Miközben az autógyártásban vadul hódít a dowsizing-trend, a legújabb Civic 1.4-es és 1.8-as, benzines változatai továbbra is nélkülözik a turbófeltöltést, és a gyár hagyományaihoz híven a változó szelepvezérlésből csalogatják elő a plusz-lóerőket. Emellett szuper dizájnal és tömérdek extrával várja a 2015-ös Civic a vásárlókat.
Szöveg: Dóka Attila
Fotók: Juhász Melinda, Dóka Attila
2005-ben nagyot nézett a világ, amikor a Honda legnépszerűbb modellje science-fiction filmeket idéző dizájnra váltott. Azóta a japán autógyártó konzekvensen kitart koncepciója mellett, és ügyesen integrálja a kor által megkövetelt dizájn-elemeket a Civic kinézetébe.
Agresszív, sportos külső
A 2015-ös modellnek azonban egy új kihívásnak is meg kellett felelnie: reflektálnia kellett a gyár autósport melletti elkötelezettségére. A márka ugyanis már második évét kezdi meg a túraautó-világbajnokságban, ráadásul idén, motorszállítóként belépett a Forma-1-be is. Nem véletlen tehát, hogy Michelisz Norbi versenyautójának utcai kivitele ennyire agresszívan fest: mélyre húzott első lökhárító, alapáron 17 colos fekete-ezüst felnik, hátsó diffuzór-végződés, és a lámpák ívét folytató hátsó szárny. Az első lökhárító bonyolult szerkezete, valamint az autó hátulján elhelyezett oldalsó „terelőelem” szintén egyértelmű utalás a motorsportra. Az egész látványt egy szép nagy kipufogóvég tehetné kerekké, de úgy tűnik, ilyesmit csak a csúcsváltozat, a Type-R kaphat. Igaz ő rögtön négyet.
Űrhajó belül
A sportos hatás a belső térben is folytatódik, bár itt inkább a futurisztikus-dizájn a meghatározó. A digitális kilométeróra a kormány íve felett kapott helyett, míg az analóg-hatású műszerek – köztük a középre helyezett fordulatszámmérő – eggyel lejjebb. A műszerfal kialakítására jellemző, hogy látványosan a vezető köré csoportosul. A belső tér összességében egy kicsit felidézi a 90-es években kapható music-centerek világát, de valahogy mégsem tűnik olcsónak és „gagyinak”. Nagyon szép a színvilág, finomak az anyagok. Jellemző, hogy az ajtóra is jutott szövetburkolat, ami mindig emeli a minőségérzetet.
Egy androidos tablet a műszerfalban
A műszerfal közepén lévő feláras, 7 colos képernyő valójában egy androidos tablet, amely éppúgy alkalmas az aktuális fogyasztási adatok és a navigáció megjelenítésre, mint filmek és zenék lejátszására. Sőt, rá lehet állítani az okostelefon által megosztott internetkapcsolatra, és máris böngészhetünk a világhálón.
A lényeg a biztonság
A váltó kicsit előretolva, a szokottnál magasabb pozícióban található, ami szintén a versenysportból átvett ötlet, de az utcán csak elvileg előny: a pályán ugyanis alapvető, hogy két kézzel fogjuk a kormányt, és csak váltásnál engedjük el egy rövid időre. Ilyenkor nyilván hasznos, hogy a váltó a lehető legközelebb legyen a kormányhoz. A mindennapokban azonban a folyamatos kormányfogást gyakran felváltja a kényelmes, de veszélyes „egykezes” vezetés, és az előretolt váltó máris kényelmetlenné válik. A Civic tehát ezzel a megoldással is a biztonságos közlekedést szolgálja. A biztonságot azonban ezen kívül is számos eszköz segíti az autóban: van benne sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, közlekedési táblákat felismerő rendszer, holttérfigyelő rendszer, és még egy nagyon jó képet adó tolatókamera is.
Intelligens vezérlés, takarékos motor
A műszerfal bal oldalán található egy zöld színű „Econ” feliratú gomb, aminek használatáról azonban lebeszélnék mindenkit: nagyon megfékezi az autó dinamizmusát, és ez a mindennapi forgalomban okozhat meglepetéseket. Az 1.8-as motor amúgy is egész kedvezően fogyaszt (7 liter körül vegyesen), nem szükséges azt tovább szorongatni a jobb értékek eléréséhez. Forgatni viszont annál inkább kell, ha az autó külsejéhez méltó dinamikát szeretnénk előcsalogatni belőle.
A bevezetőben már említettük, hogy a Honda inkább a márka szent-Gráljában, a VTEC-ben bízik, és nem a turbó erejében. Ami a fogyasztást illeti, a koncepció működik, de a dinamizmus illetőleg maradt bennünk némi hiányérzet. Természetesen a szívó motor nem versenyezhet egy feltöltéses motor nyomatékosságával, de talán egy kicsit többet várnánk cserébe a magasabb fordulatszám-tartományokban. Nem mintha nem lenne elég ez a dinamizmus, de a rövid és nagyon pontos váltó, a feszes futómű és a direkt, precíz kormányzás bőven elbírna még több erőt. Nagyon jó lenne egy 1.6-os, vagy 1.8-as turbós változat is, mert így hatalmas a szakadék a 310 lóerős Type-R és a mezei Civicek között.
Galéria:
Ítélet:
Sportos, nagyon precízen vezethető autó feszes futóművel, amely számos biztonsági és kényelmi funkcióval van felszerelve. A külseje telitalálat, a belső tér kellemes. A fogyasztás kedvező, de a motor ereje nem elég meggyőző.
Adatok:
Honda Civic 1.8 Elegance | |
Üzemanyag típusa | Benzin |
Lökettérfogat (cc) | 1798 |
Maximális motorteljesítmény (LE/fordulat/perc) | 142/6500 |
Maximális forgatónyomaték (Nm/fordulat/perc) | 174/4300 |
0 – 100 km/óra (másodperc) | 9.4 |
Végsebesség (km/óra) | 215 |
Üzemanyag-fogyasztás, városban (l/100 km) | 7.6 |
Üzemanyag-fogyasztás, országúton (l/100 km) | 5.2 |
Üzemanyag-fogyasztás, vegyes ciklus szerint (l/100 km) | 6.1 |
Hosszúság (mm) | 4370 |
Szélesség (mm) | 1770 |
Magasság – terheletlenül (mm) | 1470 |
Csomagtartó kapacitása – ötszemélyes utastérrel (liter, VDA-módszer szerint) | 477 |
Saját tömeg (kg) | 1271-1341 |
Tesztautó alapára | 5.799.000 |
Tesztautó ára | 6.414.000 |
Főbb extrák | Honda Connect Navigációval: 300.000 ADAS I pack: 190.000 Metálfény: 125.000 |