1400 nap, több mint 1000 vázlat, 5000 kg agyag és 1000 liter festék, azaz egy új autó megtervezésének négyéves folyamata számokban. Az új autó megalkotása művészi kézimunkával kezdődik, “tollat és papírt ragadnak, és ez folyamat a gyártósoron megjelenő, kész gépkocsival ér véget. A tervezés során végig agyagból készült, életnagyságú „gépkocsikat” gyártanak, új színeket és szöveteket hoznak létre és a gépkocsi belső kiképzését is meghatározzák.
Az első lépés a briefing, vagyis a koncepció kialakítása, amikor az új modell főbb irányelveit megtervezik és jóváhagyják. Ezek jelentik azt követően az útmutatást az egész folyamat során, ez határozza meg az új gépkocsi DNS-ét, azaz „genetikai” kódját, így az egész tervezési folyamatnak ezeket az útmutatásokat kell követnie.
Vázlatok, rajzok. A második fázisban a formatervezők nekilátnak az új gépkocsi előzetes vázlatainak elkészítéséhez. A korai változatok azt tükrözik, hogy „mi milyennek szeretnénk az autót látni” – mondja Jaume Sala, a SEAT belső formatervezési főnöke. A végén aztán kialakul az új gépkocsi látványterve, ami a „képileg tökéletes változatot” jelenti. A négyéves folyamat során a tervezők több mint 1000 rajzot vagy vázlatot készítenek.
Utána a számítógépes formaterv létrehozása jön. Miután a kézi rajzok elkészültek, azokat digitálisan, számítógépen újraalkotják, hogy megteremtsék az új gépkocsi végleges formáját. Ez a dokumentum nem csupán az új autó alakjának megalkotását célozza, hanem azt a műszaki ellenőrzése során is használják.
Agyag modell. Az agyagból készített, életnagyságú modell négy tonnát nyom, kétszer annyit, mint a hagyományos autó. Ez a kocsi külső formájának megalkotásához kell, azt állandóan alakítgatják, hogy a módosítások is megjelenjenek rajta. Ez a folyamat magában foglalja a kézműves mester munkáját is, aki a saját kézzel simítja és alakítja az új modellt.
Az utolsó agyagból készült változatban testesül meg a végleges külső forma, amit a vállalat jóváhagyott. Ez már igazán valósnak tűnik, pedig még mindig agyagból van. Az egész folyamat során akár 5000 kg agyagot is felhasználhatnak, amíg elkészül a végleges forma.
A színek létrehozása. A szín és belső kárpit részleg felel az új modell belső terében és a külsején használt színek létrehozásáért. Munkájuk gyakorlatilag két évvel korábban kezdődik azzal, hogy ötleteket gyűjtenek „a divat, az építészet és a termék formatervezés területén megjelenő új irányokból” – magyarázza Jordi Font, aki a SEAT-nál ezen részlegért felelős. Noha akár 100 mintát készítenek és 1000 liter festéket is elhasználnak, végül is csupán 12 színárnyalat kerül be a gépkocsi külső színeit meghatározó szín táblázatba.
Ülések. A „kényelmet és a jó kinézetet” meghatározó lehetőségeket nagyon gondosan mérlegelik, amikor a gépkocsi üléseinek fejlesztéséről van szó- mondja Jaume Sala. A szín és belső kárpit részleg szintén részt vesz a folyamat ezen szakaszában. Ők varrógéppel készítik a mintákat, amelyek “ideálisan kombinálják a legmegfelelőbb terméket és színeket”- mondja Jordi Font.
Belső design. “Minden a vezető érdekében történik” említi meg Jaume Sala, és kiemeli, hogy az érintőképernyő jelentősége olyan nagy, hogy először azt döntik el, hol helyezzék el, és minden más csak ezt követően jön. A gépkocsi belső terének tervezését nagymértékben a funkcionalitás vezérli. „Azt kérdezzük magunktól, hogy hol lenne a legjobb a mobiltelefont, a szemüveget vagy a vizesüveget tárolni”- ezen oknál fogva tehát a formát „hasznosság és a hatékonyság határozza meg”.
Mindezen párhuzamosa és egyidejűleg haladó folyamatok végeredménye a teljesen új modell.
Négy év intenzív munka után pedig a formatervező csapat továbbra is keményen dolgozik, mert a következő projekt már gyakorlatilag a megvalósulás szakaszához ért….