Régóta vár Japán arra, hogy visszakerüljön a Rali Világbajnokság versenynaptárába, hiszen 12 év után rendeznek újra versenyt a hétvégén a Felkelő Nap országában. 2020-ban tért volna vissza, de a pandémiás szigorú beutazási korlátozások miatt szinte bezárt az ország a külföldiek előtt. Még mindig nem egyszerű az ottani helyzet, de az októberi Japán Forma-1-es Nagydíjjal megnyitották az országot a versenyzők és turisták előtt.
A világbajnoki címek sorsa eldőlt, Kalle Rovanpera és a Toyota most már könnyű szívvel célozhatják meg az utolsó verseny dobogós helyeit. A Toyotának azért nem lesz olyan könnyű dolga Japánban. Hazai terepen nagy a nyomás, hogy sikerekkel zárja az évet. Hazai versenyzője Takamoto Katsuta bár élvezi a japán rajongók támogatását, azonban még soha nem állt rajthoz Japánban a Rali Világbajnokságban. A jelenlegi útvonalból is mindössze két szakaszon hajtott már korábban, amelyek nagyjából öt km hosszúságot tesznek ki. A rali többi része számára is teljesen új lesz. Ami viszont még érdekesebb, az az, hogy édesapja, Norihiko Katsuta is ott található a nevezési listán. Az idősebb Katsuta egy N csoportos Yarissal veszi fel a harcot a Rali Világbajnokság ifjabb titánjaival.
Az előző Japán Ralikkal ellentétben ez egy teljesen aszfaltos verseny lesz, így mindenki tiszta lappal indul. Korábban Hokkaido szigetén rendeztek murvás ralit, most pedig a legnagyobb szigeten, Honsún tartanak aszfaltos futamot. Az Aicsi és Gifu prefektúrák hegyei között rendezett szakaszok nehéz, technikás és szűk utakra kalauzolják a Rali Világbajnokság népes mezőnyét. A ligeteken át vezető utakon állandóan változik majd a tapadás minősége és ez nagy kihívás elé állítja a csapatokat.
„Azon kívül, hogy tudjuk, aszfaltos lesz a rali, elképzelésünk sincs arról, hogy mi vár ránk. A cél az lesz, hogy a legjobb formánkat nyújtsuk, a legtöbbet kihozzuk a kocsiból, és lássuk hol kötünk ki.” – szögezte le a Spanyol Rali második helyezettje, Thierry Neuville.
2010-ben rendeztek itt utoljára futamot és akkor Sebastien Ogier nyerte meg a Japán Ralit. A franciának akkor még harcolnia kellett a gyári versenyzői helyért Dani Sordóval. Azóta nyolcszoros világbajnok lett és az idényzáró futamon is rajthoz áll, ezúttal a Citroen helyett egy Toyotával.
A rali
A 2022-es Japán Rali három napon át tart, s a 19 gyorsasági szakasz majd 283,87 km-t tesz ki.
A rali főhadiszállásának és a szervizparknak az Aicsiben található Toyota stadion ad otthont, ami nem messze található Nagojától. Csütörtökön a hivatalos starttal veszi kezdetét a rali a festői Kuragaike Parkban. A pénteki lesz a rali leghosszabb napja a maga 132,97 km hosszúságával. Ekkor három különböző gyorsasági szakaszon dupláznak a versenyzők. Szombaton a rajongók kedvenceként elhíresült Okazaki City szuperspeciális szakaszon duplázik a mezőny és zárja a napot. Vasárnap öt szakasszal ér véget a rali szervizelési lehetőség nélkül. Az Asahi Kougen lesz a napi nyitó szakasz és később a versenyt záró Power Stage is.
A világbajnokság állása a Spanyol Rali után:
Pilóták
- Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 255 pont
- Ott Tanak (EST) Hyundai WRT 187 pont
- Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 166 pont
- Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 124 pont
- Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT NG 107 pont
- Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 85 pont
- Craig Breen (IRL) M-Sport Ford WRT 79 pont
- Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 59 pont
- Esapekka Lappi (FIN) Toyota Racing WRT 58 pont
- Gus Greensmith (GBR) M-Sport Ford WRT 36 pont
Gyártók
- Toyota Racing WRT 503 pont
- Hyundai WRT 410 pont
- M-Sport Ford WRT 238 pont
- Toyota Racing WRT NG 123 pont
Forrás: facebook.com/amberprkft/