A mai melbourne-i időmérő edzéssel elkezdődött a Forma-1 2014-es évada. Végre élőben hallhattuk az új motorokat, éles körülmények között, és végérvényesen megbizonyosodhattunk arról, hogy idén túl sok öröm nem lesz a versenyautók hangjában.
Persze a jerezi tesztektől kezdve, eddig is temérdek videót láthattunk már a Youtube-on az új versenyautókról, de ezek általában amatőr felvételek voltak, és a csapatok sokszor hangsúlyozták, nem mennek még teljes gázon, nem használják ki a teljes fordulatszám-tartományt. Aztán egyre aggasztóbb hírek jöttek, amelyekből kiderült, lehet, nem is fogják. Az idei turbómotorok esetében sokkal kisebb fordulatszámnál elérhető a nyomatékcsúcs, mint a tavaly használt V8-as szívómotoroknál. Ráadásul az FIA ráakasztott a csapatokra egy nyolcsebességes váltót, aminek hatására még kevesebbet fognak magas fordulatszám-tartományban üzemelni a motorok.
Sebaj, gondoltam. Melbourne-ben eljön az igazság pillanata, és felidéztem a Forma-1 korábbi turbós korszakát, 1000 lóerős edzés-motorokkal, lángot lövellő kipufogókkal. Sajnos, a mai edzés bebizonyította, hogy az új erőforrásoktól ilyen mutatványokat, vagy legalább frenetikus hanghatást hiába várunk. A piciny motor körbe van építve modern elektronikával, energiavisszanyerő – egységekkel, csupa fantasztikus dologgal, amelyek lehetővé teszik, hogy – a kor mai tudása szerint – a legkevesebb energia menjen veszendőbe.
Ez egyébként nemes gondolat, de nem értem a logikát: a Forma-1-et miért kell “zöldebbé” tenni? Az utcán “rohangáló” megannyi teherautó, kamion, busz és autó esetében ez valóban jogos elvárás, és a maga módján – egyfajta “csendes forradalomként” – az átalakulás zajlik is a szemünk láttára. Sokszor elhangzik az is, hogy a Forma-1 egy kísérleti laboratórium, és megannyi újítás kerül be innen az utcai autókba. De valóban sok hasznot húzott az autóipar a 20 ezerig forgó, 2000 kilométert bíró, titán lengőkaros motorokból? Persze miért is lenne erre szükség? Ez motorsport. Ha a világon semmi köze nem lenne a hétköznapi autókhoz, hangos lenne, környezetszennyező, és faék egyszerűségű, akkor nem szeretnénk? 22 autótól azért nem tágulna nagyobbra az ózonlyuk.
Az úton mindenesetre elindultunk. A motorok hatalmas költségek árán elkészültek. Ez van. Legalább a kommentátornak nem kell abbahagynia a beszédet, amikor belső kamerás felvétel van. Ezért a hanghatásért semmiképpen.
Dóka Attila