Az élet értelmét is könnyebb meglelni, mint megválaszolni azt a kérdést, hogy mi szükség van egy 575 lóerős autóra a magyar közutakon, de az biztos, hogy az autóban szunnyadó, folyamatosan jelenlévő, gigászi erő úgy bizsergeti lelkünket, mint mikor szívünk szerelme táncra kér fel bennünket a házibulin: félünk, félünk, de nagyon akarjuk. De mi lesz majd azután? Összeköltözünk? Mivel fognak telni a mindennapjaink? Mi lesz, ha véget ér a mámor?
SZÖVEG: DÓKA ATTILA
FOTÓ: JUHÁSZ MELINDA
Nem kell megijedni: az X5 M a tűzijátékon kívül is számos kiemelkedő tulajdonsággal bír, melyek átsegítik az embert a nehéz, unalmas napokon. Van egy nagyszerű hifi, ami kifinomult hangzással kényezteti a fület, elektromos, memóriás, hűthető-fűthető ülések, amelyeken annyi gomb van, mint más autóban összesen, LCD-monitor az utasoknak, head-up kijelző, valamint a rendkívül igényes anyagokkal borított műszerfalon és az ajtókon átívelő fénycsík, amelynek színét mi változtathatjuk. Ez utóbbit feltétlenül állítsuk kékre, hogy mindig eszünkbe juttassa az autó kompozit-féktárcsáit körülölelő hatalmas, M-logós féknyergeket.
Ne feledjük, az X5 M esetében „a világ legerősebb betűje” nem egy dizájn-csomagot takar: a BMW sportrészlege a nagy és nehéz X5-ből egy csodálatosan vezethető Gran Turismót varázsolt, amely tökéletesen leplezi valós méreteit. Sportautósan kanyarodik, a kormánya közvetlen, a Groupama Vezetéstechnikai Centrumban pedig kiderült, tapadása is fenomenális. Ebben persze nyilván nagy szerepe van az összkerékhajtásnak, valamint a rendkívül széles, elől 285/40, hátul pedig 325/35-ös Michelin Super Sport gumiknak is, melyeket kifejezetten ehhez az autóhoz fejlesztettek. Masszív, fáradhatatlan fékei pedig egyértelműen alkalmassá teszik arra, hogy belevágjunk vele akár egy nürburgringi kalandba is. Biztosra vehetjük, már a pályához vezető út is hatalmas élmény lesz. Arra persze nem árt felkészülni, hogy 500 kilométernél sokkal többet aligha fogunk kihozni egy tank benzinből: a hatalmas teljesítménynek és a csodálatos V8-as gurgulázásnak ára van. Ennek ellenére a 16-17 literes átlagfogyasztás egy ilyen erős és nehéz autó esetében elfogadható érték.
Aki pedig nem jut ki vele egy versenypályára, vagy nem is akar, az élvezheti azt, hogy egy olyan autóban ül, amely a leggyorsabbak között van a magyar utakon. Hiszen a 2,3 tonnás X5-ös szűk négy másodperc alatt gyorsul százra, ami megegyezik a legújabb Porsche 911 Carrera értékeivel. Nem mintha az ilyen a mutatványokra sokszor lenne szükség, mivel a gyorsulás száz felett is olyan vehemens, hogy szinte fel sem fogjuk, máris túlléptünk minden megengedett sebességet.
És ezzel tulajdonképpen el is érkezünk az egyetlen negatív tényezőhöz az autóval kapcsolatban. A vállunkon ülő kisördög ugyanis állandóan a V8-as érces, öblös hangját akarja hallgatni, ahogy növekszik a fordulatszám. Persze alacsony fordulaton, sőt még alapjáraton is élvezetes a muzsika, de a gyorsulás hevessége és az ahhoz párosuló hanghatás függővé tesz. És ehhez még adjuk hozzá, hogy a nyolcsebességes automatika a keményebb gyorsítások alkalmával váltáskor csupán a gyújtást szakítja meg egy pillanatra, ami versenysportot felidéző durrogást eredményez. Naná, hogy az ember ezt szintén újra és újra át szeretne élni.
Nem árt tehát az óvatosság a potenciális vevőkör részéről: a BMW minden tudását felhasználva, átgondolt és briliáns mérnöki munkával valóban megszelídítette a tomboló óriást, de a higgadt és józan sofőrt már nekünk kell mellékelni.
Hossz/szél./mag.: 4880/1985/ 1754 mm
Motor: 4395 cm3, 575 LE/ 6000–6500, 750 Nm/2200–5000
Gyorsulás (0-100 km/h): 4,2 s
Tesztautó: BMW Magyarország Kft.