Kihívás, küzdelem, kaland, gyönyörű tájak – ez a tereprali, ez Afrika, ez a Szahara.
Szalay Balázs és Bunkoczi László tavaly döntött úgy, hogy nem halogatja tovább a visszatérést a fekete kontinensre, s persze Afrika olyan, hogy ha már ott vagy, nem ereszt. Ha már ott vagy, még többet akarsz.
Az Opel Dakar Team párosa ezért az idén kétszer is versenyez Afrikában: először októberben, a Marokkó-ralin, majd pedig december végén-január elején az Africa Eco Race-en.
A csapat nem mellesleg jeles évfordulókhoz érkezett: húsz éve fogalmazódott meg Szalay Balázsban, hogy rajthoz áll a Dakar-ralin (akkor fogott bele első versenyautója megépítésébe), a Szalay, Bunkoczi kettős pedig tíz évvel (és több mint százezer kilométerrel) ezelőtt kezdte közös pályafutását – ugyanekkor építették meg az első Opelt, s a márka mellett azóta is kitartanak, mint aho gy a márka is mellettük.
Húsz év az autósportban nagy idő – a terepraliban viszont éppen elég a tapasztalatszerzéshez, amely aztán kamatozhat.
„Motiváltabb vagyok, mint valaha – jelentette ki Szalay Balázs, s aki ismeri, tudja, nála ezek nem csupán üres frázisok. – Ki vagyok éhezve arra, hogy újból Afrikában versenyezzünk, s hogy az idei szakasz-második helyeket a következő Africa Race-en valami komolyabb végeredményre váltsuk. A Mokkán nem tervezünk sok fejlesztést, de amit igen, az stabilabbá teszi majd a versenyzésünket, biztosabbá az eredményeinket. Afféle ráhangolódásnak szánjuk a Marokkó-ralit az Africa Race előtt – és arra tökéletesen alkalmas is lesz, hiszen a mezőny színvonalasnak ígérkezik, a pályákat pedig azon a környéken jelölik ki, ahol az Africa Race első néhány napja is zajlik majd. Jean-Louis Schlessernek az idén sikerült legyőznie minket , de megfogadtuk, ez többé nem fordulhat elő.”
A két pilóta tavaly fogadást kötött egymással (a tétet homály fedi), hogy melyikük végez több szakaszon a másik előtt – azt a fogadást a technika ördöge áldásos tevékenységének köszönhetően Schlesser nyerte, s bár ő januárban bejelentette, hogy ez volt az utolsó Africa Race-e versenyzőként, Szalay és Bunkoczi reméli, lesz lehetősége a revánsra. Szép ünneplése lenne ez a tízéves jubileumuknak.
„Tíz éve versenyzünk együtt Balázzsal, s ez szép, kerek évforduló – mondta Bunkoczi László. – Volt ebben a tíz évben minden – hozott jót és rosszat, de persze inkább jót. Nyilván a sport része is kevés embernek adatik meg, de az sem túl gyakori, hogy egy páros tíz évig maradjon meg ugyanannál a márkánál. Büszke vagyok rá, hogy mi magunk mellett tudtunk tartani egy olyan jó brandet, mint az Opel. Voltak persze nehéz év ek, de a csapat erejét, összetartását mutatja, hogy azokon is átlendültünk. Örülök, hogy az idén kétszer is megyünk Afrikába – évek óta vágytunk rá, s most valóra is váltjuk a terveinket. Remélem, nem csak a kaland, hanem az eredmény oldaláról is…”
Németh Ottó, az Opel Dakar Team csapatfőnöke a fejlődésről beszélt a csütörtöki, hungaroringi sajtótájékoztatón, arról, hogy milyen hosszú utat tett meg a csapat az elmúlt húsz évben.
„Az én kapcsolatom is most lett tízéves a csapattal, s csapatfőnöki szemmel is nagy utat jártunk be az elmúlt időszakban. A kezdetekhez képest egyszerű, privát sportcsapatból profivá váltunk, nem csupán sport, hanem média-szempontból is – mondta Németh Ottó. – Idén visszatértünk a gyökerekhez, visszamentünk Afrikába, azokra a helyszínekre, amelyek annak idején inspirálták Balázst, hogy egyáltalán elkezdjen versenyezni, és ez jót tett az egész csapatnak.”
Nos, Afrikáról ki is mondhatna többet és találóbbat, mint Jean-Louis Schlesser, aki kétszer diadalmaskodott a világ legnehezebb és leghosszabb sivatagi megméretésén, a Dakar-ralin? A legendás versenyző – aki egyben az Africa Race főszervezője – az Opel Dakar Team meghívására érkezett hazánkba.
„Nagyon szeretem Magyarországot, itt, a Hungaroringen is versenyeztem már, és nagyon tetszett. Kedvesek az emberek és szeretik a terepralit, ahogy tapasztaltam, az Africa Race-t is, aminek nagyon örülök – mondta a kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlesser, aki ezután a januári viadal egy-két részletébe is beavatott. – Egy nappal hosszabb lesz a verseny, mint legutóbb, az indulók többsége örül az extra mauritániai szakasznak. Mi mindig igyekszünk versenyzőbarát viadalt szervezni, kevés összekötő szakasz, a lehető legtöbb versenykilométer. Szalay Balázs tavaly megmutatta, képes a dobogós helyekért, vagy akár a gy őzelemért harcolni, amíg közbe nem jött a technikai gondja. Januárban viszont szerintem akár nyerhet is…”
Hogy mi volt erről Szalay véleménye?
„Nyerni megyünk, ez nem is kérdés. Mindent elkövetünk, hogy sikerüljön!”