Afrika egyszerűen csak Afrika. A maga nehézségeivel, buktatóival, s a maga szépségeivel is. Szalay Balázs és Bunkoczi László januárban immár negyedszer vág neki a Dakarok klasszikus útvonalán (Marokkó, Mauritánia, Szenegál) haladó Africa Race-nek, s ha az alapos felkészüléshez egy kis szerencse is párosul, az Opel Dakar Team kettőse megcélozhatja a dobogót, sőt, akár a győzelemért folyó küzdelembe is beleszólhat.
Fotó: Juhász Melinda
.
.
.
.
.
.
.
Dános András
.
.
.
Koncz Gábor az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kovács Ági olimpiai bajnok és Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója
.
Többek között erről is szó esett a csapat szerdai sajtótájékoztatóján, amelyet a Széchenyi Fürdőben tartottak meg, s amelyen természetesen ott volt a kamionos kategóriában induló Darázsi Zsolt, Szalai Norbert páros, no és átvehette új Opel Mokkáját olimpiai bajnok úszónk, Kovács Ágnes, akinek Koncz Gábor, az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója adta át az új autó slusszkulcsát.
De visszatérve az Africa Race-re.
Amikor a sivatagról esik szó, Szalay Balázs 21 év versenyzés után azt mondja, csak akkor találja félelmetesnek, amikor tévében nézi, mert amikor ott van a dűnék között, akkor mindig csak a következőt látja maga előtt, nem pedig az egybefüggő homoktengert, amelynek látszólag se vége, se hossza.
„A terepraliban az a legjobb, hogy folyamatosan gondolkodni kell, hogy kreatívnak kell lenni és azonnali döntéseket hozni. Az autósport egyetlen formája sem unalmas, de nálunk tényleg mindig történik valami. Nem ismered a pályát, csak azt tudod, egyszer csak majd jön egy gödör. Vagy azt írják az itinerbe, hogy menjél balra, majd azt látod, hogy ha továbbmentél volna egyenesen, egy szakadékban találod magad” – mondta Szalay Balázs.
S hogy mit szeret a legjobban Afrikában?
„A Szaharát. A végeláthatatlan dűnesorokat, amelyek legyőzhetetlennek tűnnek, aztán mégis valahogy átjutunk rajtuk, és teljesítjük a napi szakaszokat. A marokkói köves szakaszokon csak szeretnék túljutni, mert azokon mindig tartok egy kicsit attól, hogy tönkre vágjuk az autót. Volt rá példa, hogy hűbelebalázs módjára nekiálltunk a versenynek, és a kapkodásnak rossz vége lett. Ezt a hibát nem szeretnénk többet elkövetni” – tette hozzá.
Németh Ottó, a csapat egyik fő támogatója, a Henkel Beauty Care üzletágának általános és marketingigazgatója elmondta: jövőre lesz tíz éve, hogy együtt dolgoznak a csapattal, amely az utóbbi időszakban olyan magas szintre hozta fel ezt a sportvállalkozást, hogy az Kelet-Európában szerintem egyedülálló.
„A kommunikációs háttér, az egész koncepció és gépezet egyedülálló. Ezért nem támasztunk új elvárásokat a csapattal szemben, csak azt kérjük, hogy hozza a megszokott, az átlagot jóval meghaladó mennyiségű és minőségű megjelenést. Ami különösen tetszik, hogy a csapat meghallotta az idők szavát, és nagy hangsúlyt fektet arra, hogy kommunikációjával az Y-generációt is elérje. Nem csupán technikailag és sportszakmailag, hanem a pályán kívül is folyamatosan meg tud újulni, s új projektekbe sem fél belevágni” – mondta Németh Ottó.
Majd’ négy éve versenyez a Szalay, Bunkoczi kettős az Opel Mokkával, amely rengeteget változott az évek során, s nem csupán a festése. Folyamatosan fejlesztették, alakítgatták, emiatt nagyon a szívükhöz nőtt. Az eredeti állapothoz képest más lett az eleje, más lett a hátulja, ahogy egyre többet versenyeztek vele, egyre több ötletük támadt azzal kapcsolatban, hogy miként lehetne még fürgébb, még mozgékonyabb. Gyakorlatilag együtt gyorsultak vele.
S hogy milyen újdonságokkal készülnek az idén?
„A versenykamionunkat újból Darázsi Zsolt vezeti, amivel talán nőnek egy kicsit az esélyeink. Így remélhetőleg nem töltünk majd el órákat a sivatagban, ha valami probléma adódik, mert jön Zsozsó, gyorsan megjavítjuk az esetleges problémát, és megyünk tovább. Ez egyrészt jelent némi megnyugvást, másrészt reméljük, hogy nem lesz szükség a segítségre, mert megkímél minket a technika ördöge. A jelenléte, az, hogy tudom, jön mögöttünk, mindenesetre plusz önbizalmat ad, és ennek köszönhetően talán egy kicsit még jobban merem majd nyomni a gázt.”
A navigátor, Bunkoczi László ehhez annyit tesz hozzá, hogy: „Afrika az egyszerűen csak Afrika. Megvannak a nehézségei, megvannak a rigolyái, de nekünk meg megvan a csapatunk, amellyel már jó régen járunk oda. Kellő tapasztalattal és tudással vagyunk felvértezve ahhoz, hogy megfeleljünk a kihívásoknak. Kivéve… Kivéve akkor, amikor saját magunkkal cseszünk ki, amikor saját magunknak okozunk nehézségeket. Ez lehet a technikai problémától kezdve a nem megfelelő felkészülésen át a bukásig sok minden. Szóval persze, Afrika tartogat meglepetéseket, de alaphelyzetben ezekre képesek vagyunk reagálni. Képesnek kell lennünk rá.”
Nehéz megmondani, hogy eredményekre lefordítva ez mit jelent, hiszen a mezőny évről évre bővül és egyre erősebb, de Szalay bízik benne, hogy ha az alapos felkészülés mellé társul egy kis szerencse (ami kulcsfontosságú Afrikában), akkor odaérhetnek a dobogó valamelyik fokára, sőt, akár a győzelemért is küzdhetnek.
Az útvonal
Rajt szilveszterkor, a csillogó Monacóban, majd pedig irány a komp, hogy azután elérjék Marokkót, az ottani sziklás szakaszok után pedig a homokdűnékkel tűzdelt Mauritániát, végül pedig Szenegált – vagyis a Dakarok klasszikus útvonalán haladnak. A mezőny január 14-én ér célba a legendás Rózsaszín-tó partján.A szervezők igyekeztek úgy kijelölni az útvonalat (összesen egyébként 6500 kilométert teljesít a mezőny), hogy a lehető legkevesebb legyen az összekötő szakasz, és minél több a mért, hiszen a versenyzők azt szeretik a legjobban, amikor rá lehet állni a gázpedálra.
Rajt (december 31.): Monaco
1. szakasz (január 2.): Nador–D. Mulaj
2. szakasz (január 3.): D. Mulaj–Tagunit
3. szakasz (január 4.): Tagunit–Assza
4. szakasz (január 5.): Assza–Remz el Kebir
5. szakasz (január 6.): Remz el Kebir–Dahla
Pihenőnap (január 7.): Dahla
6. szakasz (január 8.): Dahla–Tiuilit
7. szakasz (január 9.): Tiuilit– Tiuilit
8. szakasz (január 10.): Tiouilit–Azugi
9. szakasz (január 11.): Azugi–Akzsuzst
10. szakasz (január 12.): Akzsuzst–Akzsuzst
11. szakasz (január 13.): Akzsuzst–Saint-Louis
12. szakasz (január 14.): Saint-Louis–Dakar, Rózsaszín-tó
A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legrelevánsabb élményt nyújtsuk Önnek. Az „Elfogadás” gombra kattintva hozzájárul az ÖSSZES süti használatához.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.