Nem fellengzős a cím, a két múzeum, az Iparművészeti és a Közlekedési együttműködésével létrejött Bringológia című kiállítás megtekintése után még azok fejében is megfordul, hogy biciklire pattannak, akiknek egy kerékpár eddig legfeljebb a vidéken töltött vakációkat jelentette. Bár Cselovszki Zoltán, az Iparművészeti Múzeum főigazgatója megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy a kiállítás nem a kerékpárokról, hanem a kerékpározásról szól, arra a három igen agilis kurátor hölgyön kívül senki sem számíthatott: a tárlat elsősorban nem a száz éves, rozsdás kerékpárokat mutatja meg, hanem azt, hogy mennyi minden kapcsolódott, kapcsolódik és fog kapcsolódni még a lábunkkal hajtható kerekekhez. Aki nem hisz a mesékben, annak eláruljuk, hogy éppen a kiállítás megnyitása előtt néhány nappal kerékpározásért felelős kormánybiztosunk is született Révész Máriusz személyében, és ő arra biztatta a megnyitón megjelenteket, hogy bármilyen, biciklivel kapcsolatos problémájukkal forduljanak hozzá bizalommal. Hát hogyne pedáloznánk, amikor valóban esély mutatkozik arra, hogy sikerül előre tekerni a világ kerekét!
A kurátorok, a Kultúrgorillát alkotó három hölgy, Göttler Anna, Oravecz Júlia és Tornyánszki Éva szerint a kerékpározás kivételes design teljesítmény. Az elmúlt évszázad társadalmi változásainak hatására azonban már nem tekinthetünk rá egyszerű sport- vagy közlekedési eszközként: a bicikli a társadalmi mobilitás és fenntartható gazdaság hajtóereje lett. A kiállítás a design, mint szakterület és szakma értelmezési határait feszegeti: a látogató az új formai fejlesztések mellett rendszerformáló koncepciókkal, társadalmi projektekkel, és innovatív technológiákkal ismerkedhet meg. Napjainkban világméretű bringaforradalom zajlik. Városiasodó világunkban egyre többen választják a kerékpárt, mint tiszta és gazdaságos közlekedési alternatívát, mint életmódot vagy identitásképző és közösségteremtő eszközt. A városi közlekedés a biciklinek köszönhetően felhasználói élmény is lehet, nemcsak folyamatos bosszankodás!
Kortárs tervezők a trendre reagálva tömegével hozzák létre a városi kerékpározást támogató tárgyakat, rendszereket. A kiállítás az egyén, a város és a világ hármas léptékén át, kortárs mozgalmak metszetében mutatja be a design jelentőségét a városi kerékpározás történetében.
Legyen szó praktikumról vagy önkifejezésről, városfejlesztésről vagy vállalkozásról, integrációról vagy környezeti fenntarthatóságról, a design lehetőséget teremt arra, hogy minél többen ülhessünk nyeregbe, ösztönözheti a biztonságos, kényelmes és stílusos kerékpározást, ötleteket ad a tervezőknek a városi rendszerek kerékpárközpontú fejlesztéséhez. A design és a kerékpár tehát nagy hatással lehet a globális társadalmi, ökológiai és gazdasági folyamatokra is.
Mindez a kiállító országok, Magyarország, Hollandia, Ausztria, Németország, Dánia, Nagy-Britannia, Egyesült Államok, Svédország, Olaszország, Belgium, Ausztrália és Spanyolország Bringológián november 27-ig látható, több mint hatvan szellemes, játékos, sőt művészi igényű tárgyaiból – gondoljunk például a bicikliláncokból összeállított, monumentális csillárra – egyértelműen kiderül.
Horváth Gábor Miklós