Újra itthon a világot járt Modulók

Újra itthon a világot járt Modulók

A ’80edays’ barcelonai befutója után az európai szakaszt teljesítő Modulo buszt külföldi közlekedési vállalatok tesztelték, az Amerikát átszelő Modulo pedig Los Angelesből hajózott haza.

Hazaérkezett a magyar csapat mindkét elektromos autóbusza, melyekkel összesen több mint 14.000 km-t tettek meg a 80 napos túra amerikai és európai szakaszain. A résztvevők az előkészületekről, az úton szerzett tapasztalatokról, a buszok teljesítményéről, külföldi érdeklődésekről és tesztelésekről szóló beszámolót tartottak a TAMA Budapestben.

 

80edays – 80 nap alatt a föld körül elektromos járművel

A résztvevő tizenegy nemzetközi csapatból kilenc Tesla-val vágott neki az elektromobilitást és fenntarthatóságot népszerűsítő túrának, a kínaiak egy Denzával, a magyar csapat a hazai fejlesztésű elektromos autóbusszal, a Modulóval tartotta a lépést a többiekkel. A csapatok a 80 nap során számos országban és városban fákat ültettek, amelyek egyrészről a 2020-as földkerülő túra következő állomásai lesznek, másrészről jelképéül szolgálnak annak az újraerdősítési programnak, melyet a ’80edays’ résztvevői is támogatnak. Az eseménysorozat kitalálója, Rafael de Mestre 2012-ben egyedül kerülte meg a Földet egy elektromos autóval, hogy bizonyítsa az elektromobilitás globális létjogosultságát és felhívja a figyelmet a fenntarthatóbb jövő megalapozásának fontosságára. A 2020-ban megrendezésre kerülő ’80edays – ZERO’ túrára eddig már tizenhat csapat jelentkezett.

 

A magyar csapat részvételének célja

Az eseményt elsősorban elektromos autók számára találták ki. Napjainkban az elektromobolitás még csak szűk rétegnek érhető el, mivel a jelenlegi árazások mellett csak kevesen engedhetik meg maguknak a környezetbarát autók vásárlását. Az evopro vezetőjének döntése mögött az áll, hogy a Modulo elektromos busz részvétele egy ilyen világméretű eseményen tömegeknek hívhatja fel a figyelmét arra, hogy a nem kötöttpályás elektromobilitás a tömegközlekedésben immár mindenki számára elérhető. Az elektromos hajtás olcsóbb üzemeltetése mellett a városokban fő szempont a zajterhelés és a levegőszennyezettség csökkentése, melyekhez nagyban hozzájárulnak az ilyen innovatív járművek. A ’80edays’ során nagyvárosokban megrendezett eseményeken valós tömegközlekedési termékkel sikerült ezeket az előnyöket bizonyítani. A másik érv a részvétel mellett a május óta Budapesten is üzemelő kompozit e-buszok teljesítőképességének bizonyítása volt. A megmérettetés vállalásával a Modulo lett az első elektromos busz, mely keresztülszelte Észak-Amerikát a keletitől a nyugati partig, illetve Európát Bukaresttől Lisszabonig.

 

Teljesített szakaszok

A közel három hónapos utazás Barcelonából indult június 16-án, első felvonása a portugál fővárosig tartott. Lisszabonból az autókat teherszállító repülőgéppel jutatták át a kanadai Halifaxba, majd Los Angelesből Kínába is repülővel érkeztek a többi csapat járművei. A buszt a magassága miatt nem lehetett az autókkal együtt szállítani, mint ahogy azt a főszervezők eredetileg tervezték. A légi szállítás helyett, gazdasági okok miatt, a kontinensek közötti átkelésre csak a jóval időigényesebb hajtóztatás maradt. Az együttes teljesítés érdekében így három buszra lett volna szükség. A rendelkezésre álló járművek száma, az ázsiai és amerikai távolságok áthidalásához szükséges buszátalakítások, valamint az egyes országokba történő beviteli- és vámszabályok miatt idő és erőforrás hiányában csak az európai és amerikai szakaszok teljesítésére volt lehetőség a Modulo számára.

Az észak-amerikai szakaszt teljesítő autóbusz hajón érkezett a kontinensre három nappal az autók startja után, így június 25-én tudott elindulni a kanadai Halifax-ból. A két part közötti távolság leküzdése hét és fél napig tartott New York – Kansas City – Denver – Salt Lake City – San Francisco útvonalon. A magyar csapat a Tesla gyár látogatása előtt utolérte a többieket, behozva ezzel a lemaradását. Az amerikai szakasz Los Angelesben több mint 7000 km megtétele után ért véget.

A magyar csapat a befejező európai szakaszt Bukaresttől Barcelonáig 5000 km-es távon teljesítette. Útközben számos eseményen került bemutatásra az elektromos autóbusz. Erdélyben Brassó, Nagyszeben, Kolozsvár és Nagyvárad közlekedési vállalatai, városvezetői, sajtósai próbálták ki a járművet, mely a Transzfogarasi utat is meggyőzően teljesítette. Budapesten egy hazai fejlesztésű elektromos autóknak üzembe helyezett villámtöltő átadására került sor az evopro székháza előtt, melyet Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter avatott fel. A BudaPart – Kopaszi gáton ültették el a ’80edays’ csapatai a 2020-as esemény érintőpontjaként is szolgáló fát. Az utazás további köztes állomásai az ausztriai Freistadt, Brno, Prága, München, Zürich, Luzern, Monaco, Andorra voltak. A május óta Budapesten a BKV 20 darabos elektromos flottájában szolgáló autóbusz a befutó után tovább haladt Madridba, ahol közlekedési vállalatok tesztelték a járművet.

Előkészületek

Mivel a magyar csapat egy városi elektromos busszal jelentkezett a földkerülő túrára, az autós társaikkal szemben nagyságrenddel több szervezési és felkészülési feladattal kellett megküzdeniük. Néhány csapattagnak a buszvezetői jogosítványt is meg kellett szereznie az utazás előtt, de jelentősebb kihívás volt az útközbeni töltés megoldása és az amerikai kontinensre szükséges engedélyek megszerzése.

A márciusban díjat nyert kompozit busz egy példánya saját lábán ment Párizsba átvenni a trófeát, ez volt a busz első hosszabb éles tesztje a 80 napos esemény előtt. Itt már kiderült, hogy hiába van a buszhoz saját fejlesztésű gyorstöltő, megfelelő ipari áramot találni nem mindenhol egyszerű, ez főleg Franciaországban nehézkes. Ez az európai szakaszon ismét beigazolódott. Amerikában ráadásul sok paraméterben különbözik az elektromos hálózat az európaihoz és ázsiaihoz képest. Végeredményben három hetes fejlesztés-tesztelés után, a műszaki egyetem bevonásával, megszületett egy DC-DC konverter, ami szabványos autós gyorstöltők 500V-os egyenáramát a busznak szükséges 700V-ra alakítja. Ezt egészítette ki az evopro Innovation mérnökei által elkészített elektronika, mely a töltőoszlop és a busz közötti kommunikációt végzi. Ezzel a fejlesztéssel a jármű bizonyos szabványt (CHAdeMO) használó villámtöltő állomásokról tudott energiához jutni. A fejlesztés Európában is meggyorsította a haladást, hiszen így kevesebb alkalommal kellett ipari áramért házalni. Természetesen így is előfordult, hogy betonkeverő üzemben, ipari létesítményekben, tűzoltóságon, egyetemi kísérleti laborban, áramszolgáltató telephelyén vagy piactéren kellett az áramcsatlakozást megoldani autós töltőoszlop hiánya miatt.

Az útvonaltervezés szempontjából fontos volt előre tudni, hogy a városi használat közben a BKV-nál is üzemben levő buszok 200-250 km-es hatótávolsága optimális körülmények között mennyire növelhető. A Nemzeti Bor Maraton kísérőjárműveként teljesített távok, valamint a síkon és hegymeneteken végezett tesztek bizonyították, hogy akár 350 km feletti távolságra is képes lehet a szériabusz. Ez Európában elég, de az Egyesült Államok középső vidékein, néhány szakaszon sokkal nagyobb távolságot kellett áthidalni. Ezért az öt akkupakkos rendszer vezérlőjét kilenc pakkot kezelővé kellett fejleszteni és a buszban elhelyezett akkumulátorok számát is majdnem duplázni kellett. Az optimális körülmények között így 600-800 km hatótávolságot is elért az átalakított elektromos busz. A belső módosítás még jól is jött, hiszen Amerikában csak úgy lehetett használatban a jármű, ha érvényes biztosítással rendelkezik. Ezt pedig csupán lakóautóként kapta meg a Modulo, így az energiatároló egységek határozták meg, hogy hol kap helyet az étkezőasztal, az ágy és a konyhaszekrény. A busz belső terében kialakítottak az engedélyhez szükséges zuhanyozót, mellékhelyiséget, mosogatót és főzőhelyet is.

 

A buszok teljesítménye

A fogyasztási tapasztalatokat tekintve kiválóan vizsgázott a Modulo. A BKV flottájába tartozó szériabusz az európai szakaszon teljesített. A végzett mérések alapján az utolsó szakaszra érvényes adatok a következők. A városi forgalomban 200-250 km teljesítő autóbusz a budapesti üzemben és a hivatalos SORT2-es mérések szerint 0,61 kWh energiát használ el egy kilométeren, ez viszonylag terhelt állapotban és erős forgalomban értendő. Az európai szakaszon Bukarest és Barcelona között 5009 km-t tett meg a busz, mely során voltak 80-90 km/h sebességgel teljesített autópályás és főútvonalas szakaszok, nagy hegyek és lejtők, bemutató események, városi dugók is. Töltésre 30 esetben került sor, ebből 25 alkalommal 100 százalékos, 5 esetben csak kevés energia rátöltése történt. A legnagyobb egy huzamban megtett távolság a München és Zürich közötti 316 km-es szakasz volt, a svájci városba érkezéskor még közel 25 százalék energia maradt az akkumulátorokban. Az átlagfogyasztás ebben az esetben 0,34 kWh/km volt. Két töltés között a legnagyobb átlagfogyasztást a svájci hegyekben érte el az elektromos busz, egy inkább felfelé vezető szakaszon 0,58 kWh/km lett ez az érték. A legkisebb 0,31 kWh/km-es energiafelhasználást Franciaországban produkálta a jármű. Az ötezer kilométeres európai szakaszon az átlagfogyasztás 0,4 kWh/km (39,9kWh/100km) érték alatt volt, összességében majdnem 2000 kWh energiát használt fel a busz. Lakossági fogyasztói áramárakkal számolva ez 80.000 Ft üzemanyagköltséget jelent. Éjszakai árammal számolva ennek az összegnek a harmada elég lenne ilyen távolság megtételéhez. A szemléletesség kedvéért: ha ez az elektromos járműnek a dízel üzemű midibusz megfelelője csak 20 litert fogyasztana 100 kilométerenként, akkor ezen az úton 1000 liter gázolaj elfüstölésétől mentesült a környezet. A ’80edays’ eseményen résztvevő busz átlagfogyasztása csupán csak dupla annyi volt, mint a többi csapat elektromos autóinak energiafogyasztása, utaskapacitásban viszont 15-szörös a különbség a Modulo javára.

A töltési időket az határozta meg, hogy a buszban a túra idejére elhelyezett gyorstöltőről vagy az erre a célra fejlesztett konverteren keresztül elektromos autók számára telepített töltőoszlopról történt az energia-felvétel. Utóbbiról 2-3  óra alatt lehetett feltölteni a buszt, villamos teljesítmény függvényében pedig a saját töltőoszlopról 2,5-7 óra között alakult ez az idő.

Az átalakított, Amerikába szállított busz az utolsó pillanatokban készült el, így is üzembiztosan lehetett vele átszelni a kontinenst. A BKV busza is tökéletesen teljesítményt nyújtott az európai szakaszokon. San Francisco utcáin egy navigációs malőr eredményeként sikerült kipróbálni a Modulo elektromos busz kapaszkodó képességeit is. Hegymenetben és lefelé is kiválóan alkalmazkodott a 31,5 százalékos lejtőhöz.

 

Külföldi érdeklődések és tesztek

A magyar fejlesztésű elektromos buszt minden eseményen nagy érdeklődés övezte. Számos esetben történt előrelépés a Modulo bemutatása után. A spanyolországi magyar külképviselet közbenjárásával a buszt barcelonai és madridi közlekedési vállalatok vezetői is megtekintették júniusban. A bemutató sikerét az is jelzi: megállapodás született arról, hogy a szeptemberi befutót követően néhány napig kipróbálják az elektromos buszt a spanyol cégek. Számos spanyol és marokkói városi, valamint a madridi elővárosi közlekedésben szolgáltatást végző ALSA két nap alatt három útvonalon is kipróbálta a magyar terméket, köztük olyan helyen is, ahol még csak tervezik helyijárat indítását. A hegyes-völgyes Paracuellos de Jarama településen is kiválóan teljesített az Európát keresztülszelő városi elektromos busz. Madrid közlekedéséért felelős EMT telephelyi teszten több száz körös, városi üzemeltetést szimuláló tartós tesztet hajtott végre a jármű hatótávolságának vizsgálatára. A próba második napján szűkebb utcákon, fordulókon átvezető útvonalakon is kipróbálták a járművet. A sikeres tesztelésekről született jegyzőkönyvek is azt bizonyítják, hogy az elektromos buszok között a Modulonak versenyelőnyei vannak. A következő lépésként hosszabb időtartamú próbákról szóló egyeztetések következhetnek, melyek akár a környezetbarát busz spanyolországi debütálását is eredményezhetik.

A kompozit szerkezetű, elektromos Modulo buszok tesztjére a barcelonai befutó után több helyről is jelentkeztek. Andorrában a közlekedési miniszter is kipróbálta az autóbuszt, majd jelezték, hogy utunkon visszafelé tesztelnék is a járművet. Ennek eredményeként a buszt a madridi próbák után Andorrában is tesztelte a legnagyobb helyi közlekedési vállalat. Egyik tesztfeladatként a busz maximális sebességgel hajtott fel a 10 km-es meredek emelkedőn egy hegyre, majd onnan vissza. Ez a helyi járatok közül a járműveket megterhelő és fogyasztást leginkább befolyásoló szakasz. A Modulo 87 százalékos töltöttségi állapotról indult, 76 százalékos értéket mutatott a hegy tetején és visszaérkezéskor, összesen 20 km megtétele után átlagosan 81 százalék energia volt a jármű akkumulátoraiban.

A ’80edays’ lezárulta után Monaco, Manresa, Voralberg is kérte, hogy a hazafelé vezető úton a Modulo menjen vissza hozzájuk, mert kipróbálnák a járművet. Monacóban tesztelésre a megbeszéltek szerint jövő áprilisban, a többi jelentkezőnél – így számos német és erdélyi városban is – csak ezután lesz lehetőség. A közlekedési vállalatok által végzett tesztelésre szánt buszokat még idén és a jövő év elején magyar városokban is kipróbálják.

(Forrás: evopro)