Újabb ütem kezdődik a fővárosi nyári villamosvágány-felújítási programban

 

2013. július 27-étől, illetve 28-ától – mától, illetve holnaptól – kezdődően összehangolt vágányfelújítási munkák kezdődnek a főváros több villamosvonalán. A felújítási munkák a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV idei beruházási terve alapján valósulnak meg, amelyben kiemelt prioritást kapott a rossz állapotú villamospályák felújítása. A nagykörúti sínek soron következő ütemben megvalósuló, részleges felújításával párhuzamosan a budai villamosvágányokat is helyreállítjuk több szakaszon. Az összetett felújítás célja a leromlott állapotú sínek cseréje és javítása, illetve az állapotromlás miatt megnövekedett menetidők visszacsökkentése, az üzemzavarok számának jelentős csökkentése, illetve a Krisztina körúton közös sáv kialakítása az autóbuszok és a villamosok számára, hogy a buszok elkerülhessék a dugókat. Az összesen nyolc villamosjáratot érintő vágányfelújítás a 4-es és 6-os villamosok vonalán 2013. július 27-én, ma, a 18-as, a 41-es, a 47-es, az 59-59A és a 61-es villamosok vonalán pedig 2013. július 28-án, holnap az első járatindulásoktól kezdődik és 2013. augusztus 19-én, hétfőn késő estig tart.

 

 

 

Halaszthatatlanná vált több sínpálya felújítása illetve karbantartása Budán annak érdekében, hogy megfelelő színvonalú szolgáltatást nyújthassunk ügyfeleinknek. A 23 napig tartó, összesen nyolc villamosjáratot érintő vágányfelújítás legfőképpen budai utasaink és a turisták közösségi közlekedését, eljutási lehetőségeit módosítja, de Pesterzsébet felől busszal, valamint Csepelről hévvel érkezők számára is jelentős változást jelent. A 4-es és a 6-os, a 18-as, a 41-es, a 47-es, az 59-es és az 59A, valamint a 61-es villamosok közlekedésében jelentős változások lépnek életbe a Ferenc körúton, az Irinyi János utcában, az Október huszonharmadika utcában, valamint a Fehérvári út és a Krisztina körút egy-egy szakaszán, a Böszörményi úton, illetve a Petőfi hídon végzendő villamosvágány-felújítási munkák miatt. Ezeknek a járatoknak rövidebb-hosszabb szakaszán villamospótló autóbuszok közlekednek a munkavégzés ideje alatt, több ponton átfedésben a villamosközlekedéssel, hogy ezáltal minimalizáljuk az átszállások számát, és az így okozott kellemetlenségeket.

 

 

 

Megújuló villamospályák, csökkenő menetidő, megszűnő üzemzavarok

 

Az Oktogon és a Rákóczi tér között végzett részleges nagykörúti pályafelújítás végeztével július végétől négy újabb villamospálya-felújítást végzünk időben összehangolva, melynek köszönhetően augusztus 20-ára  – a nyárra tervezett munkákat követően – helyreállítható az eredeti forgalmi rend, illetve a felújításoknak köszönhetően felgyorsulhat a közlekedés legtöbb villamosvonalon.

 

A villamospálya-felújítási munkák a BKK és a BKV között megkötött közszolgáltatási szerződés keretében, az idei nyári beruházási terv alapján valósulnak meg.

 

A Fehérvári úton a Prielle Kornélia utca és Dombóvári út között megmaradt nagypaneles technológiával épült villamospálya jelentősen elhasználódott, elöregedett, az utóbbi időben többször vezetett a szolgáltatás leállásához az úgynevezett hőkivetődés, azaz a nyári melegben felforrósodott sínek felpúposodása. Az érintett szakaszon elvégezzük a 18-as, a 41-es, és a 47-es villamosok által használt pálya teljes cseréjét. Új, korszerű, úgynevezett rugalmas alátámasztású, folyamatos sínágyazású (RAFS) vágány épül a helyére, ezáltal megszűnnek a pályahibák, visszaesik az üzemzavarok száma, és csökken a menetidő is. A felújítás kivitelezője a Feratil Kft., a munkavégzés költsége mintegy 156 millió forint.

 

A Krisztina körúton a Széll Kálmán tér és a Déli pályaudvar között található villamospálya az ezen a szakaszon közlekedő négy villamosvonal – a 18-as, az 59-es, az 59A és a 61-es – jelentős terhelése alatt szintén elhasználódott. Jelenleg a menetidőt másfél-két perccel megnövelő sebességkorlátozások lassítják a villamosok közlekedését. A Krisztina körúton az Alkotás utca és az Attila út közötti szakaszon a villamospálya felújítása szintén az ún. RAFS technológiával történik – a meglévő vasbeton alaplemezek felhasználásával –, a felújításnak köszönhetően majd jelentősen nő a villamosok megengedett sebessége, megszűnik a sebességkorlátozás, csökken a zajterhelés, komfortosabb lesz az útátjárókon történő áthaladás. A felújítás során a pályát alkalmassá tesszük buszok menetrendszerű közlekedésére, így a buszaink elkerülhetik a torlódásokat. A felújításhoz kapcsolódóan a Vérmező út Attila út – Várfok utca közti szakaszán buszsávot létesít a BKK. A fejlesztésnek köszönhetően az érintett 21-es, 21A, 39-es, 102-es és 139-es buszok közlekedése a torlódástól függetlenné válhat, azaz gyorsan és kiszámíthatóan fognak tudni közlekedni a nap bármely szakában a Déli pályaudvar M és a Széll Kálmán tér M között. A Vérmező úton megszűnő parkolóhelyek helyett újakat jelölünk ki a közeli Logodi utcában. A rekonstrukciót a Strabag Általános Építő Kft. mint kivitelező végzi el, a felújítás teljes költsége körülbelül 278 millió forint.

 

Az 59-es és 59A villamos vonalán a Böszörményi úton a Kiss János altábornagy utca és Apor Vilmos tér között jelenleg igen rossz állapotú, nagypaneles technológiával épült villamospálya található. A síneket a közúti forgalom is használja, így az autósokat is lassításra kényszerítik, illetve számukra is műszaki kockázatot jelentenek a sín- és panelhibák. A pálya cseréjével itt is csökken az üzemzavarok száma, gyorsul a közlekedés és egyben csökken a környék zajterhelése. A kivitelezést az SK-59 Konzorcium végzi el a (konzorciumvezető: Swietelsky Vasúttechnika Kft.), a munkálatok költsége kb. 152 millió forint. Az elmúlt években az 59-es vonalon a pályafelújítások az Apor Vilmos tértől felfelé eső szakaszt érintették, illetve még korábban, az ezredfordulón – az Alkotás utca felújításához kapcsolódóan – a Nagyenyed utcai pályaszakasz újult meg.

 

A budai felújítások mellett július végétől tovább folytatjuk a 4-es és 6-os villamosok pályájának felújítását is: az Oktogon M és Rákóczi tér közötti szakasz megnyitásával egy időben a Petőfi hídon átvezető villamospálya-szakasz felújítása kezdődött el. A Petőfi hídon jelenleg sebességkorlátozás van érvényben, és nem halasztható tovább a dilatációs szerkezetek – azaz a híd tartószerkezetének hőváltozás okozta mozgásait felfogó, azt áthidaló szerkezetek – javítása. A felújítás időszakában sor kerül a régi, gyenge felsővezeték-tartó oszlopok cseréjére is. A 4-es és 6-os villamosok vonalán a 2006-os felújítás a peronokat és az áramellátási rendszert érintette, az idei – több helyszínen zajló – felújítási munkákban érintett infrastruktúra-elemek utolsó felújítására a kilencvenes években került sor, azóta történt elhasználódásuk a kiemelten magas forgalom mellett idei évi felújításukat indokolja.

 

A járatok gyorsulása, a rossz pályaállapotok megszüntetése nem csak az utazók szempontjából előnyös, de a tömegközlekedési rendszer üzemeltetési költségeit is csökkenti.

 

Az idei évben megkezdődik még az 1-es és 3-as villamosok felújítása is a BKK beruházásában kiemelt európai uniós fejlesztésként. A közbeszerzési eljárások lezárása augusztusban várható, munkakezdésre szeptember végén, illetve októberben kerül majd sor, ezen vonalakat tehát a nyári vágányzárak nem érintik.

 

 

 

Rendkívüli forgalmi rend

 

Nagykörúti munkák (július 27.-augusztus 19.)

 

Július 27-től, mától a 4-es és a 6-os villamosok helyett a Corvin-negyed M megállója és a dél-budai végállomások között villamospótló buszok közlekednek, míg a villamosok a Széll Kálmán tér M és a Corvin-negyed M között közlekednek. Az elmúlt hetekben az Oktogon M és a Rákóczi tér közötti vágányzár július 27-én, ma 4:00-kor véget ért, köszönjük utasaink és az autósok türelmét a felújítási munkák során.

 

A rekonstrukció ideje alatt, július 27-től, mától augusztus 19-ig (hétfő) a Petőfi hídon kijelölt buszsávban közlekednek a pótlóbuszok. A közúti forgalom 2×1 sávra szűkül, ezért kérjük az autóval közlekedőket, hogy kerüljék el az átkelőt, és ha lehetséges, válasszák a Rákóczi hidat, illetve az M0-ás körgyűrűt.

 

 

 

Krisztina körúti és Böszörményi úti munkák (július 28.-augusztus 19.)

 

Július 28-tól (vasárnap) augusztus 19-ig (hétfő) az 59-es és 59A villamosok helyett pótlóbuszok közlekednek Széll Kálmán tér M és Farkasrét, Márton Áron tér között. A 61-es villamos megosztva közlekedik a Hűvösvölgy és Széll Kálmán tér M, valamint a Déli pályaudvar M és a Móricz Zsigmond körtér között. A kimaradó szakaszon a 61V pótlóbuszokkal lehet eljutni, mely a Széll Kálmán tér M és a Királyhágó utca között közlekedik majd. Észak-Budát Dél-Budával a Krisztina körúton közlekedő 18V pótlóbuszok kötik össze a Széll Kálmán tértől a Hauszmann Alajos utca megállóig, ahonnan a 18-as, 41-es, 47-es villamosok viszik tovább az utasokat Savoya Park, Kamaraerdő valamint Budafok felé. Az 59-es villamosok Széll Kálmán tér M és Szent János kórház közötti szakaszán csak a 61-es villamosokkal lehet majd utazni.

 

 

 

Fehérvári úti felújítás (július 28.-augusztus 19.)

 

Szintén július 28-tól (vasárnap) augusztus 19-ig (hétfő) a Deák Ferenc tér M végállomásról induló 47-es villamosok és a Batthyány tér M+H végállomásról induló 41-es villamosok útvonalában is változás áll be. A 47-es villamosokkal a Deák Ferenc tér M végállomásról az Újbuda-Központ megállóig lehet eljutni. Újbuda-Központ és Hauszmann Alajos utca között a Fehérvári úton két megállónyi szakaszon a 6-47V jelzésű villamospótló busszal lehet majd utazni. A Hauszmann Alajos utcától a 18-as, 41-es, 47-es villamosok közlekednek a Savoya Park (18), a Kamaraerdei Ifjúsági Park (41), illetve Budafok, Városház tér (47) felé. A 41-es villamosok a Batthyány tér M+H és a Csóka utca között is közlekednek, a Móricz Zsigmond körtértől a Bartók Béla úton a Csóka utcai megállóig a 19-es és 49-es villamosok vonalán haladva a felújítás idején.

 

Móricz Zsigmond körtéri kiegészítő munkák (július 28. és augusztus 3-4.)

 

Július 28-án, vasárnap és az augusztus 3-4-ei hétvégén a Móricz Zsigmond körtéren az M4-es metró átadásához kapcsolódó munkákat is végzünk, ezért ezen a három napon a 47-es villamosok nem tudnak Újbuda-Központhoz közlekedni. Ezeken a napokon a Móricz Zsigmond körtértől a Kelenföldi pályaudvarhoz közlekedik mindegyik Deák Ferenc tér M végállomásról érkező villamos, így a járatok összevontan, 47-49-es jelzéssel a Deák Ferenc tér M és a Kelenföldi pályaudvar között közlekednek majd.

 

Közúti közlekedés

 

A Petőfi hídi munkák és a buszsáv kialakítása miatt jelentős forgalomkorlátozásra kell számítani a hídhoz közeli közúti útvonalakon. A villamospálya felújítása miatt a Nagykörúton az Üllői út és Újbuda-Központ közötti szakaszon létrehozott buszsáv miatt az autósok irányonként csak egy sávban közlekedhetnek. Kérjük az autóval közlekedőket, hogy kerüljék el az átkelőt, és ha lehetséges, válasszák a Rákóczi hidat, illetve a nemrég 2×3 sávon megnyitott M0-ás körgyűrűt.

 

 

 

Részletes információk a www.bkk.hu/vaganyfelujitas oldalon találhatók.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*