várakozások: a kártya forgalmi adatait vizsgálva azt látják, hogy a belföldi turizmus növekedése a 2011-ben bevezetett új juttatásnak köszönhető. A kártya jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint hogy a kereskedelmi szálláshelyek SZÉP Kártyából származó bevétele az összes belföldi szállásdíj bevételük ötödét teszi ki. Tekintettel arra, hogy a belföldi forgalom a vidéki szálláshelyek bevétel-szerkezetében meghatározó (esetükben a bevételek közel kétharmada származik belföldi vendégektől, míg Budapesten ugyanez az arány mindössze 8%), elmondható, hogy a SZÉP Kártya a vidéki turisztikai szolgáltatók jövedelmezősége szempontjából kulcsfontosságú.

A SZÉP Kártya forgalmi adatai már augusztus végéig rendelkezésre állnak, ezekből már a teljes szezonra vonatkozóan tehetőek megállapítások. A három nyári hónapban összesen 25,9 milliárd forintot – júniusban 6,1 milliárd forintot, júliusban 9,8 milliárd forintot, augusztusban pedig még ennél is többet, 10 milliárd forintot – költöttek el a kártyabirtokosok turisztikai és vendéglátóipari vállalakozásoknál, ami 26%-os növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest – mondta el a helyettes államtitkár. A KSH a SZÉP Kártya forgalom hasonló mértékű növekedéséről számol be a kereskedelmi szálláshelyeken is, adataik alapján idén január-júliusban mintegy 30%-kal haladták meg a SZÉP Kártya bevételek az Üdülési Csekk és a SZÉP Kártya tavaly júliusi együttes forgalmát.

A kártya népszerűségét mutatja az is, hogy a két legforgalmasabb nyári hónapban, júliusban és augusztusban 544 ezren használták SZÉP Kártyájukat. Tekintve, hogy a kártyával megvásárolható szolgáltatások jelentős részét (jellemzően a nyaraláshoz kapcsolódó, szorosabban vett turisztikai szolgáltatásokat) nem egyedül, hanem családdal, barátokkal veszi igénybe az ember, szerény becslés szerint is legalább egymillió ember nyaralását, pihenését, étkezését, egészségmegőrzését segítette a kártya a nyári főszezonban.

Az egész éves adatokról szólva Horváth Viktória arról számolt be, hogy augusztus végére már több mint 22 ezer munkáltató 866 ezer dolgozója rendelkezett SZÉP Kártyával. 2013 első nyolc hónapjában a kártyákra 49,3 milliárd forintot töltöttek fel, a költés pedig 48,5 milliárd forintot tett ki. A kártya bevezetése óta már közel 93 milliárd forint bevételhez jutott a több tízezer, 80%-ban vidéki kkv elfogadóhely a kártya révén.

Továbbra is a vendéglátás zseb a legnépszerűbb, a feltöltések 64,1%-a erre érkezett. A szálláshely zsebre az összes feltöltés 21,5%-a, a szabadidő zsebre pedig a 14,4%-a jutott. A helyettes államtitkár ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy ne tévesszen meg senkit a vendéglátás zseb túlsúlya, ugyanis nem arról van szó, hogy a kártyabirtokosok ténylegesen ekkora összeget csak étkezésre fordítanak, hanem hogy okosan élnek a zsebek közötti átjárhatóság jogszabály biztosította lehetőségével. A szabályozás ugyanis lehetővé teszi, hogy a turizmus néhány alapvető szolgáltatásáért – szálláshelyért, fürdő- és strandbelépőért – mindhárom zsebről lehessen fizetni.

Arról, hogy a második és a harmadik zsebet mennyire használják nyaralásra az emberek, az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. – az egyik SZÉP Kártya kibocsátó vállalat – vizsgálata szolgáltat információkat. A 2012. január 1. és 2013. augusztus 30. közötti időszak költéseit elemezve megállapították, hogy a vendéglátás zseb költéseinek közel 30%-a, a szabadidő zseb költéseinek pedig több mint 40%-a szálláshelyeken történt. Összességében a munkavállalók a SZÉP Kártyáikon lévő összeg mintegy 45%-át szálláshelyeken költötték el 2012 eleje óta. Ebből levonható az a következtetés, hogy az emberek megértették az átjárás előnyeit, és élnek is vele.

Az átjárhatóság megteremtése a szolgáltatók tapasztalatai alapján a fürdőkben is eredményes volt, mivel növekedett a hazai vendégek száma, amit nem csupán gazdasági, de népegészségügyi szempontból is fontosnak tartunk – fejtette ki a helyettes államtitkár.

Horváth Viktória végezetül elmondta, hogy a SZÉP Kártyákon jelenleg még 28,8 Mrd Ft elkölthető pénz van, vagyis a szolgáltatóknak érdemes az őszi szezonban is ajánlatokkal ösztönözni a SZÉP Kártya turisztikai használatát.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*