Egy átlagos osztrák háztartás éves fogyasztásának megfelelő mennyiségű energiát takarított meg tesztüzeme során a bécsi energiatakarékos villamos, az EcoTram. Ez az első villamos, amelybe hőszivattyút is szereltek.
Sikerrel zárult a bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien kutatási projektje, az EcoTram, amely során azt vizsgálták, milyen megoldásokkal lehet energiát megtakarítani alacsonypadlós villamosok hűtése, fűtése és szellőztetésekor. Az EcoTram tíz hónapig közlekedett a 62-es vonalon, ennek során 4.200 kilowattórányi vagyis több mint 13 százaléknyi energiát spórolt meg. Ez egy átlagos osztrák háztartás éves energiafelhasználásának felel meg.
A projekt első lépéseként egy teljesen hagyományos alacsonypadlós villamos energiafogyasztásáról gyűjtöttek adatokat szélcsatornában illetve utasforgalomban, majd intézkedéscsomagot dolgoztak ki a hűtés, fűtés és szellőztetés hatékonyságának növelésére. Következő lépésben ennek megfelelően alakítottak át egy hagyományos szerelvényt, majd szélcsatornában és utasforgalomban is tesztelték azt. Az energiatakarékos villamosban például széndioxid-érzékelők segítségével optimalizálták a frisslevegő befúvást, többlépcsős hűtési rendszert vezettek be és speciális fóliázással látták el az ablaküvegeket. Ez az első villamos, amelybe hőszivattyút is telepítettek, hogy a környezet meleg illetve hideg levegőjét felhasználva tudják energiatakarékosan hűteni illetve fűteni a szerelvényt.
A Wiener Linien és több cég – például a Rail Tec Arsenal, a Siemens, a Vossloh Kiepe, a SCHIG mbh és a TU Wien – közös projektje 2009-ben kezdődött, és a Klima- und Energiefonds is támogatta.