A csütörtök esti főpróbával a finisbe érkeztek a Trianon című új rockopera előkészületei. A Koltay Gábor rendezésében színpadra kerülő nagyszabású művet pénteken és szombaton láthatja a közönség a főváros szívében, a Hősök terén.
“Hétfő óta folyamatosan zajlanak a darab végső próbái a helyszínen, ahol a múlt héten épült fel az öt nagy méretű díszlet az Árpád-szoborcsoport körül. A nézőtér nyolcezer nézőt képes befogadni. Ha az időjárás kedvezőtlen irányba fordulna, akkor az esőnapon, vasárnap tartjuk meg az előadást” – mondta Koltay Gábor csütörtökön az MTI-nek.
A Trianonban, az Esztrád Színház produkciójában színpadra lép mások mellett Varga Miklós, Vadkerti Imre, Kalapács József, Makrai Pál, Sipos Imre, Benkő Péter, Palcsó Tamás, Rudán Joe, Varga Szabolcs és Varga Vivien. A mű zenéjét Koltay Gergely írta, a produkcióban tizenöt énekes, húsz színész, kétszáz táncos, száz statiszta, harminc lovas és negyven artista fog közreműködni.
A rendező beszámolt arról, hogy elkészültek a rockopera stúdiófelvételei. “A zene természetesen élőben fog szólni a Kormorán együttes és egy szimfonikus zenekar előadásában, a hangzást különböző bejátszott effektekkel segítjük”.
Koltay Gábor úgy fogalmazott, hogy a Trianon összességében olyan lesz, amilyennek megálmodta, bár egy sor kisebb kérdésben nyilván kellett tennie bizonyos kiegészítéseket. Hozzátette: könnyebbség számára, hogy nem először dolgozik a Hősök terén, hiszen legutóbb, két évvel ezelőtt itt mutatták be a rendezésében az Itt élned, halnod kell című rockoperát is.
“A produkció mintegy háromszáz fős előadói csapatából ötvenen-hatvanan kifejezetten trianoni életet élnek, mert a határon túlról érkeztek: vagy jelenleg is ott élnek és dolgoznak, vagy onnan települtek át. Példaként említhetem a Kormorán együttes három tagját, a felvidéki Vadkerti Imre és a vajdasági Fehér Nóra énekest, illetve az erdélyi Gáspár Álmos hegedűst” – fejtette ki Koltay Gábor.
Mint hangsúlyozta, Trianon témájáról beszélni kell, és bármennyire is érzékeny kérdésről van szó, a problémát nem szabad a szőnyeg alá söpörni, mert akkor a sebek soha nem fognak begyógyulni.
“A rockoperával szeretnénk megmutatni, hogy értelmesen és intelligensen kell szólni Trianonról, felmutatni a magyar fájdalmat, amely ott van a lelkünk mélyén. Gondolkodjunk azon, miként lehetne kihasználni a 2010-ben megszületett nemzeti összetartozás napja, a június 4-i trianoni emléknap létrehozása óta meglévő lehetőséget, aprópénzre váltani, a gyakorlatba átültetni a kettős állampolgárság intézményét, a határok feletti nemzetegyesítés eszmekörét” – szögezte le Koltay Gábor.
A Trianon című zenés darab néhány család történetén keresztül mutatja be, miként befolyásolta életünket mindaz, ami 1920 június 4-én. Azon a napon írták alá az első világháborút lezáró békeszerződést Versailles-ban, a Grand Trianon palotában, a következmény pedig Magyarország szétszakadása volt, területének több mint kétharmadát veszítette el.
A darab négy tételből áll: az első a 19. század végi millenniumi ünnepségektől Trianonig tart, a második 1920-tól a második világháború végéig, a harmadik a Kádár-korszakot mutatja be, a záró tétel pedig a rendszerváltozás óta eltelt éveket, benne az EU-csatlakozást is.
A rendező elmondta az MTI-nek, hogy terveik szerint jövőre országos turnéra viszik a produkciót, és szeretnének bemutatókat az országhatáron túl is.