Szardínián, a sokarcú szigeten folytatják

A hétvégén Szardínián három hetes szünet után folytatódik a Rali Világbajnokság. Logisztikailag nem egyszerű eljutni és eljuttatni a felszereléseket erre a mediterrán szigetre, de a pilóták nagyon szeretnek itt tesztelni és versenyezni. Így mára már kihagyhatatlan ez a helyszín a versenynaptárból. Forrósággal és durva murvás utakkal küzdhetnek majd a ralisok az ezerarcú talján szigeten.

Egy hosszú murvás menetelés elején állunk, amely a nagyon megterhelő Portugál Ralival vette kezdetét május közepén és eltart egészen szeptember végéig. Szardínia a második a sorban, s itt is hátrányt jelent a nyitó napon elsőként rajtolni, mivel a söprögetés jelentősen lelassítja a versenyzőket. Minél hátrébb rajtol egy-egy autó, annál nagyobb eséllyel fog tiszta utakon versenyezni.

A takarítás ezúttal az egyéni ponttábla élén álló Thierry Neuville feladata lesz. Azután, hogy két pilótája is felállhatott a dobogóra a Portugál Ralin, bizakodva látogat el a Hyundai az olasz megmérettetésre. Hasonlóan jó vagy még jobb eredményre hajtanak Szardínián, amelyen a korábbiakban mindig kiemelkedett a csapat: 2014 óta a csapat hatszor győzött itt és 14-szer volt dobogós. Ugyanazok a pilóták állnak rajthoz, mint Portugáliában, vagyis Thierry Neuville, Ott Tanak és Dani Sordo.

A Toyota nyerte a legutóbbi három ralit, Kenyában, Horvátországban és Portugáliában, így nem is lehet más a célja, mint a hullámot meglovagolva folytatni győzelmi sorozatát. A harc nagy a két gyártó, a Hyundai és a Toyota között, hiszen alig négy pont választja el őket egymástól. A Toyota pedig nem szívesen adná át az első helyet három év után a Hyundaijnak. Sebastien Ogier itt is rajthoz áll, ami nem véletlen, hiszen számtalan sikert könyvelhetett el az olasz utakon korábban. A francia pilóta mellett a világbajnoki második helyezett Elfyn Evans és Takamoto Katsuta is rajthoz áll a mediterrán szigeten.

A durva olasz murvás utak alaposan próbára teszik a mezőnyt a rali három napja alatt. Szardínia azonban kedvelt helyszíne a murvás teszteknek, emiatt jól ismerik a csapatok a körülményeket. A kellemes környezet, a délies időjárás és a nehéz pályák ideálissá teszik az olasz versenyhelyszínt a murvás gyakorlásokra. Az itteni gyors és szűk gyorsasági szakaszokon nincs lehetőség a hibázásra. A hétvégén a forróság a durva utakkal kombinálva igencsak próbára teszi majd az abroncsokat. Így különösen nagy szerepet kap a megfelelő abroncsválasztás, mivel a csapatok a megbízhatóságra, a tartósságra és a sebességre hajtanak.

2004 óta rendezik meg a Rali Világbajnokság olaszországi fordulóját Szardínia szigetén, ugyanis akkor az előző évek tradicionális aszfaltos San Remo-i helyszínét váltották fel a murvás Szardíniával. A szardíniai murvás utak a világbajnokság legnehezebbjei közé tartoznak. A szakaszok elég gyorsak és szűkek, amelyek hol nagy lapos területeken, hol pedig hullámzó erdős völgyeken vezetnek keresztül, melyek tele vannak víztócsákkal és nagy ugratókkal. Így fontos szerephez jut a jól elkészített itiner és a megfelelő versenyvonal megtalálása is. Nincs sok lehetőség a hibázásra.

A hőmérséklet várhatóan 27°C körüli lesz a hétvégén, így izzasztó ralinak ígérkezik a hétvége pilótának és gépnek egyaránt.

1981-ben, Michele Mouton nyerte meg ezt a ralit, így ő az egyetlen női pilóta, aki győzni tudott világbajnoki raliversenyen.

A rali

A 2024-as Szardínia Rali három napon át tart, s a 16 gyorsasági szakasz 266,12 km-t tesz majd ki. A rali össztávja 1027,90 km lesz. Teljesen új utakon hajt majd idén a mezőny. Olbiából visszatér a főhadiszállás Algheróba.

Pénteken a shakedown-nal kezdődik a rali, amelyet délután a 25,65 km hosszú Osilo-Tergu szelektív szakasz követ. A pénteki négy szakasz összesen 77,82 km-t tesz majd ki. A szombati lesz a leghosszabb nap, ahol a csapatoknak 149 km-t kell megtenniük 12 óra leforgása alatt. Vasárnap négy szakasszal zár a rali. A Power Stage a Sassari-Argentiera 2 lesz.

A világbajnokság állása a Portugál Rali után:

Pilóták

  1. Thierry Neuville (BEL)                    Hyundai WRT                         110 pont
  2. Elfyn Evans (GBR)                          Toyota Racing WRT                  86 pont
  3. Ott Tanak (EST)                          Hyundai WRT                           79 pont
  4. Adrien Fourmaux (FRA)                 M-Sport Ford WRT                   71 pont
  5. Sebastien Ogier (FRA)                    Toyota Racing WRT                  70 pont
  6. Takamoto Katsuta (JPN)                 Toyota Racing WRT                  49 pont
  7. Kalle Rovanpera (FIN)                    Toyota Racing WRT                  36 pont
  8. Esapekka Lappi (FIN)                      Hyundai WRT                           23 pont
  9. Andreas Mikkelsen (NOR)             Hyundai WRT                           14 pont
  10. Oliver Solberg (SWE)                    Toksport WRT                           12 pont

Gyártók

  1. Hyundai WRT                     219 pont
  2. Toyota Racing WRT            215 pont
  3. M-Sport Ford WRT             110 pont

Forrás: facebook.com/amberprkft/