Bárhol is állunk épp a Szigeten, nagyjából 150 méteres körben biztos találunk egy ún. food courtot, azaz olyan vendéglátós blokkot, ahol kedvünkre válogathatunk ételből, italból egyaránt. Az idén szinte minden szegmensében megújuló fesztiválon a vendéglátás is új arcát mutatja, kínálatában és kényelmi szolgáltatásaiban, valamint további fejlesztésekkel, figyelmet fordítva a fenntarthatóságra is.
Sziget a vendéglátás terén is új arcát mutatja az idén. A fesztivál területén kialakított blokkokban, ún. food courtokban egyrészt nagy hangsúlyt fektetnek a kényelmi szolgáltatásokra és a gazdag hazai kínálat mellett – a hagyományos „fesztiválételeken” túl – a Sziget partnerei lesznek ismert és kedvelt éttermek és büfék is – bővül a nemzetközi kínálat, és a speciális étrendet követők is elérhetik a nekik megfelelő ételeket. Az árakat pedig úgy határozták meg, hogy a fesztivál nem lehet drágább a fővárosban megtalálható hasonló kínálatnál.
Szerte a Szigeten 11 food courtot állítottak fel a szervezők, ami összesen mintegy 100 éttermi vendéglátó egységet jelent a fesztiválon, így két program között megéhezve nem kell sokat kóborolnunk, hogy találjunk valami kedvünkre valót. Bővül például a nemzetközi ételkínálat, így többek között van kínai, thai, indonéz, japán, görög, francia, brazil, amerikai, szerb, mexikói, török étel és természetesen a hazai ízek is megtalálhatóak, a lángostól a gulyáslevesig. Persze vannak hagyományos „fesztiválételek” is így akár egy szelet pizzával vagy egy hot-doggal a kézben, a másik kezünkben pedig egy itallal vonulhatunk színpadtól, sátorig. Aki pedig ennél többre vágyik, akár kedvenc éttermébe is belefuthat a Szigeten, ahol ott van a Mák étterem, a 101 Bisztró, a Yama, a Zing Burger, a Che-Che Burger, az Unicorn Bistro, a Meraki görög étterem, az A Table, Vegan Love, a Digó Pizza, a Nemo Fish & Bar vagy akár a BITE. De még nincs vége a sornak: Több food truck blokk is van a Szigeten, ahol az ország kiemelkedő food-truck vendéglátósait kínálják ételeiket. Több tematikus food court is található a rendezvény területén, így a két vöröshús mentes ételek két blokkban is lesznek, illetve a nemzetközi kínálatot is egyben találhatjuk meg, két blokkban is. Örvendetes, hogy a szervezők gondoltak a „mentesen” étkezőkre, így vegetáriánus, vegán, gluténmentes, laktózmentes és cukormentes kajákból is van választék, mint ahogy több gyömölcs-zöldséges pont is fellelhető, ahol egészséges turmixot, ha úgy tetszik, vitamin bombát is készítenek a bulizóknak. A szervezők a kényelemre is nagy figyelmet fordítottak, a blokkokban árnyékolt ülőhelyeken lehet majd nyugodtan fogyasztani, ha épp nem sietünk a koncertre. Ja, és ne feledjük, hogy a Szigeten ott az ALDI is széles választékkal, vagy akár grill ételekkel.
Az idei év egyik nagy törekvése a vendéglátás fenntarthatóságának fokozása. A szervezők alapvető célja, hogy kisebb karbonlábnyom mellett elkészülő ételeket kínáljanak a vendéglátóhelyek. Ennek érdekében a szervezők kampányt indítottak a vendéglátósok körében, aminek következtében a vendéglátó partnereink 80%-a legalább két vegetariánus főételt kínál, sőt 40% feletti van a vöröshúst egyáltalán nem kínáló partnerek aránya. A kampány célja volt továbbá, hogy a vendéglátósok minél nagyobb arányban használjanak magyar élelmiszert. Mindezen túl bevezettek egy hét pontból álló fenntarthatósági kritériumrendszert is, amiből legalább két kitételben minden vendéglátósnak meg kell felelnie, figyelemmel az étkészletre, a csomagolóanyagokra, az alapanyagokra vagy energiatakarékos megoldásokra és a hulladékgyűjtés módjára is.
Persze mindig nagy kérdés, hogy mennyiért lehet enni és inni a fesztiválon, azaz hány forint a sör vagy a hamburger, és általában minden étel és ital a Szigeten. Persze citálhatjuk a KSH adatait, hogy mennyivel drágultak általában az alapanyagok, milyen nehéz személyzetet találni és mennyit kell kifizetni a munkájukért, mennyivel más egy időszakos fesztivál környezetbe kitelepülni egy-egy egységgel, és abba bele sem gondolunk, milyen járulékos költségek terhelik egy vendéglátó működését. Bele sem gondolunk, mint abba sem, hogy egy boltban, teli kosárral a pénztárhoz érve, miért fizettünk 23-30 ezer forintot, de mindenképpen többet, mint pár hónappal, sőt egy évvel ezelőtt. Azzal is lehet érvelni, hogy a nemzetközi fesztiválpiaccal összehasonlítva, a Sziget még mindig jobban áll az árak tekintetében. „A Sziget árainak kialakításánál minket idén is az vezérelt, hogy a fesztivál árai ne legyenek magasabbak, mint egy fővárosi hely hasonló kínálatában” – mondta Kádár Tamás, a Sziget főszervezője, „és ehhez határozottan tartottuk magunkat idén”. Nyilván a Szigeten is vannak olyan „prémium” kategóriák, melyért mélyebben kell zsebbe nyúlni, de ebből nem lehet általánosítani, hisz’ alaposabban körülnézve olcsóbban is jóllakhatunk. „Idén azonban meghatároztuk azt is, hogy minden vendéglátó helynek a kínálatában lennie kell minimum egy ún. „budget food”-nak, aminek maximalizált ára 2.500 Ft lesz” – tette hozzá Kádár. Az italfronton pedig egy-egy fővárosi helyen 1600-1700 forintos sörért, 3-4.000 forintos long drinkért már belenyugodva fizetjük ki a pénzt, de a Sziget esetében még mindig az jelent főcímet, hogy mennyire „húzós a sör ára”, ami jelen esetben 1690 Ft. Persze még fokozhatjuk a hangulatot, hogy a Sziget első évében, 1993-ban 160 forint volt egy korsónyi ital. De ha azt nézzük, hogy az akkor ez 5.3 szorosa volt a bolti árnak, most jobb a helyzet, mert csak 4.3 a szorzó egy bolti sörhöz képest.