Európa egyik legfontosabb oktatási kiállításán, a hollandiai EDUtech Europe expón mutatkozott be először az innovatív hazai tananyagfejlesztő cég, a Maker’s Red Box hiánypótló alkotópedagógia tananyaga, a globális felmelegedés okait és azok összefüggéseit bemutató „Global Warning – Klímaexpedíció a Föld körül”. A klímaváltozás témáját feldolgozó tananyagot hatalmas érdeklődéssel fogadták, és legjobban a programcsomag gerincét képező pedagógiai módszertant értékelték.
Míg a Cambridge International két éve készült kutatása szerint a diákok 96 százaléka kifejezetten igényli, hogy az iskolában olyan globális problémákkal foglalkozzanak, mint például a klímaváltozás, addig a tanárok kevesebb mint 40 százaléka tanítja magabiztosan az éghajlatváltozással kapcsolatos témákat. Pedig 95 százalékuk szerint elengedhetetlen, hogy a témát az osztályteremben tárgyalják. A helyzet viszont aggasztó. A klímaváltozás okainak, hatásmechanizmusainak legalább alapfokú megértése nélkül, ahogy korábban António Guterres ENSZ főtitkár, az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének küldött videóüzenetében fogalmazott: “Száguldunk az éghajlati katasztrófa felé.”
„Ami a magyar helyzetet illeti, a tanulók sokkal érdeklődőbbek a klímaváltozás és a környezetvédelem iránt, mint szüleik, de kevésnek érzik, amennyi információt az oktatási rendszeren keresztül kapnak. Ezért sokszor egyéb, ellenőrizetlen, vagy akár hamis, összeesküvéselméletre épülő forrásból pótolják kíváncsiságukat, ami nemcsak eltorzítja a valóságról alkotott képüket, de sokszor tehetetlennek is érzik magukat a racionálisan megfoghatatlan magyarázatok miatt”- mondta Horváth Ádám, a Maker’s Red Box oktatási és módszertani vezetője. A szakértő elmondta, hogy míg a diákok részéről nagy az igény a környezettudatosságot érintő, a jövőjüket meghatározó információkra, a nehézséget az jelenti, hogy a pedagógusok kevésbé vannak erre felkészülve. „Ráadásul a téma nagyon komplex, sok az ismeretlen, elvont fogalom, a közösségi médiában pedig sorjáznak az egymásnak ellentmondó információk” – teszi hozzá a szakértő.
A Maker’s Red Box alkotópedagógia tananyaga erre a problémára jelent megoldást. „A Global Warning egy innovatív alkotópedagógiai tananyag, amely nemcsak a klímaváltozást teszi érthetőbbé, de segít az azzal kapcsolatos hamis és igaz hírek közötti eligazodásban is, felvértezve a tanulókat a tudományos megközelítésre és a közös, együttműködésre épülő munkára, amelyek elengedhetetlenek a pályaválasztásnál” – mondja Horváth Ádám.
Az oktatási startup fejlesztései a történetmesélés erejével motiválják a gyerekeket arra, hogy valós életből vett problémákat oldjanak meg. A Global Warning – Klímaexpedíció a Föld körül a Maker‘s Red Box negyedik saját fejlesztésű tananyaga, a cég termékeit már 14 országban használják. Az innovatív módszertanra épülő oktatási programot több nemzetközi oktatási díjra jelölték, legutóbb idén szeptemberben a GESS Education-re. Augusztusban zárult az a projektjük, amelynek köszönhetően közel 400 gyermekotthonban élő gyerek építhette meg a jövő városát a Google.org támogatásával.
Október 5-6-án tehát Amszterdamban, az EDUtech kiállításon az oktatás vezető szakemberei gyűltek össze szerte Európából, hogy inspirálják a pedagógusokat a régióban, emellett a legjobb edtech-megoldások szolgáltatói mutatták be legújabb technológiai fejlesztéseiket, melyek megváltoztatják az oktatás megvalósításának módját. A kiállításon a Maker’s Red Box mellett – magyar részről – részt vett a BOOKR Kids, egy iparágvezető digitális kiadó, amely úttörő szerepet játszik az interaktív olvasáson alapuló edutainment eszközök kifejlesztésében, segítve a gyermekeket az anyanyelvi és idegen nyelvi készségek fejlesztésében. Magyarországot képviselte továbbá a 3D nyomtatókat gyártó Craftbot, valamint a készségek és képességek feltárását támogató eszköz, a PractiKid & PractiWork.