A Korzika Rali hat év szünet után tavaly visszakerült megérdemelt helyére a Rali Világbajnokság naptárába. Azelőtt utoljára 2008-ban rendezték meg ezt a versenyt, majd felcserélte a Francia Rali. Sebastien Loeb hazai ralija volt az a futam, de a szervezők a húzó név híján nem tudták finanszírozni a verseny szervezését, így a helyszín visszakerült a kontinensről a „Szépség Szigetére”, Korzikára.
A Korzika Rali története a régmúltra tekint vissza. A versenyt először 1956-ban rendezték meg és a Rali Világbajnokság szerves része volt 1973-2008 között. 2009 egy furcsa év volt a Rali Világbajnokság történetében. Abban az évben ugyanis elmaradt a legendás Monte-Carlo Rali, de a Korzika Rali is, s helyette ebben az évben nem rendezték meg a Francia Ralit sem. 2008-ig Sebastien Loeb volt a király a Tour de Corse-on. Egymás után négyszer vihette innen haza a győztes trófeát a Citroen pilótája.
Miután hagyománnyá vált, hogy az aszfaltos Korzika és a Katalán Ralit egymást követően rendezték meg, ez a tradíció is visszatért a Korzika Rali megjelenésével együtt. A két rali nagyon hasonlít egymáshoz, de a felkészülést e két ralira külön folytatták a csapatok. A Hyundai például még augusztusban tesztelt az október közepén megrendezésre kerülő Katalán Ralira, míg a Korzika Ralira való tesztelésre közvetlenül a megmérettetés előtti héten került sor.
A Kína Rali kiesése miatt hosszú kényszerszünet következett, amit a pilóták többsége pihenéssel és feltöltődéssel, vagy éppen szponzori kötelezettségeivel töltött. A csapatoknak persze nem tetszett a verseny törlése. Bár a kínai szervezők az időjárás által tönkretett utakra hivatkoztak, állítólag komoly pénzügyi problémák is álltak a verseny lefújásának hátterében. A csapatok eközben komoly pénzektől estek el, hiszen sok felszerelést útnak kellett indítani a Távol-Keletre, hogy időben odaérjenek a helyszínre és számtalan foglalást kellett töröltetni. Sokba került a csapatoknak a verseny elmaradása, nem is beszélve a morális veszteségről.
A Korzika és az azt követő Katalán Rali is aszfaltos rali lesz. A spanyol szakaszok gyorsabbak a korzikaiaknál, míg a francia verseny jellemzően kanyargós, s a nagyon durva, koptató, szűk hegyi utak különösen igénybe veszik az abroncsokat, amelyek így döntő tényezők lehetnek a verseny kimenetelében, még akkor is, ha esetleg esőben nem is a határon autóznak velük.
Az időjárás a hétvégén is fontos szereppel bír majd, hiszen Korzika egy sziget a tenger közepén és az időjárás ősszel is nagyon változékony. Egy időben tavasszal került megrendezésre ez a rali, s akkor kellemes időjárás uralkodott a szigeten, miközben legendák keringtek korábbi őszi versenyekről, amikor hatalmas zivatarok nehezítették a csapatok dolgát.
Mivel hirtelen zivatarok most is bármikor kialakulhatnak, az abroncsválasztás különösen összetett feladattá válik. Vagyis ez az év egyetlen olyan ralija, amelyet a pilóták többsége nem megfelelően megválasztott abroncsokon teljesít.
2015-ben Korzikán Jari-Matti Latvala a versenyt megelőző tesztelésen összetörte az autóját, de meglepetésre a versenyen hozta győztes formáját. Elfyn Evans követte a Volkswagen finn pilótáját a második helyen, a bronzérmes helyezett Andreas Mikkelsen lett. S mi történt Sebastien Ogier-vel? A címvédő világbajnok pénteken sok időt vesztett egy defekt miatt, majd sebességváltója meghibásodása miatt kénytelen volt kiállni. Később a Rally 2 szabály értelmében folytatta a versenyzést és a 15. helyen ért célba.
A rali
A 2016-os Korzika rali három napon át tart, s a 10 gyorsasági szakasz 390.92 km-t tesz ki. Ez azt jelenti, hogy idén is hosszú gyorsasági szakaszok elé néz a mezőny. Mindössze tíz (!) gyorsasági szakasza a legkevesebb a naptárban.
Tavaly heves esőzések tették próbára a csapatokat és végül két szakaszt törölni is kellett. Idén egy sor helyszínt kicseréltek a szervezők, de a rali központja ezúttal is Ajaccióban lesz. Az egyetlen szervizparkot egy új helyen a sziget egy távoli észak-keleti pontján, a Bastia reptéren rendezik be. A Power Stage pedig Porto-Vecchióban lesz. Az útvonal is nagy változáson esett át. A szakaszok 70%-a új és a gyorsaságik össztávja is 20%-kal hosszabb.
A rali leghosszabb napja szombaton lesz, amikor is a szakaszokon kétszer megy végig a mezőny, összesen 169.04 km-t megtéve. Vasárnap mindössze két szakaszt kell a mezőnynek teljesítenie, de a nyitó szakasz egy extrahosszú, 53.78 km-es gyorsasági lesz.
Az elmúlt évek Korzika Rali győztesei:
2015 J-M Latvala (Volkswagen)
2008 S Loeb (Citroën)
2007 S Loeb (Citroën)
2006 S Loeb (Citroën)
2005 S Loeb (Citroën)
2004 M Märtin (Ford)
2003 P Solberg (Subaru)
2002 G Panizzi (Peugeot)
2001 J Puras (Citroën)
2000 G Panizzi (Peugeot)
1999 P Bugalski (Citroën)
1998 C McRae (Subaru)
1997 C McRae (Subaru)
1996 P Bugalski (Citroën)
1995 D Auriol (Toyota)
1994 D Auriol (Toyota)
1993 F Delecour (Ford)
1992 D Auriol (Lancia)
1991 C Sainz (Toyota)
A világbajnokság állása a Német Ralit követően:
Egyéni
- Sebastien Ogier (FRA) Volkswagen Motorsport 169 pont
- Andreas Mikkelsen (NOR) Volkswagen Motorsport 110 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai Motorsport 94 pont
- Hayden Paddon (NZL) Hyundai Motorsport 94 pont
- Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Motorsport 89 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai Motorsport 86 pont
- Mads Östberg (NOR) M-Sport WRT 78 pont
- Ott Tanak (EST) DMACK WRT 52 pont
- Kris Meeke (GBR) Abu Dhabi WRT 51 pont
- Craig Breen (IRL) Abu Dhabi WRT 25 pont
Gyártók
- Volkswagen Motorsport 256 pont
- Hyundai WRT 201 pont
- M-Sport WRT 122 pont
- Volkswagen Motorsport II 121 pont
- Hyundai Motorsport N 96 pont
- DMACK WRT 64 pont
- Jipocar Czech National Team 18 pont
- Yazeed Racing 4 pont
(Forrás: Amber PR)