A Magyar Turizmus Zrt. hat éve futó népszerű Balaton7 programsorozatának folytatásaként, idén soha nem látott összefogással rendezték meg a Nyitott Balaton projektet, melynek ideje alatt, május 1. és 11. között 24 különböző helyszínen több mint 200 programmal várták a régióba a látogatókat. Sok ezren éltek a lehetőséggel és utaztak a tóhoz és környékére, hogy igénybe vegyék a közel 400 vállalkozás és nonprofit szervezet által kínált kedvezményeket és programokat. A Balatoni Évadnyitó Vitorlabontó Ünnepség keretében értékelték a tavaszi akciót, majd jelképesen, vitorlabontással és a Balaton megkoszorúzásával indították el az idei balatoni szezont, Balatonfüreden, május 17-én, szombaton.
A Nyitott Balaton akció szervezőinek célja, hogy a Balatonon elindítsanak egy új tavaszi szezont, mely elsősorban az aktív turizmus iránt érdeklődőknek szól. Az akció segítségével ismét megmutatták, hogy a Balaton régió nem csak a nyári, fürdőzésre alkalmas időszakban jelenthet vonzó úti célt a turisták számára, hanem a tavaszi időszakban is képes olyan kínálatot biztosítani, amiért érdemes a tóhoz utazni. A résztvevő vendéglők, büfék, strandok, múzeumok, galériák és egyéb szolgáltatók idén már május 1-jén kinyitottak, bizonyítva, hogy a Balatonra már tavasszal is érdemes ellátogatni.
A „Nyitott Balaton” projekt ideje alatt, azaz május 1. és 11. között 24 különböző helyszínen várták rendezvények a látogatókat. A programelemek között kerékpártúrák, városnéző, természetjáró és nordic walking túrák, továbbá gasztronómiai élmények is szerepeltek, illetve helyet kaptak kiállítások és koncertek is. A programok jó része ingyenes volt.
A legnépszerűbb programok közé tartozott a kőröshegyi Völgy híd belsejének megtekintése, a különböző kerékpáros, gyalogos vagy akár nordic walking túrák szerte a Balaton körül. Nem csak a gyerekek számára volt nagy élmény az év első vitorlázása, sétahajózása. Ki lehetett próbálni a tandem ugrást vagy akár a hőlégballonozást és volt lehetőség az old timer autók megcsodálására is. A vállalkozó kedvűek kipróbálhatták magukat főzőversenyeken vagy akár festőversenyen is, esténként pedig koncertekre, kiállításokra vagy akár lézershowra is el lehetett látogatni. Az édesszájúakat Balatongyörökön palacsinta fesztivál, Csopakon pedig Mandulás süti verseny várta. Kulturális programokban sem volt hiány, a Nyitott Balaton programsorozat részét képezte a balatonfüredi Jókai Napok, Szigligeten pedig várjátékok csábították az érdeklődőket. Az is megtalálta a számítását, aki csak gondtalan napfürdőzésre vágyott a Balaton-parton: számos településen biztosítottak ehhez ingyenes nyugágyakat a „nyitott strandok”. Az akció ideje alatt a szállásadó partnerek számos kedvezményes ajánlattal bírták maradásra a vendégeket.
A fővárosiak számára rendezett kedvcsináló hétvége is segített a Balatonra hangolódásban: április 25. és 27. között ízelítőt adtak a szervezők az Erzsébet téri Akváriumban mindabból, amit a régió májusban kínált: a Nyitott Balaton Hétvége ideje alatt napágyakban heverészhettek az arra járók, balatoni hangulatot idéző zenéket hallgathattak, és Balaton menüvel csillapíthatták éhségüket. A programkínálatról is lehetett előzetesen tájékozódni, sőt akár konkrét útvonaltervet is összeállíthattak előre a szervezők segítségével. Az internetes tájékozódást előtérbe helyezők számára a www.nyitottbalaton.hu oldal nyújtott részletes információt a programsorozat eseményeiről, akciós szálláslehetőségeiről, garantált és egyedi programjairól. A portál alapján összeállítható terv segítségével két fő már 20.000 Ft-ból is megszervezhette három éjszakás programját.
Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese kifejtette: egyértelmű sikert hozott ez a példaértékű összefogás. Ehhez a kezdeményezéshez kétszer annyian csatlakoztak mint az eddigiekhez bármikor. Tavaly minden eddiginél több vendég látogatott a tóhoz, de a rekordforgalom még mindig a nyári hónapokra korlátozódott, ezért továbbra is a négy évszakos kampány folytatása élvez prioritást. Az elmúlt időszak örömteli növekedésének fenntartásához szükség is van az ehhez hasonló kezdeményezésekre. A hazai és a külföldi közönséget egyaránt arról kell meggyőznünk, év közben is van mit csinálni a tó környékén.
Dani Barbara, a Magyar Turizmus Zrt. Balatoni Regionális Marketing Igazgatóságának vezetője is örömmel üdvözölte a szakmai és szolgáltatói összefogás elmélyítését. Elmondta, hogy a koordinációs feladatok mellett sajtómegjelenésekkel, online és televíziós kampányokkal segítette az MT Zrt. az akció népszerűsítését, s a gerillamarketing eszközeit is bevetették. A nem mindig napos idő ellenére is nagy siker volt április utolsó hétvégéjén az Erzsébet téri Akváriumban rendezett Balaton Hétvége. Népszerű volt a nyitottbalaton.itthon.hu oldal is, amely folyamatosan tájékoztatást nyújtott az eseményekről, az akciós szálláslehetőségekről, a garantált és egyedi programokról.
Hoffmann Henrik, a Balatoni Regionális Turisztikai Szövetség (TDM) elnöke szerint: önmagában áttörés a korábbi gyakorlathoz képest, hogy először sikerült egységes régiós turisztikai termékké formálnunk a balatoni kínálatot. Több mint húsz település kínálta közel 200 programját. Mindezt, nem egymás konkurenciáiként, hanem partnereként, melyhez a Magyar Turizmus Zrt. komoly segítséget nyújtott. Hiszen a TDM-eknek se paripája, se fegyvere, legkevésbé pénze, csak a civil kurázsink. Úgy vélem, a Nyitott Balaton országos marketingje minden várakozást fölülmúlt, s igazolódott a TDM-ek régi kívánsága is: jelenjen meg egységes egészként a Balaton-régió.
Fekete Tamás, a szervezet alelnöke hozzátette: A Magyar Turizmus Zrt. szakmai és anyagi támogatása mellett, a profi kommunikáció, a marketingben és PR-ben jártas szakemberek bevonása is hozzájárult ahhoz, hogy az egész országban beszéljenek a Nyitott Balaton akcióról. Fekete szerint természetesen a helyi szakemberek helyismerete és kreativitása is hozzájárult ahhoz, hogy a média látóterébe került tavasszal a Balaton. Jó példa erre az az egyszerű ötlet, mint például a Balaton fagyijának keresése és megtalálása, amely olyan médiafigyelmet kapott, amire előzetesen nem is számítottak. A cikkek és tudósítások megjelenése óta, a nyertes fagylaltozó igazi turista zarándokhellyé vált.
A Balaton a legkedveltebb turisztikai régió belföldön:
A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma alapján a Balaton a legnépszerűbb turisztikai régió a belföldi utazók körében, a külföldi vendégforgalom tekintetében pedig Budapest után a második leglátogatottabb turisztikai célpont.
A Balaton turisztikai régióban található a magyarországi kereskedelmi szálláshelyi férőhelyek több mint 25%-a. A vendégek 15,3%-a a vendégéjszakák 20,2%-át tölti a magyar tengernél. (A belföldi vendégek 22,4%-át, a belföldi vendégéjszakák 26%-át, illetve a külföldi vendégek 8,1%-át, a külföldi vendégéjszakák 14,9%-át a Balaton régióban regisztrálják.) A vízparti utazások jellemzőinek köszönhetően az átlagos tartózkodási idő (3,4 nap) meghaladja az országos átlagot.
A KSH adatai szerint 2013-ban a régió kereskedelmi szálláshelyein 1 354 ezer vendég töltött el 4,6 millió vendégéjszakát. Ez a vendégek és a vendégéjszakák számában is 5,3%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A kedvező tendencia 2014 első három hónapjában is folytatódott: a KSH legfrissebb adatai szerint a Balaton régióban 2014. január-márciusban több mint 3%-kal több vendégéjszakát regisztráltak az előző év azonos időszakához képest. Ez a belföldi vendégéjszakák 7,7 %-os növekedésének köszönhető.