Magyarország a Visegrádi Együttműködés soros elnöke június 30-ig, így idén hazánkban rendezték meg a tagországok hagyományos turisztikai csúcstalálkozóját. Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia 2003 óta működik együtt többek között azzal a céllal, hogy közösen növeljék a távolabbi országokból érkező vendégeik számát. Február 4-én a V4 országok marketing vezetői vitatták meg terveiket, majd február 5-én az országok turisztikai állami vezetői erősítették meg szándékukat a tanácskozás jegyzőkönyvének ünnepélyes aláírásával az idei évre szóló közös marketingterv teljesítésére.
Fotó: Dóka Attila,Juhász Melinda
Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági Minisztérium turizmusért felelős helyettes államtitkára elnökletével a turisztikai vezetők Visegrádról Budapestre hajózva áttekintették a 2014-20-as uniós költségvetési időszak országaikban zajló tervezési feladatait és azok aktuális állapotát, valamint megvitatták az együttműködés lehetséges területeit a visegrádi négyek által megcélzott külpiacokon.
A helyettes államtitkár ismertette Magyarország turizmuspolitikájának az elkövetkező tíz évére irányt szabó nemzeti turizmusfejlesztési koncepciót, amely a versenyképes turizmusszektor megteremtését állítja a középpontba. Hangsúlyozta, hogy a munka párhuzamosan halad a 2014-20-as EU-s költségvetési ciklus tervezés munkálataival, ami biztosítja a turizmusfejlesztés és az uniós projekttervezés összhangját. Pozitív eredményként bemutatta a magyarországi beutazó turizmus markáns növekedését, és a belföldi turisztikai kereslet emelkedésének hátterében álló sikeres SZÉP Kártya programot.
A megbeszélésen érintették a közös álláspont kidolgozásának szándékával a Kárpátok Egyezmény fenntartható turizmusfejlesztési stratégiáját, és vizsgálták a távoli piacokon való visegrádi együttműködés sikeresebbé tételének lehetőségeit. Az országok turisztikai vezetői megosztották egymással azokat a sikeres tapasztalataikat, melyekkel például a vízumkiadás gyakorlata rugalmasabbá válhat, a közös európai uniós vízumkódex adta lehetőségek határain belül.
A tanácskozáson, magyar javaslatra, a V4-ek egymás közötti forgalomélénkítésének lehetséges lépései is szóba kerültek, hisz Csehország a 6., Lengyelország a 7., Szlovákia pedig a 13. legfontosabb küldőpiaca hazánknak, tehát a V4 országok kiemelt szerepet játszanak a magyar beutazó turizmusban.
Szóba kerültek a közös turisztikai termékfejlesztések, amik közül kiemelkedik a magyarok által jelenleg okostelefonokra fejlesztett PocketGuide városnéző alkalmazás több új „V4-es” csomagja is, amely rendszer átadása Szlovákia elnökségi idejére várható. Az egyik csomagban a négy tagállam fővárosainak tematikus útjai és hasznos információi cseh, szlovák, lengyel és magyar nyelven lesznek elérhetőek, a többi piacra szánt angol nyelvű verzió pedig a négy országra vonatkozó összes túraútvonalat és információt tartalmazza majd.
Az állami vezetők tanácskozását a turisztikai marketing vezetők egyeztetése előzte meg, ahol a felek rögzítették, hogy a tagországok egyetlen turisztikai célpontként népszerűsítik a közép-európai régiót, megragadva a visegrádi térség közös történelmi gyökereit és kulturális hagyományait, de egyúttal kommunikálva az egyes országok egyediségét.
A partnerországok turisztikai szervezeteinek képviselői évente tartott találkozóikon állapodnak meg a közös marketingstratégiáról, és a csúcstalálkozó idején írják alá az együttműködés aktuális évi közös marketingtervét is.
A 2014. évi tervet magyar részről Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese látta el kézjegyével, amely ezúttal az akciók hatásfokának növelésére helyezi a hangsúlyt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kiválasztott távoli országokban kevesebb számú, de nagyobb költségvetésű akciót bonyolítanak le az együttműködők.
Közös célpiacaik az Amerikai Egyesült Államok, Latin-Amerika, India, Kína, Japán, valamint az új piacok felé való nyitásként Szingapúr, Kazahsztán, Azerbajdzsán, Ausztrália, Dél-afrikai Köztársaság és az Arab-öböl menti országok.
Ezen elv mentén szerveznek például online tour operátori képzést az USA-ban, és hívnak meg a térségbe egy egészségturizmus szakértői csoportot szintén az Egyesült Államokból. Prezentációkat és workshopokat bonyolítanak le Azerbajdzsánban, Kazahsztánban, Fehéroroszországban és Georgiában, továbbá roadshow rendezvényeket szerveznek Oroszország ázsiai területein. Japánban folytatódik az elmúlt években nagy népszerűségnek örvendő közösségi média kampány, japán és angol nyelven, és közös „V4” stand épül majd áprilisban a Sao Paolo-i „WTM Latin-America” kiállításon és októberben a szingapúri „ITB-Asia” vásáron is. A tavalyi tájékozódó lépéseket követően ismét megjelenik a közép-európai turisztikai együttműködés Ausztráliában és a Dél-afrikai Köztársaságban is két-két rendezvényen.
A V4 országok megegyeztek abban, hogy a turizmus a nemzetgazdaság egyik legfontosabb ágazataként minden ország számára kiemelten fontos terület. Az együttműködés nagyban hozzájárul az országok közös és egyéni turisztikai sikereihez is.