A Budapesti Közlekedési Központ – a Fővárosi Önkormányzat megbízásából – nyílt közbeszerzési felhívást tett közzé új trolibuszok leszállítására. A 14 db szóló és 10 db csuklós alacsonypadlós és klimatizált trolibusz a BKV troli flottájának legöregebb, 20 évnél idősebb járművei helyett teljesít majd szolgálatot.
Húsz évnél is idősebb trolibuszokat váltanak le majd 2014 őszétől folyamatosan azok az új járművek, amelyekre a most megjelent közbeszerzési eljárás keretében vásárol a Budapesti Közlekedési Központ. A jelenlegi trolibuszbeszerzés része annak a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” elnevezésű projektnek, amely a fővárosi tömegközlekedés történetében mérföldkőnek számít. A megvalósításához szükséges forrásokat biztosító uniós támogatási szerződést Tarlós István főpolgármester, Dr. Völner Pál államtitkár és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója 2012 decemberében írták alá. Az összesen 43.000.000.000.-Ft összértékű villamos és trolibusz beszerzésre vonatkozó projekt 0,67% önerő biztosításával, 99,33% uniós támogatás felhasználásával valósul meg. A jelenlegi pályázati eljárás ajánlati felhívásában megjelölt 62,392 millió euró a most megvásárlandó 24, és a jövőben opcionálisan lehívható 84 darab, azaz összesen 108 járműre vonatkozik. Az aktuális pályázati eljárás részét képezi ugyanis az, hogy később a 24 darabos alapbeszerzésen túl további 84 darab, azonos típusú jármű jövőbeni megvásárlására is lehetősége nyíljon a BKK-nak. A feltételes mennyiség megrendelésekor lehetőség van mind szóló, mind csuklós járművek tetszőleges arányú megrendelésére.
Utoljára ekkora mennyiségben trolit Budapest az 1980-as években vásárolt, a járműbeszerzés tehát nagy jelentőségű és biztosítja a budapesti trolibusz-hálózat létét középtávon, illetve az önjáró üzemnek köszönhetően akár infrastruktúra-fejlesztés nélkül a járathálózat bővítését, melyre kiváló példa az idén júniustól menetrend szerint az új szakaszán felsővezeték nélkül közlekedő 79-es trolibusz.
Alacsonypadlós járművek, azonos típuscsalád, önjáróság
Az új trolibuszok 4 km folyamatos felsővezeték nélküli utasforgalmi üzemre, azaz áramellátás nélküli működésre lesznek alkalmasak, így esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz, vagy akár járatterelés sem okoz gondot a zökkenőmentes közlekedésében. A legalább 62 fő befogadóképességgel rendelkező szóló és legalább 102 fő befogadóképességgel rendelkező csuklós trolibuszok mindegyike alacsonypadlós kialakítású lesz, így a mozgásukban korlátozattak, illetve a babakocsival közlekedők utazása kényelmesebbé válik. Éppen ezért a komfortos utazás biztosítása érdekében a legelőnyösebb árajánlat mellett a műszaki és ergonómiai megoldásokat is vizsgálják majd a szakemberek: kedvező energiafogyasztást, az önjáróképesség garantált úthosszát, a lábtartó-dobogó nélküli ülések minél nagyobb arányát is. A Budapesti Közlekedési Központ egyik fontos stratégiai szándéka az egységes járműpark kialakítása, amely azonos típusú és kialakítású járműveket jelent, éppen ezért fontos a fentebb megjelölt opcionális beszerzés lehetősége. Ez az üzemeltetés költségeinek csökkentéséhez vezet, továbbá ilyen módon biztosítható válik a járművek csereszabatossága az egyes vonalak között.
Pályázati feltételek, eljárásrend
Az ajánlati felhívásban és a dokumentációban kidolgozott alkalmassági feltételek és értékelési szempontok biztosítják, hogy a járműgyártók nyílt versenyében olyan referenciákkal rendelkező szállítót válasszon ki a bíráló bizottság, aki bizonyítottan képes megbízható, a budapesti elvárásoknak megfelelő, a hálózat sajátosságaiból adódó elvárásoknak megfelelő trolibuszt szállítani. Ugyanakkor az elvárt referenciákat oly módon határoztuk meg, hogy azokat a hazai gyártók is teljesíthessék. Ennek érdekében alkalmassági feltételként a leendő pályázóknak külön-külön kell igazolni az elmúlt három évből származó referenciát: 15 darab, önjáró képességgel is rendelkező trolibusz elektromos hajtásrendszerének szállítását, valamint 15 darab 100%-ban alacsonypadlós autóbusz vagy trolibusz leszállítását.
A leendő járműszállító kiválasztása során az összességében legelőnyösebb ajánlat dönt, az ajánlati áron túl a műszaki és ergonómiai szempontokat is figyelembe veszünk.
A járműgyártók ajánlatait a Budapesti Közlekedési Központ 2013. július 30-ig várja. Az eredménnyel záruló eljárást követően a szerződéskötésre 2013 őszén kerülhet sor, amelynek értelmében az új járműflotta első tagjai már 2014 végén megérkezhetnek Budapestre, míg az utolsó járművek 2015 első negyedévében állhatnak utasforgalomba, amelyeket a BKV Zrt. fog üzemeltetni. A tender ajánlati felhívása itt érhető el.
További információ: