A májusban rendezett Miami Nagydíj után ismét, immár ősszel látogat el a Forma-1 mezőnye az Egyesült Államokba további két futam erejéig. A Forma-1-es versenynaptárban már tizenhárom éve szereplő helyszín, a texasi Austin következik a hétvégén. Novemberben pedig a szezon egyik kiemelt futama következik Las Vegasban. Az amerikai egy rendkívül fontos piac a Forma-1-es résztvevők számára, így ez a verseny is kihagyhatatlan a versenynaptárból. Belehúznak az őszi szünet után a Forma-1-esek, hiszen alig két hét alatt vezényelnek le hat versenyt, hogy majd az arab-öbölbeli Abu Dzabiban érjen véget a világbajnokság.
Ez az erőltetett menet minden érintettnek nagyon fárasztó és fájón sokáig tartó távollétet jelent a családtól. Ezen enyhített egy kicsit a nyári után beiktatott eddig egyedülálló őszi szünet. A szezon viszont hosszú és ezzel együtt még hat verseny van hátra, amiből hármon sprint is lesz és még ott van a nagyon nagy felhajtással járó, a versenynaptárban tavaly debütáló, nagy felhajtással járó Las Vegas-i futam.
A Szingapúri Nagydíj után kiderült, hogy Daniel Ricciardónak tényleg az volt az utolsó Forma-1-es futama. Helyére az a Liam Lawson érkezik, aki tavaly pont az ausztrált helyettesítette. Ricciardo a 2023-as Holland Nagydíj hétvégéjén eltörte a kezét és vasárnap már az új-zélandi pilóta állt helyette rajthoz az AlphaTauri volánja mögött. Szingapúrban sem a Red Bull, sem Daniel Ricciardo nem csinált nagy ügyet a távozásából. Pityergésben végződő interjúi árulkodtak csak a 35 éves pilóta lelkiállapotáról és arról, hogy valószínűleg az volt az utolsó futama.
Érdekes módon Sergio Perezről is felröppentek olyan híresztelések, hogy a Mexikói Nagydíj után visszavonul. Ugyanerről csicseregtek a madarak tavaly is, s akkor szó sem volt visszavonulásról. Bár szemmel láthatóan elmarad a teljesítménye Max Verstappenétől, de most egyik Red Bull sem muzsikál olyan jól, mint az elmúlt években.
Az elmúlt három évben Max Verstappen vihette haza az USA Nagydíj győztes trófeáját. 2023-ban a szombati sprintgyőzelmet követően a vasárnapi főfutamon is a Red Bull holland pilótája ért célba az első helyen a texasi Austinban. Lewis Hamilton a sprinten szerzett második helyét követően vasárnap is a második helyre vitte célba Mercedesét egyik kedvenc pályáján. A dobogó harmadik fokára a sokáig a második helyen autózó Lando Norris állhatott fel. A verseny leintését követően Hamiltont és a hatodik helyezett Charles Leclerct kizárták autóik szabálytalansága miatt.
Nagy népszerűségre tett szert az elmúlt években a Forma-1 az USA-ban, s ennek köszönhető, hogy novemberben egy újabb észak-amerikai helyszín, Las Vegas következik immár másodszor, egy szokatlan időpontban, szombaton. A szervezők várhatóan kiküszöbölték a debütáló év alatt felmerült gikszereket, s hatalmas érdeklődés mellett rendezik meg ismét ezt a kiemelt fontosságú versenyt. Már-már spártainak tűnhet majd Austin a két csillogó-villogó amerikai helyszínhez – Miamihoz és Las Vegashoz – képest.
Volt már esős és tiszta, valamint napos időben tartott USA Nagydíj is. Idén elég meleg és napos, tiszta idő várja a Forma-1 mezőnyét Texasban. Az eső lehetőségét azért ne vessük el, s az igazi izgalmakat hozhat, ha a jóslatok beválnak és az időmérő edzés alatt szakad le az ég.
A verseny és a pálya
Texas fővárosa, Austin, Tavo Hellmundnak, egy helybéli pilótának köszönheti a Forma-1-es versenye létrejöttét. Hellmund ugyanis szoros barátságot ápolt az F1 egykori teljhatalmú urával, Bernie Ecclestone-nal. Miután Hellmund elintézte, hogy hazájában legyen Forma-1-es futam, a továbbiakban nem vett részt a szervezésben. A verseny szervezőinek sokáig főtt is a feje, hogy el tud-e készülni időben a pálya. Végül azonban tető alá hozták a projektet és Austin azóta is, de már nem egyeduralkodóként rendez Forma-1-es futamot az USA-ban. Érdekessége a 20 kanyaros austini pályának az az igencsak meredek emelkedője, amely találóan „Az a rendkívüli út a mennyekbe” elnevezést kapta.
Az 56-körös USA Nagydíj október 20.-án helyi idő szerint 14 órakor (nálunk 21 órakor) veszi kezdetét Austinban (Texas), a Circuit of The Americas (COTA) pályán. A pálya hossza: 5,513 km, a teljes versenytáv 308,405 km. A körrekordot Charles Leclerc tartja 2019-ből, ideje 1 perc 36,169 másodperc.
Forrás: facebook.com/amberprkft/