Milliárdos fejlesztésekre készül a Rába-csoport – mondta el az MTI-nek nyilatkozva a holding elnök-vezérigazgatója.
Pintér István megjegyezte: jelentős exportsikereket hozott ez az év, ám a cégcsoport közel egy évtizede tartó stratégiai újrapozícionálása ellenére nem mindenütt sikerült elérni a 21. századi színvonalat, a közeli jövőben ezért fejlesztéseket terveznek; ennek eredményeként egyszerre korszerűsítheti technológiáit és bővítheti kapacitásait a Rába.
További konkrétumok közlése nélkül a társaság vezetője úgy nyilatkozott, a futóműalkatrész-gyártás megújításába kívánnak nagyobb összeget fektetni, amennyiben a Rába tavaszi közgyűlésén megkapják az ehhez szükséges támogatást; ennek révén megbízhatóbb, jobb minőségű és hosszabb élettartamú termékekkel jelenhetnek meg a piacon.
Ma évi 100-120 ezer nehéz-teherjárműbe kerül Rába-kulcsalkatrész vagy komplett futómű, ez a világpiac öt-hat százaléka – említette meg.
Pintér István szólt arról is: jelenlétüket elsősorban az európai piacon szeretnék növelni, ahol minden 4-5. európai nehézkamionban (évi 60-70 ezer járműben) van Rába-egység; jövőre 80-90, a 2-3 éves fejlesztés lezárása után több mint 100 ezer új járműben lehetnek jelen.
“Az európai piac meghatározó szereplőjévé kívánunk válni” – jelentette ki a Rába-csoport elnök-vezérigazgatója, jelezve, hogy ennek része lehet akár egy bevásárlás is más társaságokba, hiszen a cégcsoport tervei között szerepel a regionális multivá válás; jelenleg is keresik a potenciális célpontokat, közölte, a témával kapcsolatos további kérdéseket még korainak nevezve.
Az elnök-vezérigazgató azt emelte ki: idén eléri azt a stratégiai mérföldkövet a Rába, hogy a társaság adóssága az EBITDA 120 százaléka alá csökken, ami az iparágban szokatlanul alacsony arány, így lekerül a cégcsoportról az eladósodottság régi stigmája; “tudatosan lendültünk át a ló másik oldalára, ilyen alacsony hitelállomány mellett a társaság stratégiai mozgástere jelentősen növekszik” – fogalmazott.
Mint mondta, az új helyzet egyaránt hatással lehet a részvényárfolyamra és a beszállítói megítélésre, a menedzsment számára pedig lehetővé teszi, hogy a növekedés érdekében a vevőkkel közös, nagyobb kockázatú termékfejlesztési programokat indítson. Míg korábban elsősorban konkrét megoldások fejlesztésén dolgoztak, a költségekbe megrendelőt is belevonva, az új helyzetben olyan kutatások is elindulhatnak a jövőre 120 éves Rábában, amelyek a piac stratégiai léptékű, vagy majd csak később megjelenő igényeinek mennek elébe – emelte ki Pintér István.
A Rába Járműipari Holding Nyrt. 47,9 milliárd forint konszolidált árbevételt ért el 2014-ben, ami 0,9 százalékkal magasabb az előző évinél, 852 millió forintos eredménye viszont messze elmaradt a 2013-ban elért 2,67 milliárd forinttól.
A Rába-csoportnak az idei év első kilenc hónapjában mintegy három százalékkal, 32,9 milliárd forintra csökkent az árbevétele, de a harmadik negyedév 8,4 milliárdos adata ötödével jobb az egy évvel korábbinál. Az első kilenc hónap üzemi eredménye – csaknem 130 százalékos ugrással – 1,033 milliárd forint volt, míg a harmadik negyedévre a társaság a tavalyi 457 millió után 115 milliós veszteséget mutatott ki a nemzetközi jelentési szabványok (IFRS) szerint készített gyorsjelentésben. A nettó hitelállomány 5,2 milliárd forintot ért el, amely jelentősen kisebb, mint az egy évvel ezelőtti 7,7 milliárdos, illetve a 2014. év végi 8,6 milliárdos állomány.
A Rába-csoport fő exportpiacai az Amerikai Egyesült Államok, a FÁK és az Európai Unió országai. A cég részvényeit a Budapesti Értéktőzsde prémium kategóriájában jegyzik.
Forrás:MTI